„Plošné znižovanie sadzieb by nám zbytočne pokazilo trh do budúcnosti,“ hovorí o vplyve krízy na trh právnych služieb partner advokátskej kancelárie HKV LUKÁŠ MICHÁLIK.
Ak kríza prinesie personálne otrasy, pôjde podľa neho o akvizície konkrétnych ľudí – právnikov, nie celých kancelárií.
Predpovedá, že mnohé dištančné metódy práce ostanú zachované aj po pandémii. „Myslím si, že táto kríza ukáže, že mnoho stretnutí bolo v minulosti zbytočných a dajú sa plnohodnotne nahradiť e-mailom či konferenčným hovorom,“ dodal.
V rozhovore sa dozviete
- Ako ovplyvnilo obmedzenie osobných kontaktov vzdelávanie koncipientov,
- ako poskytujú advokáti svoje služby počas pandémie,
- prečo je vplyv zrušených pojednávaní na jednotlivé prípady nateraz minimálny,
- prečo na Slovensku nečaká fúzie právnických firiem.
Pred pandémiou tvorili osobné stretnutia s klientmi a kolegami zrejme podstatnú časť práce partnera advokátskej kancelárie. Ako vyzerá pracovný deň teraz?

Stretnutia s klientmi a kolegami, nastavovanie štruktúr a konceptov pracovných zadaní naozaj bola podstatná časť môjho pracovného dňa. Všetky tieto stretnutia odpadli, ale tá zmena napriek tomu nie je až natoľko významná. Zároveň to znamená, že máme všetci viac času na reálnu robotu.
Teraz štartujem deň rovnako ako pred mesiacom, základným filtrovaním e-mailov, potom nasleduje porada s kolegami. Realizujeme ju telefonicky alebo cez videokonferenčné hovory. Potom sa snažím mať vyhradený čas na reálnu prácu. U nás v HKV sú všetci partneri pomerne „hands-on“, teda vykonávajú reálnu prácu v rámci advokácie.
Zmenil sa tento čas, odkedy je pandémia?
Predtým som to robil tak, že som si jeden konkrétny deň stanovil výlučne na prácu v kancelárii, v ten deň som nemal žiadne stretnutia a celý deň som robil kancelársku prácu pre klientov.
Teraz sa to prirodzene vyvinulo tak, že tieto pracovné sloty sú rozvrhnuté do celého týždňa, každý deň pár hodín. Je preto ešte dôležitejšie vedieť si ten čas nastaviť medzi reálnu robotu pre klientov a manažovanie práce kancelárie a kolegov. Ale až taký veľký rozdiel oproti času pred pandémiou nevnímam.
V minulosti ste si zadania od klientov preberali osobne, predpokladám, že práve na týchto stretnutiach sa riešil konkrétny obchodný prípad, jeho štruktúra. Ako si preberáte zadania teraz?