SME

Časť nultého obchvatu by mohli motoristi využívať koncom júna

Zhotoviteľ D4/R7 dostal 90 dní na dodanie údajov o spornom násype.

BRATISLAVA. Časť rýchlostnej cesty R7 v rámci budovaného nultého bratislavského obchvatu by mohli motoristi využívať na konci júna.

Uviedol to v stredu na brífingu minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

"Tento týždeň boli vydané rozhodnutia o predčasnom využívaní stavby, preto je tam ten termín začiatok leta 2020," priblížil minister.

Stavba, ktorá bude uvedená do užívania, je rozdelená na štyri úseky. Jednotlivé rozhodnutia sa vydávajú postupne.

Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga skonštatoval, že z pohľadu stavebného úradu sú konania o predčasnom užívaní stavby na konci.

SkryťVypnúť reklamu

Dve rozhodnutia sú vydané a ďalšie dve by mali byť vydané v stredu alebo vo štvrtok.

Rozhodnutia sa stanú vykonateľné, keď budú doručené všetkým účastníkom konania. To by malo byť v priebehu najbližších dvoch až troch týždňov.

"Technicky prvý dátum, keď bude možné sprevádzkovať tú diaľnicu v súlade so zákonom, vychádza niekde okolo 25. - 26. júna. Závisí aj od toho, ako rýchlo pôjde doručovanie," spresnil Varga.

Minister dopravy poznamenal, že rozumie záujmu koncesionára úsek otvoriť čo najskôr, pretože po otvorení bude mať teoreticky nárok na platbu za užívanie stavby. "Ale my týmto tlakom nemôžeme podľahnúť," zdôraznil.

Násyp je vedený ako čierna stavba

Andrej Doležal ďalej uviedol, že koncesionár D4/R7 dostane dodatočný čas na predloženie dokumentov o stavebnej a environmentálnej rovine spornej časti stavby. Bude mať na to navyše 90 dní.

SkryťVypnúť reklamu

O predĺžení lehoty pre koncesionára rozhodol Špeciálny stavebný úrad.

Časť násypu však pravdepodobne bude musieť stavebník opraviť.

Doležal priblížil, že od januára sa uskutočňuje konanie o dodatočnom povoľovaní stavby. Ide totiž podľa jeho slov v podstate o čiernu stavbu, pretože nie je v súlade so stavebným povolením a staveným projektom.

"Vzhľadom na to, že v stavbe je použitý iný materiál ako materiál, ktorý mal byť podľa stavebného povolenia, v podstate napĺňa táto stavba alebo tento úsek charakteristiky čiernej stavby," skonštatoval generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga.

Dva scenáre

Minister podotkol, že toto konanie môže mať dva výsledky. A to dodatočné povolenie stavby alebo odstránenie stavby.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodal Varga, musia byť naplnené dve podmienky, aby mohlo byť vydané dodatočné stavebné povolenie, čím by sa stavba zlegalizovala.

Stavba musí byť bezpečná z hľadiska statiky na prevádzku tak dlho, ako je naprojektovaná, a druhou podmienkou je súlad so životným prostredím.

Posudky koncesionára stavbu obhajujú

Koncesionár zatiaľ podľa neho doložil prvé posudky, podľa ktorých stavba po stavebno-technickej stránke spĺňa kritériá.

"Napriek tomu, že tam bol použitý nevhodný materiál, stavba je postavená tak, že to nebráni tomu, aby bola neskôr uvedená do užívania. Inými slovami to znamená - netreba ju odstrániť ako celok," poznamenal Varga.

Zároveň však podľa jeho slov platí, že v niektorých častiach úseku sa preukázalo, že parametre presahujú normou stanovené hranice a časť násypu bude musieť stavebník opraviť.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Polícia hovorí o nelegálnej ťažbe štrku, zhotoviteľ D4/R7 to odmieta Čítajte 

Koncesionár tak musí predložiť dokumenty o stavebnej aj environmentálnej rovine stavby. Na základe toho bude môcť Špeciálny stavebný úrad rozhodnúť o súlade s verejným záujmom.

Na to, aby mohlo byť vydané rozhodnutie, musí podľa Vargu koncesionár doložiť kladné záväzné stanovisko týkajúce sa ochrany životného prostredia.

Doležal zdôraznil, že ak príde k povoleniu tejto stavby, tak to bude iba v prípade, keď bude preukázané, že stavba je staticky bezpečná a nemá negatívne vplyvy na životné prostredie.

Problém v dĺžke 300 až 400 metrov

Varga spresnil, že ide o úsek dlhý približne 1,5 kilometra. V rámci tohto úseku je to násyp, ktorý stúpa do výšky.

"Problematické sú tie časti, ktoré sú najvyššie, čiže problematických je asi 300 - 400 metrov, tam v niektorých miestach násyp dosahuje výšku až 11 metrov," dodal s tým, že približne kilometer by mal byť stavebne v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu

Momentálne sú tam nainštalované aj tzv. meracie body, na základe ktorých sa monitoruje, či sa svah hýbe. V súčasnosti sa podľa Vargu nehýbe. Poukázal však na to, že to je len polovica problému, keďže ide len o stavebno-technickú časť.

Ak sa rozhodne o odstránení stavby, rozsah takéhoto konania je podľa Doležala bezprecedentný. Priblížil, že v znaleckom posudku vyšetrovateľa bolo vyčíslené, že ak by sa malo územie vrátiť do pôvodného stavu pod predmetným násypom, vyšlo by to rádovo na 80 miliónov eur.

Kľúčové bude stanovisko okresného úradu, odboru starostlivosti o životné prostredie, a stanovisko Ministerstva životného prostredia SR.

Minister dopravy zároveň inicioval konanie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), aby vykonala ekoaudit aj v ostatných úsekoch stavby D4 a R7. Podľa informácií Doležala sa to aj uskutočňuje.

Obchvat Bratislavy

Súvisiace témy: Andrej Doležal
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  1. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  2. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  3. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  4. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  6. Apolka horí!
  7. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  8. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 105
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 6 005
  3. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 371
  4. Keď sa z brigády stane kariéra 4 144
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 141
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 124
  7. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 2 770
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 1 639
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Výrobné priestory v závode Jaguar Land Rover v Nitre.

Výrobu narušil kybernetický útok.


TASR
Peruánska rieka Nanay.

Hromadí sa v rybách a ľuďoch, čo vedie k vývojovým poškodeniam.


TASR
Jozef Božík.

Návrh uberá samosprávam 246 miliónov eur.


TASR
Fabrika ZKW v Krušovciach, kam premiér Fico chodil na propagačnú nočnú zmenu, dlhodobo kumuluje straty.

Straty sa počítali v desiatkach miliónov eur.


1
  1. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  5. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  6. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  7. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  8. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 096
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 15 744
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 9 668
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 335
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 6 501
  6. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 5 085
  7. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 4 996
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 655
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu