Pondelok, 6. júl, 2020 | Meniny má Patrik, PatríciaKrížovkyKrížovky

Autá môžu zdražieť aj o pár tisíc eur, šrotovné je dobrý návrh (rozhovor)

Rozhovor s expertom automobilového zväzu.

Pavol Prepiak zo Zväzu automobilového priemyslu (Zdroj: TASR)

Slovenské automobilky vyrobili vlani vyše 1,1 milióna áut. Slovensko tak obhájilo post svetového lídra v produkcii automobilov v prepočte na jedného obyvateľa. Tento rok sa takýto úspech zrejme nezopakuje. A nielen kvôli pandémii nového koronavírusu.

Náklady na komponenty na výrobu áut rastú, automobilky sú pod tlakom emisných limitov a zavádzania nových asistenčných doplnkov. V priebehu dvoch rokov sa to prejaví aj na predajnej cene áut, vysvetľuje v rozhovore pre INDEX viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.

Sú mesiac v sklze

Slovenskú ekonomiku treba otvárať súčasne s ostatnými krajinami, inak to nemá zmysel. Do akej miery to platí pre automobilový priemysel?

Koronavírus hneď na začiatku rozbil subdodávateľské reťazce, nevedeli sme ďalej vyrábať. Auto je poskladané z osemtisíc komponentov, ktoré dodáva niekoľko stoviek dodávateľov z celého sveta. Stačí, že jedna krajina zatvorí hranice a automobilka už to auto nemusí vedieť vyrobiť.

Obdobne, nerozbehnutie jednej krajiny môže mať fatálny dosah na celý automotive sektor. Nemôžete predať auto, ktoré napríklad nemá sedadlá s tým, že ich namontujete dodatočne.

Nehrozí, že niektorí dodávatelia odstávku kvôli koronavírusu nerozchodia? Budú musieť aj slovenské fabriky zháňať nových partnerov?

Dodávatelia sú zvyčajne alternovaní. Horšie by bolo, ak by padli dvaja dodávatelia z tej istej krajiny alebo regiónu, ktorý je uzavretý. Podstata je, aby logistika kamiónov nikdy nezastala. Slovensko má 350 až 400 významných dodávateľov pre automobilový priemysel. Dodávajú pre slovenských aj pre zahraničných výrobcov. Keď zaváhame, nemusí to dobre dopadnúť.

Čo sa týka dodávateľov, áno, niektorí z reťazca vypadnú, preto existujú iniciatívy viacerých krajín, aby sa ekonomiky otvárali synchronizovane. Aby sa nestalo, že vlády v jednej-dvoch krajinách sa „ako malé deti hodia o zem“ a povedia, že to vidia inak a neotvoria.

To platí aj o Slovensku, keďže naša konkurencieschopnosť nie je ničím výnimočná.

Súvisiaci článok Grafy, z ktorých pochopíte, aká autoveľmoc je Slovensko Čítajte 

Vlani automobilky na Slovensku vyrobili rekordných 1,1 milióna áut. Aký vývoj predpokladáte v tomto roku?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6VHP na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6VHP na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Koronavírus SARS-CoV-2

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Autá Volkswagen, Vírusy a vírusové ochorenia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Kuba prichádza na Špecializovaný trestný súd.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kto je Norbert Bödör?

Norberta Bödöra obvinili v kauze Dobytkár miliónových úplatkov.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico sa chystá na SĽOP

Ak chce niečo rekonštruovať, bude musieť začať od seba.

Peter Tkačenko
Norbert Bödör odchádza zo súdu.