Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →
BRATISLAVA. Sledovanie médií na Slovensku stúplo. Počas prvého aprílového týždňa namerala prieskumná spoločnosť Median SK v projekte adMeter ďalšie zmeny v mediálnej konzumácii niektorých typov médií spôsobených pretrvávajúcou epidémiou koronavírusu.
Ako informoval Michal Mislovič z Median SK, v týždni od 30. marca do 5. apríla Slováci venovali v priemerný deň 7 hodín a 2 minúty svojho času sledovaniu televízie, počúvanosti rádia, návšteve internetu a mobilných aplikácií.
Celková sledovanosť narástla
Celková sledovanosť v porovnaní s predchádzajúcim týždňom narástla a zostáva tak vysoko nad februárovým priemerom 6 hodín a 5 minút.
Oproti predchádzajúcemu týždňu mierne poklesla denná sledovanosť TV a mierne narástla sledovanosť internetu o viac ako 4 minúty a rádií o viac ako 6 minút.
V týždennom porovnaní nastal mierny pokles mediálnej konzumácie sledovaných médiatypov v priebehu pracovného týždňa, naopak počas víkendu celková konzumácia médií narástla zo 6 hodín a 32 minút na 7 hodín a 10 minút.
„Hlavný rozdiel v porovnaní pracovného týždňa a víkendu predstavovala najmä vyššia víkendová sledovanosť televízie a naopak nižší čas strávený s internetom a rádiami počas víkendu," priblížil Mislovič.
Trend rastu multiscreeningu
Multiscreening, kedy sú ľudia v prostredí, kde vysiela televízia a súčasne si prehliadajú nejaké webové stránky, stále zostáva častou formou sledovania médií.
„Multiscreening zaznamenal zaujímavý vývoj za posledné tri týždne, kedy pokračuje trend rastu multiscreeningu počas pracovných dní, a naopak, pokles počas víkendu. Zvyčajne býva multiscreening častejší počas víkendu, ale v poslednom sledovanom týždni sa poradie otočilo a multiscreening bol častejším počas pracovného týždňa. Tento vývoj môže súvisieť aj s častejšou prácou z tzv. „home office“ počas pracovného týždňa," vysvetlil Mislovič.
Nasýtenosť publika intenzívnym spravodajstvom
V porovnaní s minulým týždňom stagnujú alebo mierne klesajú všetky najväčšie TV stanice, najmä verejnoprávna Jednotka a spravodajská TA3. Oproti februárovým priemerom však ostávajú sledovanosti vysoké.
Prieskum konštatuje, že to môže súvisieť s nasýtenosťou publika intenzívnym spravodajstvom o aktuálnej situácii pandémie a môžeme sledovať začiatok návratu ku štandardnejšej sledovanosti.
Potvrdzuje sa trend väčšej popularity televíznych online platforiem, kedy si weby všetkých troch hlavných TV staníc udržujú relatívne vysoký denný zásah a najmä stránky markiza.sk ho dokázali ešte navýšiť.
Väčšina rádiových staníc si v minulom týždni dokázala udržať alebo navýšiť svoj týždenný zásah. Najvyšší týždenný nárast podľa prieskumu zaznamenali Rádio Expres, Fun rádio a Rádio Vlna.
Nadpriemerná sledovanosť online platforiem
Denný zásah väčšiny domácich webových stránok sa príliš nemení.
„V prípade niektorých webových stránok zameraných na spravodajstvo sa podobne ako v prípade televíznej spravodajskej TA3 pravdepodobne začína prejavovať istý pokles doterajšieho rekordného záujmu o spravodajstvo," uviedol Mislovič.
Dodal, že aj v sledovanom týždni si väčšina globálnych online platforiem udržuje svoju z dlhodobého hľadiska nadpriemernú sledovanosť.
Nárast z predchádzajúceho týždňa korigoval Facebook, napriek tomu jeho sledovanosť ostáva nadpriemerne vysoká.
Podľa prieskumu však opadol záujem o komunikačnú službu WhatsApp, ktorej miera používania sa vrátila na priemerné februárové hodnoty.
Naopak používanie Facebooku, Messengeru sa udržuje na jedenapolnásobku jeho februárových hodnôt.
Analýzy sú výstupom elektronického crossmediálneho a crossplatformového merania konzumácie médií adMeter prieskumnej agentúry Median SK.
Umožňuje sledovať, ako celková populácia a jej rôzne cieľové skupiny sledujú televíziu, počúvajú rádia, surfujú na internete alebo používajú mobilné aplikácie.
Tlač nebola do elektronického systému zahrnutá. Merania v SR sa zúčastňuje 800 respondentov vo veku 12 až 69 rokov. Projekt je realizovaný na Slovensku a v Českej republike.
Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

- 25 otázok a odpovedí o novom koronavíruse
- Ako postupovať, ak ste sa mohli nakaziť
- Prečo sa môžete chrániť hygienou rúk?
- Funguje ochrana pomocou rúšok a respirátorov?