SME

Na Národnú banku sa vlani obrátilo viac ľudí, sťažujú sa najmä na poisťovne

Takmer tretina všetkých podaní bolo opodstatnených.

Národná banka Slovenska.Národná banka Slovenska. (Zdroj: FOTO ARCHÍV SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Na Národnú banku Slovenska sa vlani obrátilo viac finančných spotrebiteľov. Celkovo dostala 2171 podaní, čo predstavuje medziročný nárast o 11 %.

Najviac sa pritom ľudia sťažovali na poisťovne. Vyplýva to zo správy o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom pre oblasť ochrany spotrebiteľa za minulý rok.

Takmer tretina podaní bolo opodstatnených

Až 58,2 % z celkových podaní sa týkali poisťovní, 25 % bankovníctva a 10 % nebankových veriteľov. Až na relatívne krátke prechodné obdobie, keď sa ľudia sťažovali najviac na spotrebiteľské úvery, najmä v rokoch 2015 - 2016, je podľa NBS pravidelne najviac podaní na poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu

"Ide o prirodzený jav, pretože plnenie z poistnej zmluvy sa má vyplácať väčšinou pri nepríjemnej životnej situácii. Ak klient nedostane očakávané plnenie, domáha sa ho často aj bez ohľadu na znenie zmluvy," konštatuje NBS, ktorá sa pri všetkých podaniach zaoberá aj ich opodstatnenosťou.

Ukázalo sa, že takmer tretina (29,3 %) všetkých podaní bolo opodstatnených.

Dohliadané subjekty pristúpili po výzve národnej banky k dobrovoľnej náprave v 305 prípadoch, čo znamená úspešnosť v 48 % z opodstatnených podaní. V týchto prípadoch subjekty vyplatili klientom takmer 405.000 eur.

Obťažovanie telefonátmi a textovými správami

V prípade poistenia majetku sa ľudia najviac sťažovali na nedostatočnú výšku poistného plnenia. NBS zistila, že náhrada škody na majetku, najmä na autách nie je vždy vypočítaná podľa vyhlášky, ktorá stanovuje pravidlá pre určenie hodnoty majetku a jeho poškodenia.

SkryťVypnúť reklamu

NBS preto tlačí na vyššiu transparentnosť, najmä pri náhrade škody v povinnom zmluvnom poistení. Medziročne sa však zvýšili aj podania týkajúce sa zamietnutia poistného plnenia z poistenia zodpovednosti za škodu pri výkone povolania.

Pozitívnou správou je, že pri spotrebiteľských úveroch sa vytrácajú nedostatky, s ktorými sa stretávala NBS pri zmluvách uzatvorených pred rokom 2015.

"Veritelia v súčasnosti ponúkajú klientom kvalitnejšie zmluvy bez tak zásadných neprijateľných podmienok, ako to bolo v minulosti," konštatuje NBS. Vzrástli však počty podaní na praktiky pri vymáhaní pohľadávok z úverov.

Ľudia sa sťažujú najmä na obťažovanie zo strany spoločností nadmernými telefonátmi a zasielaním textových správ. Vo väčšine prípadov však nevedia dokázať, že boli obťažovaní. NBS preto radí, aby si ukladali všetky SMS správy a zaznamenávali históriu telefonických hovorov.

SkryťVypnúť reklamu

Otázky k zmluve je dobré zaslať mailom

Rovnako aj v oblasti finančného sprostredkovania naráža dohľad na problémy s dojednaním zmlúv. Ľudia sa sťažujú na to, že finančný agent pri jej dojednaní tvrdil niečo iné, ako bolo na zmluve, sľuboval mu výhody a neupozornil na riziká.

"Pred uzatváraním zmluvy je dôležité opýtať sa na všetko, čomu klient nerozumie a žiadať, aby boli zaznamenané otázky klienta a aj odpovede agenta," odporúča NBS s tým, aby klienti svoje otázky a požiadavky zaslali agentovi aj emailom, aby neskôr vedeli dokázať, či boli splnené.

Zo správy NBS vyplýva aj to, že pravidelne sa opakujú podania týkajúce sa zneužitia platobných nástrojov, tiež zaznamenala podania týkajúce sa obchodovania s finančnými nástrojmi, keď v niekoľkých prípadoch klienti utrpeli pomerne veľké finančné straty obchodovaním na zahraničných platformách.

SkryťVypnúť reklamu

NBS pritom dlhodobo upozorňuje, aby ľudia neuzatvárali zmluvy so subjektmi, ktoré nepodliehajú jej dohľadu a dôkladne zvážili všetky riziká daného investovania.

Banky

Súvisiace témy: Zdravotné poisťovne
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 367
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 771
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 627
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 312
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 820
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 722
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 161
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 945
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Čínska firma ByteDance, ktorá vlastní videoaplikáciu TikTok.

Odklad uplatňovania zákazu TikToku v Spojených štátoch platí do 17. septembra.


TASR
Budova Apollo II.

V Bratislave sa realizujú iba menšie butikové projekty.


TASR
Ilustračné foto.

Reagovala na zákaz zo strany EÚ.


SITA
Ilustračné foto

Je dôležité zachovávať fakty a dôveryhodnosť, tvrdí expert.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 108
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 22 560
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 880
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 937
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 932
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 764
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 848
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 006
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťZatvoriť reklamu