Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) v prvom štvrťroku tohto roka zaznamenala takmer pätinový prepad objemu nákladnej dopravy.
Prepravila 6,67 mil. ton tovarov, čo je medziročne menej o 1,61 mil. ton, resp. o 19,4 percent.
Útlm hutníctva aj automobiliek
Hlavným dôvodom poklesu je podľa štátneho vlakového nákladného dopravcu vývoj hutníctva, keď je od mája 2019 prebytok lacnej čínskej ocele na svetových trhoch. Z uvedeného poklesu ide 94 percent na vrub práve hutníctva.
Výkony zákazníkov spoločnosti z tohto odvetvia vlani v prvom štvrťroku boli na bežnej úrovni, pokles nastal až vlani v máji a pokračuje až doteraz, preto je medziročný rozdiel taký výrazný.
"Dopady pandémie sa prejavujú vo svete od konca minulého roka a na Slovensku od druhej polovice marca. Viacerí naši významní zákazníci najmä v segmente automotive (preprava automobilov a komponentov na ich výrobu) a v prepravách dreva pristúpili k prerušeniu výroby," uviedla riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.

Výpadky prepráv sa len u týchto zákazníkov pohybujú vo výške 70 tis. ton za poslednú dekádu marca, pričom od apríla očakáva dopravca v uvedených segmentoch výpadok objemu na úrovni 235 tis. ton tovaru.
"Samozrejme, za predpokladu, že sa situácia v súvislosti s COVID-19 výrazne nezhorší a nepríde k odstávke výroby v ďalších, najmä na spotrebu surovín náročných podnikoch," upozornila Kuncová.
Objem prepráv ešte klesne
Spoločnosť pre všeobecný pokles spotreby trhu očakáva čiastočný útlm aj v iných komoditách, situáciu intenzívne monitoruje a vyhodnocuje.
Predpokladá, že pri trvaní efektov pandémie do polovice augusta klesne objem prepráv na 27,13 mil. eur, čo by znamenalo spolu v kombinácii s pokračujúcou recesiou hutníctva medziročný pokles prepravy tovarov o 2,83 mil. ton, resp. o 9,4 percenta.
Prvý štvrťrok 2019 ešte nebol zasiahnutý recesiou, preto je podľa dopravcu ťažké odhadnúť dopad koronakrízy porovnávaním medziročných výsledkov.
"Výpadok prepravených objemov o 19 percent sa prejavil rovnakým podielom na nižších medziročných tržbách z prepráv. Už po prvých náznakoch recesie ZSSK CARGO zareagovalo prijímaním interných opatrení, ktoré boli zamerané na znižovanie nákladov," priblížila Kuncová.
Ide o čerpanie prekážok v práci od 1. augusta 2019, za ktoré zamestnanci dostávajú 60 percent priemerného zárobku, lepšiu organizácie práce s cieľom redukovať nadčasovú a inú príplatkovú prácu v noci, cez víkend, ako aj znižovanie počtu zamestnancov, redukovanie manipulačných vlakov.
Tieto opatrenia v súčasnosti firma ešte viac uplatňuje, aby dosiahla významné úspory nákladov voči plánu na rok 2020, keďže oproti zámeru za tri mesiace roka je podľa dosiahnutých tržieb vplyvom recesie a koronavírusu v sklze zhruba 9 percent.
Očakávaný výpadok 20 miliónov
Dopravca neočakáva skoré uvoľnenie opatrení a poľavenie recesie, preto tržby a výsledok budú výrazne horšie, ako pôvodne plánoval. Aktualizovaný plán spolu s návrhmi opatrení predložil na schválenie valnému zhromaždeniu.
ZSSK CARGO dosiahlo v úvodnom štvrťroku 2020 celkové prevádzkové výnosy 57,3 mil. eur. Medziročne je to menej o 17 percent, v porovnaní s plánom je to horšie o 8 percent.
"Hlavnou príčinou je pretrvávajúca recesia znásobená pandémiou koronavírusu prejavujúca sa výpadkami na tržbách z prepravy. Tržby z prepravy pritom predstavujú viac ako 85 percent celkových výnosov spoločnosti. Keďže neočakávame rýchle zlepšenie, očakávame výpadok celkových výnosov na rok 2020 voči plánu viac ako 20 mil. eur," uviedla Kuncová.
Dopravca zaznamenal v prvej štvrtine roka celkové prevádzkové náklady tiež 57,3 mil. eur, čo je voči plánu lepšie o 3,5 mil. eur.
Úsporu dosiahol vo variabilných nákladoch z dôvodu nižších prepravných objemov (úspora na trakčných médiách, za prístup k železničnej infraštruktúre) a vo fixných nákladoch opatreniami v oblasti zamestnanosti.
"Voči rovnakému obdobiu minulého roka je pokles nákladov viac ako 5,5 mil. eur. Najväčšiu položku na prevádzkových nákladoch predstavujú osobné náklady (40 percent), ktoré za tri mesiace 2020 dosiahli hodnotu 22,5 mil. eur," podotkla Kuncová.
Náklady na trakčnú elektrinu a naftu predstavovali 8,6 mil. eur a za železničnú dopravnú cestu 3,3 mil. eur, náklady za nájmy dosiahli 13 mil. eur. Keďže väčšina položiek v rámci nákladov má fixný charakter, ich vývoj nekorešponduje s vývojom tržieb.
Vedenie ZSSK CARGO pripravuje a prijíma opatrenia na znižovanie nákladov v oblasti osobných nákladov, pri nakupovaní služieb a materiálov.
"Výpadok výnosov viac ako 20 mil. eur vzhľadom na štruktúru nákladov nie je v krátkodobom horizonte možné v plnom rozsahu kompenzovať a preto očakávaný vývoj povedie k prehĺbeniu straty. Na elimináciu straty sú momentálne rozpracované interné projekty, realizáciou ktorých firma v krátkom čase prispôsobí svoje prevádzkové zdroje aktuálnym objemom prepráv a dosahovaným tržbám," dodala riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.
Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

- Sledujte priebeh pandémie koronavírusu minútu po minúte
- Vývoj počtu nakazených a mapa šírenia koronavírusu na Slovensku
- 25 otázok a odpovedí o novom koronavíruse
- Ako postupovať, ak ste sa mohli nakaziť
- Prečo sa môžete chrániť hygienou rúk?