SME

Na Národnú banku sa vlani obrátilo viac ľudí, sťažujú sa najmä na poisťovne

Takmer tretina všetkých podaní bolo opodstatnených.

Národná banka Slovenska.Národná banka Slovenska. (Zdroj: FOTO ARCHÍV SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Na Národnú banku Slovenska sa vlani obrátilo viac finančných spotrebiteľov. Celkovo dostala 2171 podaní, čo predstavuje medziročný nárast o 11 %.

Najviac sa pritom ľudia sťažovali na poisťovne. Vyplýva to zo správy o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom pre oblasť ochrany spotrebiteľa za minulý rok.

Takmer tretina podaní bolo opodstatnených

Až 58,2 % z celkových podaní sa týkali poisťovní, 25 % bankovníctva a 10 % nebankových veriteľov. Až na relatívne krátke prechodné obdobie, keď sa ľudia sťažovali najviac na spotrebiteľské úvery, najmä v rokoch 2015 - 2016, je podľa NBS pravidelne najviac podaní na poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu

"Ide o prirodzený jav, pretože plnenie z poistnej zmluvy sa má vyplácať väčšinou pri nepríjemnej životnej situácii. Ak klient nedostane očakávané plnenie, domáha sa ho často aj bez ohľadu na znenie zmluvy," konštatuje NBS, ktorá sa pri všetkých podaniach zaoberá aj ich opodstatnenosťou.

Ukázalo sa, že takmer tretina (29,3 %) všetkých podaní bolo opodstatnených.

Dohliadané subjekty pristúpili po výzve národnej banky k dobrovoľnej náprave v 305 prípadoch, čo znamená úspešnosť v 48 % z opodstatnených podaní. V týchto prípadoch subjekty vyplatili klientom takmer 405.000 eur.

Obťažovanie telefonátmi a textovými správami

V prípade poistenia majetku sa ľudia najviac sťažovali na nedostatočnú výšku poistného plnenia. NBS zistila, že náhrada škody na majetku, najmä na autách nie je vždy vypočítaná podľa vyhlášky, ktorá stanovuje pravidlá pre určenie hodnoty majetku a jeho poškodenia.

SkryťVypnúť reklamu

NBS preto tlačí na vyššiu transparentnosť, najmä pri náhrade škody v povinnom zmluvnom poistení. Medziročne sa však zvýšili aj podania týkajúce sa zamietnutia poistného plnenia z poistenia zodpovednosti za škodu pri výkone povolania.

Pozitívnou správou je, že pri spotrebiteľských úveroch sa vytrácajú nedostatky, s ktorými sa stretávala NBS pri zmluvách uzatvorených pred rokom 2015.

"Veritelia v súčasnosti ponúkajú klientom kvalitnejšie zmluvy bez tak zásadných neprijateľných podmienok, ako to bolo v minulosti," konštatuje NBS. Vzrástli však počty podaní na praktiky pri vymáhaní pohľadávok z úverov.

Ľudia sa sťažujú najmä na obťažovanie zo strany spoločností nadmernými telefonátmi a zasielaním textových správ. Vo väčšine prípadov však nevedia dokázať, že boli obťažovaní. NBS preto radí, aby si ukladali všetky SMS správy a zaznamenávali históriu telefonických hovorov.

SkryťVypnúť reklamu

Otázky k zmluve je dobré zaslať mailom

Rovnako aj v oblasti finančného sprostredkovania naráža dohľad na problémy s dojednaním zmlúv. Ľudia sa sťažujú na to, že finančný agent pri jej dojednaní tvrdil niečo iné, ako bolo na zmluve, sľuboval mu výhody a neupozornil na riziká.

"Pred uzatváraním zmluvy je dôležité opýtať sa na všetko, čomu klient nerozumie a žiadať, aby boli zaznamenané otázky klienta a aj odpovede agenta," odporúča NBS s tým, aby klienti svoje otázky a požiadavky zaslali agentovi aj emailom, aby neskôr vedeli dokázať, či boli splnené.

Zo správy NBS vyplýva aj to, že pravidelne sa opakujú podania týkajúce sa zneužitia platobných nástrojov, tiež zaznamenala podania týkajúce sa obchodovania s finančnými nástrojmi, keď v niekoľkých prípadoch klienti utrpeli pomerne veľké finančné straty obchodovaním na zahraničných platformách.

SkryťVypnúť reklamu

NBS pritom dlhodobo upozorňuje, aby ľudia neuzatvárali zmluvy so subjektmi, ktoré nepodliehajú jej dohľadu a dôkladne zvážili všetky riziká daného investovania.

Banky

Ilustračné foto.

Služba na základe nariadenia EÚ bude dostupná od októbra.


27
Ilustračné foto.

V minulom roku bolo v Nemecku vyhlásených 21.812 konkurzov.


TASR
Ilustračné foto

Obvinenému hrozí trest odňatia slobody na tri až osem rokov.


TASR
Súvisiace témy: Zdravotné poisťovne
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 974
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 078
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 285
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 938
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 882
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 593
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 1 893
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 757
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Poháňa ju umelá inteligencia, automatizácia a digitálne technológie.


SITA 2
Moderný rušeň Siemens Vectron.

Dizajn nadväzuje na minuloročnú náborovú kampaň.


TASR 7
Ilustračné foto.

Najviac pokusov o finančné podvody prichádza mailom.


TASR
Ilustračné foto.
​

Počet ľudí bez práce medzimesačne klesol.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 218
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 17 161
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 087
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 324
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 10 205
  6. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 8 385
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 914
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 978
  1. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  2. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  3. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  4. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  5. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  6. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  7. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  8. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
SkryťZatvoriť reklamu