Bangladéš je po Číne druhým najväčším vývozcom oblečenia na svete. Cez svojich dodávateľov tam vyrábajú takmer všetky významné módne značky, od H&M, cez Zaru až po Nike.
Chudobná ázijská krajina sa pre lacnú pracovnú silu stala svetovým epicentrom fast fashion.
Takzvaná rýchla móda je synonymom znečistenia planéty, no vo fabrikách, kde sa oblečenie vyrába, si našli prácu štyri milióny Bangladéšanov. Ďalších 11 miliónov pracuje v nadväzujúcich sektoroch - v logistike, v doprave alebo obchode.
Biznis s oblečením je pre Bangladéš kľúčový. Vlani tvoril 84 percent vývozu krajiny a 16 percent jej HDP, išlo o 40 miliárd amerických dolárov.

Pandémia Covidu-19 zasiahla ekonomiku krajiny veľmi tvrdo. Koncom marca museli zatvoriť všetky výrobné fabriky. Čo je ešte horšie, veľké módne domy zrušili dohodnuté kontrakty bez finančných kompenzácií.
Fabrikám podľa CNN ostala na skladoch miliarda kusov oblečenia v hodnote 3,2 miliardy dolárov. Mnohé ženy, ktoré zarábali 110 dolárov mesačne, prišli o jediný zdroj príjmu. Majitelia fabrík ich prepustili bez nároku aspoň na časť platu pod vyhrážkou, že ak sa budú súdiť, v biznise ich už nik nezamestná.
Väčšina ľudí tak žije bez dostatočných finančných úspor, nemá čo jesť a ocitli sa v chudobe s neistým koncom.
Zodpovednosť módnych domov
Bangladéšske textilky majú vážne finančné problémy, viaceré stoja pred bankrotom. Tamojšia asociácia vývozcov a výrobcov odevov tvrdí, že módne domy ich po celý čas epidémie ignorovali.