SME

Cargo Slovakia v prvom štvrťroku prepravila o pätinu menej tovarov

Nákladná preprava pri objeme 6,67 milióna ton medziročne klesla o 1,61 milióna ton.

Termináli kombinovanej dopravy Dobrá v Čiernej nad Tisou.Termináli kombinovanej dopravy Dobrá v Čiernej nad Tisou. (Zdroj: TASR/František Iván)

Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →


BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) v prvom štvrťroku tohto roka zaznamenala takmer pätinový prepad objemu nákladnej dopravy.

Prepravila 6,67 mil. ton tovarov, čo je medziročne menej o 1,61 mil. ton, resp. o 19,4 percent.

Útlm hutníctva aj automobiliek

Hlavným dôvodom poklesu je podľa štátneho vlakového nákladného dopravcu vývoj hutníctva, keď je od mája 2019 prebytok lacnej čínskej ocele na svetových trhoch. Z uvedeného poklesu ide 94 percent na vrub práve hutníctva.

SkryťVypnúť reklamu

Výkony zákazníkov spoločnosti z tohto odvetvia vlani v prvom štvrťroku boli na bežnej úrovni, pokles nastal až vlani v máji a pokračuje až doteraz, preto je medziročný rozdiel taký výrazný.

"Dopady pandémie sa prejavujú vo svete od konca minulého roka a na Slovensku od druhej polovice marca. Viacerí naši významní zákazníci najmä v segmente automotive (preprava automobilov a komponentov na ich výrobu) a v prepravách dreva pristúpili k prerušeniu výroby," uviedla riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.

Súvisiaci článok Železnice pridávajú vozne na vybrané vlaky Čítajte 

Výpadky prepráv sa len u týchto zákazníkov pohybujú vo výške 70 tis. ton za poslednú dekádu marca, pričom od apríla očakáva dopravca v uvedených segmentoch výpadok objemu na úrovni 235 tis. ton tovaru.

SkryťVypnúť reklamu

"Samozrejme, za predpokladu, že sa situácia v súvislosti s COVID-19 výrazne nezhorší a nepríde k odstávke výroby v ďalších, najmä na spotrebu surovín náročných podnikoch," upozornila Kuncová.

Objem prepráv ešte klesne

Spoločnosť pre všeobecný pokles spotreby trhu očakáva čiastočný útlm aj v iných komoditách, situáciu intenzívne monitoruje a vyhodnocuje.

Predpokladá, že pri trvaní efektov pandémie do polovice augusta klesne objem prepráv na 27,13 mil. eur, čo by znamenalo spolu v kombinácii s pokračujúcou recesiou hutníctva medziročný pokles prepravy tovarov o 2,83 mil. ton, resp. o 9,4 percenta.

Prvý štvrťrok 2019 ešte nebol zasiahnutý recesiou, preto je podľa dopravcu ťažké odhadnúť dopad koronakrízy porovnávaním medziročných výsledkov.

SkryťVypnúť reklamu

"Výpadok prepravených objemov o 19 percent sa prejavil rovnakým podielom na nižších medziročných tržbách z prepráv. Už po prvých náznakoch recesie ZSSK CARGO zareagovalo prijímaním interných opatrení, ktoré boli zamerané na znižovanie nákladov," priblížila Kuncová.

Ide o čerpanie prekážok v práci od 1. augusta 2019, za ktoré zamestnanci dostávajú 60 percent priemerného zárobku, lepšiu organizácie práce s cieľom redukovať nadčasovú a inú príplatkovú prácu v noci, cez víkend, ako aj znižovanie počtu zamestnancov, redukovanie manipulačných vlakov.

Tieto opatrenia v súčasnosti firma ešte viac uplatňuje, aby dosiahla významné úspory nákladov voči plánu na rok 2020, keďže oproti zámeru za tri mesiace roka je podľa dosiahnutých tržieb vplyvom recesie a koronavírusu v sklze zhruba 9 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Očakávaný výpadok 20 miliónov

Dopravca neočakáva skoré uvoľnenie opatrení a poľavenie recesie, preto tržby a výsledok budú výrazne horšie, ako pôvodne plánoval. Aktualizovaný plán spolu s návrhmi opatrení predložil na schválenie valnému zhromaždeniu.

ZSSK CARGO dosiahlo v úvodnom štvrťroku 2020 celkové prevádzkové výnosy 57,3 mil. eur. Medziročne je to menej o 17 percent, v porovnaní s plánom je to horšie o 8 percent.

"Hlavnou príčinou je pretrvávajúca recesia znásobená pandémiou koronavírusu prejavujúca sa výpadkami na tržbách z prepravy. Tržby z prepravy pritom predstavujú viac ako 85 percent celkových výnosov spoločnosti. Keďže neočakávame rýchle zlepšenie, očakávame výpadok celkových výnosov na rok 2020 voči plánu viac ako 20 mil. eur," uviedla Kuncová.

Dopravca zaznamenal v prvej štvrtine roka celkové prevádzkové náklady tiež 57,3 mil. eur, čo je voči plánu lepšie o 3,5 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Úsporu dosiahol vo variabilných nákladoch z dôvodu nižších prepravných objemov (úspora na trakčných médiách, za prístup k železničnej infraštruktúre) a vo fixných nákladoch opatreniami v oblasti zamestnanosti.

"Voči rovnakému obdobiu minulého roka je pokles nákladov viac ako 5,5 mil. eur. Najväčšiu položku na prevádzkových nákladoch predstavujú osobné náklady (40 percent), ktoré za tri mesiace 2020 dosiahli hodnotu 22,5 mil. eur," podotkla Kuncová.

Náklady na trakčnú elektrinu a naftu predstavovali 8,6 mil. eur a za železničnú dopravnú cestu 3,3 mil. eur, náklady za nájmy dosiahli 13 mil. eur. Keďže väčšina položiek v rámci nákladov má fixný charakter, ich vývoj nekorešponduje s vývojom tržieb.

Vedenie ZSSK CARGO pripravuje a prijíma opatrenia na znižovanie nákladov v oblasti osobných nákladov, pri nakupovaní služieb a materiálov.

SkryťVypnúť reklamu

"Výpadok výnosov viac ako 20 mil. eur vzhľadom na štruktúru nákladov nie je v krátkodobom horizonte možné v plnom rozsahu kompenzovať a preto očakávaný vývoj povedie k prehĺbeniu straty. Na elimináciu straty sú momentálne rozpracované interné projekty, realizáciou ktorých firma v krátkom čase prispôsobí svoje prevádzkové zdroje aktuálnym objemom prepráv a dosahovaným tržbám," dodala riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.

Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (8. 4. 2025)
USD 1.097
AUD 1.817
CZK 25.195
JPY 160.580
CAD 1.566
GBP 0.856
HUF 407.950
PLN 4.294
CHF 0.938
SEK 11.078

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 38 898
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 814
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 241
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 856
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 345
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 612
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 558
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 597
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 465
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 561
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 790
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 020
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 637
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 972
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 741
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Maroš Šefčovič so šéfkou eurokomisie Ursulou von der Leyenovou.

Americké technologické firmy zarábajú v Európe miliardy, zdaňujú ich len minimálne.


Peter Kmec, podpredseda vlády pre Plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov.

Kmec rokoval s predstaviteľmi Európskej komisie.


TASR 1

Index Dow Jones v prvých minútach obchodovania vzrástol.


TASR
Predseda Slovenského odborového zväzu zdravotníctva a sociálnych služieb Anton Szalay.

Vyzýva poslancov, aby návrh stiahli.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 597
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 465
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 561
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 790
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 020
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 637
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 972
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 741
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu