SME

Cargo Slovakia v prvom štvrťroku prepravila o pätinu menej tovarov

Nákladná preprava pri objeme 6,67 milióna ton medziročne klesla o 1,61 milióna ton.

Termináli kombinovanej dopravy Dobrá v Čiernej nad Tisou.Termináli kombinovanej dopravy Dobrá v Čiernej nad Tisou. (Zdroj: TASR/František Iván)

Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →


BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) v prvom štvrťroku tohto roka zaznamenala takmer pätinový prepad objemu nákladnej dopravy.

Prepravila 6,67 mil. ton tovarov, čo je medziročne menej o 1,61 mil. ton, resp. o 19,4 percent.

Útlm hutníctva aj automobiliek

Hlavným dôvodom poklesu je podľa štátneho vlakového nákladného dopravcu vývoj hutníctva, keď je od mája 2019 prebytok lacnej čínskej ocele na svetových trhoch. Z uvedeného poklesu ide 94 percent na vrub práve hutníctva.

SkryťVypnúť reklamu

Výkony zákazníkov spoločnosti z tohto odvetvia vlani v prvom štvrťroku boli na bežnej úrovni, pokles nastal až vlani v máji a pokračuje až doteraz, preto je medziročný rozdiel taký výrazný.

"Dopady pandémie sa prejavujú vo svete od konca minulého roka a na Slovensku od druhej polovice marca. Viacerí naši významní zákazníci najmä v segmente automotive (preprava automobilov a komponentov na ich výrobu) a v prepravách dreva pristúpili k prerušeniu výroby," uviedla riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.

Súvisiaci článok Železnice pridávajú vozne na vybrané vlaky Čítajte 

Výpadky prepráv sa len u týchto zákazníkov pohybujú vo výške 70 tis. ton za poslednú dekádu marca, pričom od apríla očakáva dopravca v uvedených segmentoch výpadok objemu na úrovni 235 tis. ton tovaru.

SkryťVypnúť reklamu

"Samozrejme, za predpokladu, že sa situácia v súvislosti s COVID-19 výrazne nezhorší a nepríde k odstávke výroby v ďalších, najmä na spotrebu surovín náročných podnikoch," upozornila Kuncová.

Objem prepráv ešte klesne

Spoločnosť pre všeobecný pokles spotreby trhu očakáva čiastočný útlm aj v iných komoditách, situáciu intenzívne monitoruje a vyhodnocuje.

Predpokladá, že pri trvaní efektov pandémie do polovice augusta klesne objem prepráv na 27,13 mil. eur, čo by znamenalo spolu v kombinácii s pokračujúcou recesiou hutníctva medziročný pokles prepravy tovarov o 2,83 mil. ton, resp. o 9,4 percenta.

Prvý štvrťrok 2019 ešte nebol zasiahnutý recesiou, preto je podľa dopravcu ťažké odhadnúť dopad koronakrízy porovnávaním medziročných výsledkov.

SkryťVypnúť reklamu

"Výpadok prepravených objemov o 19 percent sa prejavil rovnakým podielom na nižších medziročných tržbách z prepráv. Už po prvých náznakoch recesie ZSSK CARGO zareagovalo prijímaním interných opatrení, ktoré boli zamerané na znižovanie nákladov," priblížila Kuncová.

Ide o čerpanie prekážok v práci od 1. augusta 2019, za ktoré zamestnanci dostávajú 60 percent priemerného zárobku, lepšiu organizácie práce s cieľom redukovať nadčasovú a inú príplatkovú prácu v noci, cez víkend, ako aj znižovanie počtu zamestnancov, redukovanie manipulačných vlakov.

Tieto opatrenia v súčasnosti firma ešte viac uplatňuje, aby dosiahla významné úspory nákladov voči plánu na rok 2020, keďže oproti zámeru za tri mesiace roka je podľa dosiahnutých tržieb vplyvom recesie a koronavírusu v sklze zhruba 9 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Očakávaný výpadok 20 miliónov

Dopravca neočakáva skoré uvoľnenie opatrení a poľavenie recesie, preto tržby a výsledok budú výrazne horšie, ako pôvodne plánoval. Aktualizovaný plán spolu s návrhmi opatrení predložil na schválenie valnému zhromaždeniu.

ZSSK CARGO dosiahlo v úvodnom štvrťroku 2020 celkové prevádzkové výnosy 57,3 mil. eur. Medziročne je to menej o 17 percent, v porovnaní s plánom je to horšie o 8 percent.

"Hlavnou príčinou je pretrvávajúca recesia znásobená pandémiou koronavírusu prejavujúca sa výpadkami na tržbách z prepravy. Tržby z prepravy pritom predstavujú viac ako 85 percent celkových výnosov spoločnosti. Keďže neočakávame rýchle zlepšenie, očakávame výpadok celkových výnosov na rok 2020 voči plánu viac ako 20 mil. eur," uviedla Kuncová.

Dopravca zaznamenal v prvej štvrtine roka celkové prevádzkové náklady tiež 57,3 mil. eur, čo je voči plánu lepšie o 3,5 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Úsporu dosiahol vo variabilných nákladoch z dôvodu nižších prepravných objemov (úspora na trakčných médiách, za prístup k železničnej infraštruktúre) a vo fixných nákladoch opatreniami v oblasti zamestnanosti.

"Voči rovnakému obdobiu minulého roka je pokles nákladov viac ako 5,5 mil. eur. Najväčšiu položku na prevádzkových nákladoch predstavujú osobné náklady (40 percent), ktoré za tri mesiace 2020 dosiahli hodnotu 22,5 mil. eur," podotkla Kuncová.

Náklady na trakčnú elektrinu a naftu predstavovali 8,6 mil. eur a za železničnú dopravnú cestu 3,3 mil. eur, náklady za nájmy dosiahli 13 mil. eur. Keďže väčšina položiek v rámci nákladov má fixný charakter, ich vývoj nekorešponduje s vývojom tržieb.

Vedenie ZSSK CARGO pripravuje a prijíma opatrenia na znižovanie nákladov v oblasti osobných nákladov, pri nakupovaní služieb a materiálov.

SkryťVypnúť reklamu

"Výpadok výnosov viac ako 20 mil. eur vzhľadom na štruktúru nákladov nie je v krátkodobom horizonte možné v plnom rozsahu kompenzovať a preto očakávaný vývoj povedie k prehĺbeniu straty. Na elimináciu straty sú momentálne rozpracované interné projekty, realizáciou ktorých firma v krátkom čase prispôsobí svoje prevádzkové zdroje aktuálnym objemom prepráv a dosahovaným tržbám," dodala riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.

Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 6. 2025)
USD 1.141
AUD 1.759
CZK 24.757
JPY 164.620
CAD 1.563
GBP 0.843
HUF 403.150
PLN 4.287
CHF 0.938
SEK 10.959

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 493
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 639
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 705
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 607
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 191
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 242
  8. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 2 167
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 101 508
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 116
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 20 739
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 432
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 364
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 825
  7. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 7 305
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 222
  1. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  4. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  5. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  8. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Zo Slovenska sa podľa predbežných výsledkov vyviezol tovar v hodnote deväť miliárd eur.


TASR
Ilustračné foto

Čína a USA sa chystajú na nové kolo rokovaní o obchode na vysokej úrovni.


TASR
Minister financií Ladislav Kamenický.

Kamenický upúšťa od plánu znížiť deficit na tri percentá.


183
Ilustračné foto.

Prehľad top firiem, ktoré uspeli s projektmi.


9
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 101 508
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 116
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 20 739
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 432
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 364
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 825
  7. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 7 305
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 222
  1. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  4. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  5. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  8. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
SkryťZatvoriť reklamu