BRATISLAVA. Vláda bude mať podľa návrhu jej programového vyhlásenia záujem prioritizovať železničnú dopravu.
Ako uviedol riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky (IHP) František Palko, je to krok správnym smerom a v súlade aj s dopravnou politikou Európskej únie.
Európske koridory ako priorita
Preto je podľa neho potrebné sa zamerať hlavne na tie úseky železničnej prepravnej cesty, ktorá zapadá do európskych koridorov siete TEN-T.
"Prioritizácia železničnej dopravy sa však viaže v tomto dokumente viac-menej na železničnú nákladnú dopravu, pričom v osobnej doprave by sme tiež mali preferovať tento druh dopravy aj z ekologického hľadiska," upozornil Palko.
Vo vládnom programe mu chýba jasný cieľ vybudovať tzv. dopravnú autoritu, ktorá zmapuje a vytýči dopravné spojenia vo verejnej osobnej doprave na Slovensku tak, aby ľudia necestovali tým istým smerom alternatívne aj autobusovou a železničnou dopravou.
"Jej vybudovanie pomôže k efektívnosti z hľadiska optimalizácie počtu prepravovaných osôb a môže tiež pozitívne vplývať na ekológiu pri nahradení železničného spojenia na úkor autobusového," tvrdí expert.
Spájanie štátnych spoločností
Program vlády sa zaoberá aj otázkou financovania investícií v doprave, pričom má veľké ambície vo využití zdrojov mimo štátneho rozpočtu.
"Som veľmi zdržanlivý, pretože rozhodujúce slovo tu bude mať Eurostat a tiež pozícia Ministerstva financií SR," poznamenal Palko.
Idea zlúčenia Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a Slovenskej správy ciest (SSC) podľa neho nie je nová a ráta s ňou aj programové vyhlásenie vlády.
"Chcem zdôrazniť, že by išlo o zlúčenie dvoch štátnych firiem s rôznym právnym režimom. NDS je akciová spoločnosť, zatiaľ čo Slovenská správa ciest je príspevkovou organizáciou," priblížil ekonóm.
"Obe spoločnosti majú odlišný systém spravovania, preto zlúčiť ich bude veľmi obtiažne a nie som presvedčený, či v tomto období, keď je ešte veľmi veľa práce na budovaní cestnej infraštruktúry, to nezaťaží proces na úkor samotnej výstavby ciest a diaľnic, respektíve ich rekonštrukcie," myslí si Palko.
Otázka regionálnych letísk
V oblasti leteckej dopravy mu vo vládnom programe chýba vízia pri riešení budúcnosti regionálnych letísk, na ktoré štát vynakladá finančné zdroje.
"V programovom vyhlásení vlády je iba náznak vízie v prípade bratislavského letiska vstupom zahraničného strategického investora," podotkol Palko.
Úloha dát a smart cities
Ako pozitívnu vníma snahu viac elektronizovať a digitalizovať odvetvie dopravy, čo samozrejme vyvolá dopyt po kvalitných dátach z hľadiska priepustnosti dopravy a využiteľnosti jednotlivých dopravných úsekov, či už cestnej alebo železničnej dopravy.
"Je tiež pozitívne, že programové vyhlásenie vlády zvýrazňuje intermodalitu dopravy a integrovanú dopravu, čo je správnou cestou pre optimalizáciu dopravnej politiky. Súvisí to aj s budovaním inteligentných miest, tzv. smart cities," uviedol expert.
"V oblasti vodnej dopravy mi chýba prepojenosť na využitie vodných tokov pre rozvoj cestovného ruchu na Slovensku, najmä využitie Dunaja v súlade s Dunajskou stratégiou, čo je tiež politika EÚ," dodal riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky František Palko.