SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Autá môžu zdražieť aj o pár tisíc eur, šrotovné je dobrý návrh (rozhovor)

Rozhovor s expertom automobilového zväzu.

Pavol Prepiak zo Zväzu automobilového priemyslu (Zdroj: TASR)

Slovenské automobilky vyrobili vlani vyše 1,1 milióna áut. Slovensko tak obhájilo post svetového lídra v produkcii automobilov v prepočte na jedného obyvateľa. Tento rok sa takýto úspech zrejme nezopakuje. A nielen kvôli pandémii nového koronavírusu.

Náklady na komponenty na výrobu áut rastú, automobilky sú pod tlakom emisných limitov a zavádzania nových asistenčných doplnkov. V priebehu dvoch rokov sa to prejaví aj na predajnej cene áut, vysvetľuje v rozhovore pre INDEX viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.

Sú mesiac v sklze

Slovenskú ekonomiku treba otvárať súčasne s ostatnými krajinami, inak to nemá zmysel. Do akej miery to platí pre automobilový priemysel?

Koronavírus hneď na začiatku rozbil subdodávateľské reťazce, nevedeli sme ďalej vyrábať. Auto je poskladané z osemtisíc komponentov, ktoré dodáva niekoľko stoviek dodávateľov z celého sveta. Stačí, že jedna krajina zatvorí hranice a automobilka už to auto nemusí vedieť vyrobiť.

Obdobne, nerozbehnutie jednej krajiny môže mať fatálny dosah na celý automotive sektor. Nemôžete predať auto, ktoré napríklad nemá sedadlá s tým, že ich namontujete dodatočne.

Nehrozí, že niektorí dodávatelia odstávku kvôli koronavírusu nerozchodia? Budú musieť aj slovenské fabriky zháňať nových partnerov?

Dodávatelia sú zvyčajne alternovaní. Horšie by bolo, ak by padli dvaja dodávatelia z tej istej krajiny alebo regiónu, ktorý je uzavretý. Podstata je, aby logistika kamiónov nikdy nezastala. Slovensko má 350 až 400 významných dodávateľov pre automobilový priemysel. Dodávajú pre slovenských aj pre zahraničných výrobcov. Keď zaváhame, nemusí to dobre dopadnúť.

Čo sa týka dodávateľov, áno, niektorí z reťazca vypadnú, preto existujú iniciatívy viacerých krajín, aby sa ekonomiky otvárali synchronizovane. Aby sa nestalo, že vlády v jednej-dvoch krajinách sa „ako malé deti hodia o zem“ a povedia, že to vidia inak a neotvoria.

To platí aj o Slovensku, keďže naša konkurencieschopnosť nie je ničím výnimočná.

Súvisiaci článok Grafy, z ktorých pochopíte, aká autoveľmoc je Slovensko Čítajte 

Vlani automobilky na Slovensku vyrobili rekordných 1,1 milióna áut. Aký vývoj predpokladáte v tomto roku?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nemecký kancelár Olaf Scholz.

Berlín sa snaží odbremeniť spotrebiteľov a zmierniť tak vplyv dodatočných poplatkov.


TASR 1 h
Minister práce Milan Krajniak.

Počas posledného roka klesol počet nezamestnaných o 38 654.


TASR 1 h
Ilustračná snímka.

Ponuka je v niektorých regiónoch nulová, ceny rekordne rastú.


16. aug

Nedostatok a veľký dopyt zvyšujú ceny suroviny a ohrozuje aj teplárne.


16. aug
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda Súdnej rady Ján Mazák.

Občan, ktorého sa rozhodnutie týkalo, vraj textu miestami ani nerozumel.


21 h
Peter Tkačenko

Republika je dnes politickou avantgardou s utešeným rastovým potenciálom.


17m
D'Arcy Carden ako Greta vo seriáli Veľké víťazstvo

Ženská bejzbalová liga bol fenomén.


17. aug

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 16 h
SkryťZatvoriť reklamu