SME

Autá môžu zdražieť aj o pár tisíc eur, šrotovné je dobrý návrh (rozhovor)

Rozhovor s expertom automobilového zväzu.

Pavol Prepiak zo Zväzu automobilového priemyslu (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenské automobilky vyrobili vlani vyše 1,1 milióna áut. Slovensko tak obhájilo post svetového lídra v produkcii automobilov v prepočte na jedného obyvateľa. Tento rok sa takýto úspech zrejme nezopakuje. A nielen kvôli pandémii nového koronavírusu.

Náklady na komponenty na výrobu áut rastú, automobilky sú pod tlakom emisných limitov a zavádzania nových asistenčných doplnkov. V priebehu dvoch rokov sa to prejaví aj na predajnej cene áut, vysvetľuje v rozhovore pre INDEX viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.

Sú mesiac v sklze

Slovenskú ekonomiku treba otvárať súčasne s ostatnými krajinami, inak to nemá zmysel. Do akej miery to platí pre automobilový priemysel?

Koronavírus hneď na začiatku rozbil subdodávateľské reťazce, nevedeli sme ďalej vyrábať. Auto je poskladané z osemtisíc komponentov, ktoré dodáva niekoľko stoviek dodávateľov z celého sveta. Stačí, že jedna krajina zatvorí hranice a automobilka už to auto nemusí vedieť vyrobiť.

Obdobne, nerozbehnutie jednej krajiny môže mať fatálny dosah na celý automotive sektor. Nemôžete predať auto, ktoré napríklad nemá sedadlá s tým, že ich namontujete dodatočne.

Nehrozí, že niektorí dodávatelia odstávku kvôli koronavírusu nerozchodia? Budú musieť aj slovenské fabriky zháňať nových partnerov?

Dodávatelia sú zvyčajne alternovaní. Horšie by bolo, ak by padli dvaja dodávatelia z tej istej krajiny alebo regiónu, ktorý je uzavretý. Podstata je, aby logistika kamiónov nikdy nezastala. Slovensko má 350 až 400 významných dodávateľov pre automobilový priemysel. Dodávajú pre slovenských aj pre zahraničných výrobcov. Keď zaváhame, nemusí to dobre dopadnúť.

Čo sa týka dodávateľov, áno, niektorí z reťazca vypadnú, preto existujú iniciatívy viacerých krajín, aby sa ekonomiky otvárali synchronizovane. Aby sa nestalo, že vlády v jednej-dvoch krajinách sa „ako malé deti hodia o zem“ a povedia, že to vidia inak a neotvoria.

To platí aj o Slovensku, keďže naša konkurencieschopnosť nie je ničím výnimočná.

Súvisiaci článok Grafy, z ktorých pochopíte, aká autoveľmoc je Slovensko Čítajte 

Vlani automobilky na Slovensku vyrobili rekordných 1,1 milióna áut. Aký vývoj predpokladáte v tomto roku?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6VHP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predseda vlády SR Robert Fico.

Privítal záver o využití aj súkromných zdrojov na oživenie domácej ekonomiky.


TASR
Ilustračné foto

Batériové úložiská tak predbehli plyn, vodné aj jadrové elektrárne.


SITA
Výstražná tabuľa a technológia zariadenia plynovodu na prepojovacom bode Budince – reverz.

Rokovalo sa aj o Balkánskej ceste.


TASR
Ilustračné foto

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť analyzovala novelu dôchodkového systému.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu