BRATISLAVA. Tri úseky rýchlostnej cesty R7 v dĺžke 24 km boli dokončené už pred niekoľkými týždňami.
Tvrdí to hlavný zhotoviteľ projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť D4 R7 Construction.
Firma kritizuje postu štátu

Konštatuje, že splnila všetky povinnosti vyplývajúce zo zmluvy a postupovala v súlade so zákonom a osvedčenými postupmi v odvetví infraštruktúrnych projektov, aby umožnila ukončenie administratívnych procesov, teda vydanie povolení na predčasné užívanie úsekov R7.
Spoločnosť podotkla, že nedostatky ako erózia svahov pri ceste nemajú žiadny vplyv na bezpečnosť dopravy a nebránia vydaniu povolení na predčasné užívanie cesty.
Informuje zároveň, že svahy boli napriek tomu zhutnené, a tiež v budúcnosti budú súčasťou pravidelnej údržby počas prevádzky R7.
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Michaela Heerdta je nepochopiteľné, prečo ešte neboli povolenia na predčasné užívanie úsekov R7 z Holíc do Šamorína a z Dunajskej Lužnej do Ketelca vydané, aby bolo možné začať proces otvárania R7.
"Namiesto toho nám bol doručený list od Špeciálneho stavebného úradu o pozastavení týchto administratívnych procesov. Ako dôvod pozastavenia v ňom uviedli, že ministerstvo dopravy nesúhlasí s povolením týchto úsekov do užívania, kým nebudú odstránené všetky nedostatky," dodal Heerdt.
Tento prístup je podľa neho v rozpore s povoľovacou a odbornou praxou a nemá oporu v žiadnom predpise ani zákone.
Hneď, ako sú odstránené nedostatky, ktoré by bránili bezpečnej prevádzke cesty, je podľa jeho slov možné vydať povolenie na predbežné používanie.
"Trvanie ministerstva dopravy na tom, že aj tie práce, ktoré nie sú nevyhnutné na bezpečnú prevádzku cesty, musia byť dokončené pred vydaním povolenia na predbežné užívanie, sú v rozpore s dobrou praxou v odbore a v rozpore s uzatvorenou koncesnou zmluvou. Tiež vedú k ďalšiemu zbytočnému odkladu sprístupnenia R7 slovenskej verejnosti a finančne značne poškodzujú našu spoločnosť," zdôraznil Heerdt.
Oneskorenie v projektoch ako je D4/R7 môže podľa spoločnosti stáť až niekoľko miliónov eur mesačne.

"Vždy sme rešpektovali a vítali praktický prístup k riešeniu záležitostí. Neochota ministerstva dopravy zúčastniť sa kontroly staveniska dokončeného cestného úseku z dôvodu, že koncesionár nepodpísal stavebné denníky, nepomáha nájsť spoločnú reč. Úctivo preto žiadame ministerstvo dopravy, aby v súlade s povoľovacou a odbornou praxou schválilo otvorenie dokončených úsekov ciest," uzavrel Heerdt. Koncesionár zároveň podľa neho nemá právnu povinnosť podpísať tieto denníky.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR sa k informáciám D4R7 Construction vo štvrtok nechcelo vyjadrovať.
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (Sme rodina) v súvislosti s výstavbou R7 koncom apríla povedal, že o predčasnom využívaní akejkoľvek stavby rozhodne Špeciálny stavebný úrad, a to nezávisle.
"Sám som sa bol na R7 osobne presvedčiť, ako táto stavba stojí. Priznávam, táto stavba je takmer pred dokončením, ale sú tam úseky, ktoré sú priamo v rozpore s bezpečnosťou cestnej premávky. Bavíme sa napríklad o nespevnených krajniciach alebo o svahoch, ktoré podliehajú erózii," upozornil minister s tým, že verí, že koncesionár túto stavbu čo najskôr dokončí.
Sporný násyp
Spoločnosť má prtiom na budúci týždeň predložiť dodatočnú správu v súvislosti so stavom sporného násypu. Ako vo štvrtok informoval generálny riaditeľ spoločnosti Michael Heerdt, úzko pri tom spolupracujú so Špeciálnym stavebným úradom na Ministerstve dopravy a výstavby SR (MDV) a budú očakávať jeho rozhodnutie v tomto prípade.
Ten by mal približne v polovici mája rozhodnúť, či má zhotoviteľ spomínaný násyp odstrániť a nanovo postaviť, prípadne upraviť, alebo môže ostať v súčasnom stave. Dôvodom pochybností sú použitý materiál a stabilita násypu.
"Predložili sme nezávislé správy od nezávislých konzultantov, ktoré ukazujú veľmi jasne, že s násypom nie je nič v neporiadku. A tiež bola potvrdená stabilita a životnosť násypu a tiež to, že materiál, ktorý bol v tomto násype použitý, je v súlade s normami a so stavebným povolením," povedal Heerdt. Pri skúškach podľa neho materiál odobrali certifikované laboratóriá, ktoré ho následne testovali. Jedno z týchto laboratórií je na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave, kde robili rozbor materiálu. Materiál tiež testovali na univerzite vo Viedni.
"Výsledky vyšli rovnaké a potvrdili, že stabilita a životnosť materiálu je v poriadku a teraz budeme musieť počkať na vyjadrenie Špeciálneho stavebného úradu," uviedol Heerdt.
Pred rozhodnutím uvedeného stavebného úradu šéf zhotoviteľa nechcel hovoriť o prípadnom ďalšom postupe.
Či by sa v prípade pre nich nepriaznivého rozhodnutia stavebného úradu obrátili na súd, bude podľa neho závisieť od očakávaného rozhodnutia.
"Uvidíme, s akými argumentmi prídu. Veríme, že nezávislé služby, ktoré boli vykonané na tomto násype, boli veľmi podrobné, a vieme, aký materiál presne bol na stavbu násypu použitý. Veľmi radi budeme rokovať o podrobnostiach," dodal Heerdt.
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (Sme rodina) ešte 24. apríla povedal, že stavba sporného násypu diaľnice D4 obsahuje nepovolený odpad. Koncesionár, respektíve zhotoviteľ úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí hlavného mesta, ju podľa ministra bude musieť pravdepodobne odstrániť.
Po závažných zisteniach na stavbe D4 si nevie predstaviť, že stavebný úrad prijme iné rozhodnutie ako odstránenie stavby.
"Je tam odpad, stavebné povolenia a stavebný projekt hovoril, že tam nesmie byť odpad. Musí tam byť kvalitné kamenivo z lomu," povedal Doležal. Dôležité bude podľa neho komunikovať aj s rezortom životného prostredia, aby sa prípadné odstránenie stavby realizovalo za sprísnených okolností a opatrení.
Nultý obchvat Bratislavy
Projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt) zahŕňa stavbu 27 kilometrov dlhého diaľničného úseku D4 medzi Jarovcami a Račou a približne 32 kilometrov dlhého úseku rýchlostnej cesty R7 medzi Prievozom a Holicami.
Koncesionárom projektu D4/R7 je spoločnosť Zero Bypass Limited, ktorá zabezpečuje výstavbu, financovanie a 30-ročnú prevádzku budúceho obchvatu Bratislavy. Spoločnosť D4R7 Construction je hlavným zhotoviteľom projektu.