BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby prisľúbilo samosprávnym krajom pomoc s 50 miliónmi eur na opravu ciest prvej triedy.
Na pondelkovom brífingu po stretnutí s ministrom dopravy Andrejom Doležalom o tom informoval predseda Združenia samosprávnych krajov SK8 a Trnavský župan Jozef Viskupič.
Minister chce navštíviť všetky kraje
"Veľmi sa teším stretnutiu s dôležitým ministerstvom, ktoré môžem po tomto stretnutí nazývať partnerským. To, že sme sa rozprávali o záväzku použitia 50 miliónového balíka na opravu ciest prvej triedy, kde sa nepodarila súťaž a pán minister o tom vie a prisľúbil absolútnu súčinnosť, aby sa toto doriešilo je jednou z dôležitých vecí, na ktorých sme sa dohodli," povedal Viskupič a dodal, že druhou dôležitou vecou sú avizované stretnutia ministra Doležala s predsedami jednotlivých samosprávnych krajov na úrovni regiónov a riešenie konkrétnych problémov krajov.
"Vypočul som si problémy jednotlivých krajov, veľmi detailne sme sa rozprávali o cestnej infraštruktúre a o potrebe investičného dlhu na cestách prvej triedy," povedal minister Doležal a dodal, že na stretnutí s predstaviteľmi SK8 predebatovali aj problematiku ciest druhej a tretej triedy, venovali sa rozvoju železničnej dopravy, ale aj cestovného ruchu a letiskám.
"Potvrdzujem záväzok do konca tohto roku navštíviť každý VÚC osobne a priamo v regióne diskutovať všetky konkrétne problémy a som pripravený ich so svojím tímom riešiť," uzavrel minister.
"Ďalšou diskutovanou bola téma tzv. cestného fondu, budeme sa o tom ešte rozprávať, ale cestný fond môže byť nástrojom ako odfinancovať investičný dlh a pomôcť infraštruktúre," doplnil Viskupič k pondelkovému stretnutiu a dodal, že dôležitou bola aj téma cestného zákona a územného plánovania na úrovni krajov.
Najakútnejšie problémy
Prešovský župan Milan Majerský označil za najakútnejší dopravný problém vo svojom kraji výstavbu rýchlostnej cesty R4, tzv. Via Carpatia. "Táto je naozaj potrebná pre spojenie Poľska a Maďarska a pre celé územie Slovenska je dôležité, aby táto tepna bola vybudovaná," povedal Majerský.
"Čo sa týka Žilinského kraja, ako najväčšiu prioritu vnímame dostavbu D1, D3, je to európsky koridor, s ktorým už meškáme," povedala predsedníčka Žilinského kraja Erika Jurinová.
Problémom Nitrianskeho kraja je podľa jeho predsedu to, že patrí medzi kraje, ktoré majú najnižšie krytie diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami, čím trpia aj cesty nižšej triedy. "Druhým problémom Nitry je, že je jediným krajským mestom, ktoré nie je spojené s okolím elektrifikovanou železnicou," povedal predseda nitrianskeho kraja Milan Belica.
"Je veľmi dôležité, aby bola vybudovaná cesta R2 Trenčín smerom na región Hornej Nitry, až na Žiar nad Hronom a tiež modernizácia železnice smerom z Prievidze na Nitru," uviedol Trenčiansky župan Jaroslav Baška.
Košický župan Rastislav Trnka považuje za najväčší problém vo svojom kraji to, že patrí ku krajom s najnižším počtom diaľnic a rýchlostných ciest, čím sú zaťažované ostatné komunikácie v rámci kraja. "Teším sa, že na ministerstve je ambícia vytvoriť zoznam investičných projektov," doplnil Trnka.
Trnavský kraj má tri prioritné úseky, ktorým je potrebné podľa župana Viskupiča venovať pozornosť. "Prvým je Trnava - Senica, Senica - Holíč, teda senický a jablonický obchvat, Hlohovecký most a úsek Medveďov až Galanta," uviedol Viskupič.
Banskobystrický kraj má podľa svojho predsedu Jána Luntera tiež nedostatok diaľnic a rýchlostných ciest, chýba prepojenie juhu Slovenska cez Banskú Bystricu a Zvolen až do Krakova. "Stále obyvatelia z nášho kraja odchádzajú, lebo tam, kde nie je infraštruktúra a cesty, ubúdajú aj ľudia, musíme to zastaviť," povedal Lunter.
Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba považuje za jednu z priorít napojenie novej cesty Malacky-Rohožník na D2.
"Na celoštátnej úrovni sme hovorili o dvoch témach. Jednou, ktorá mi leží na srdci, sú cyklotrasy, druhá veľmi dôležitá téma pre mňa je resuscitácia cestovného ruchu," uzavrel Droba.