BRATISLAVA. Nielen eseročky či živnostníci musia povinne komunikovať so štátom elektronicky. Od 1. júna štát automaticky aktivuje elektronické schránky na webe Slovensko.sk aj ostatným organizáciám. Pôjde o tie právnické osoby, ktoré sa nezapisujú do Obchodného registra.
Znamená to, že od júna budú musieť so štátom elektronicky komunikovať nielen eseročky, akciové spoločnosti alebo SZČO, ale aj nadácie, neziskové organizácie, cirkvi či politické strany.
Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, ktorý v súčasnosti vedie Veronika Remišová (Za ľudí), pod ktorý štátny web Slovensko.sk spadá, informoval, že celkovo ide takmer o 79-tisíc takýchto právnických osôb.
Čo to znamená
Povinnosť komunikovať elektronicky majú od januára 2018 všetky právnické osoby a od júla 2018 všetky fyzické osoby, ktoré podnikajú a platia dane z príjmov.
Štát zriadil elektronické schránky na Slovensko.sk všetkým občanom Slovenska vrátane firiem či štátnych úradov ešte v roku 2014.
Kto má čipový občiansky preukaz aktivovaný, môže sa do svojej schránky prihlásiť, no ak ju chce používať pri komunikácii so štátom, treba si ju aktivovať aj na doručovanie.

Až po aktivácii schránky na doručovanie budú môcť úrady posielať poštu elektronicky namiesto klasickej papierovej zásielky.
To, že štát od júna aktivuje schránky aj pre neziskovky či organizácie znamená, že od tohto momentu im budú úrady - napríklad súdy - posielať poštu elektronicky. Štát však dodáva, že najskôr si môžu neziskovky či organizácie nájsť poštu v e-schránke 11. júna.
Úrad tvrdí, že aktivácia týchto e-schránok bude postupná, pretože počet právnických osôb je veľký. Sľubuje, že pre štatutárov týchto právnických osôb zverejní podrobné informácie na webe Slovensko.sk.
Treba si skontrolovať údaje
Úrad podpredsedu vlády pre informatizáciu upozorňuje, že na to, aby sa štatutári a zodpovedné osoby od 1. júna dostali do svojich e-schránok, nestačí len čipový občiansky preukaz s bezpečnostným kódom (BOK) a certifikátmi.

"Dôležité je aj to, aby si štatutári skontrolovali údaje, ktoré štátu už raz odovzdali pri zápise ich združenia do príslušného registra," upozorňuje úrad. Nevyhnutné sú údaje ako názov, IČO právnickej osoby, meno, priezvisko aj rodné číslo štatutára.
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES), ktorá e-schránky prevádzkuje, eviduje viac ako 43-tisíc schránok, ktoré nemajú kompletné informácie o svojich štatutároch.
Štát tvrdí, že myslí aj na tých, ktorí nemajú počítač alebo internetové pripojenie.
Pre tieto právnické osoby však neponúka možnosť využívať klasickú komunikáciu, no majiteľ elektronickej schránky môže splnomocniť inú osobu (prostredníctvom oprávnenia cez autorizovaný elektronický dokument), ktorá zaňho bude e-komunikáciu riešiť.