SME

Časť nultého obchvatu by mohli motoristi využívať koncom júna

Zhotoviteľ D4/R7 dostal 90 dní na dodanie údajov o spornom násype.

BRATISLAVA. Časť rýchlostnej cesty R7 v rámci budovaného nultého bratislavského obchvatu by mohli motoristi využívať na konci júna.

Uviedol to v stredu na brífingu minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

"Tento týždeň boli vydané rozhodnutia o predčasnom využívaní stavby, preto je tam ten termín začiatok leta 2020," priblížil minister.

Stavba, ktorá bude uvedená do užívania, je rozdelená na štyri úseky. Jednotlivé rozhodnutia sa vydávajú postupne.

Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga skonštatoval, že z pohľadu stavebného úradu sú konania o predčasnom užívaní stavby na konci.

SkryťVypnúť reklamu

Dve rozhodnutia sú vydané a ďalšie dve by mali byť vydané v stredu alebo vo štvrtok.

Rozhodnutia sa stanú vykonateľné, keď budú doručené všetkým účastníkom konania. To by malo byť v priebehu najbližších dvoch až troch týždňov.

"Technicky prvý dátum, keď bude možné sprevádzkovať tú diaľnicu v súlade so zákonom, vychádza niekde okolo 25. - 26. júna. Závisí aj od toho, ako rýchlo pôjde doručovanie," spresnil Varga.

Minister dopravy poznamenal, že rozumie záujmu koncesionára úsek otvoriť čo najskôr, pretože po otvorení bude mať teoreticky nárok na platbu za užívanie stavby. "Ale my týmto tlakom nemôžeme podľahnúť," zdôraznil.

Násyp je vedený ako čierna stavba

Andrej Doležal ďalej uviedol, že koncesionár D4/R7 dostane dodatočný čas na predloženie dokumentov o stavebnej a environmentálnej rovine spornej časti stavby. Bude mať na to navyše 90 dní.

SkryťVypnúť reklamu

O predĺžení lehoty pre koncesionára rozhodol Špeciálny stavebný úrad.

Časť násypu však pravdepodobne bude musieť stavebník opraviť.

Doležal priblížil, že od januára sa uskutočňuje konanie o dodatočnom povoľovaní stavby. Ide totiž podľa jeho slov v podstate o čiernu stavbu, pretože nie je v súlade so stavebným povolením a staveným projektom.

"Vzhľadom na to, že v stavbe je použitý iný materiál ako materiál, ktorý mal byť podľa stavebného povolenia, v podstate napĺňa táto stavba alebo tento úsek charakteristiky čiernej stavby," skonštatoval generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga.

Dva scenáre

Minister podotkol, že toto konanie môže mať dva výsledky. A to dodatočné povolenie stavby alebo odstránenie stavby.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodal Varga, musia byť naplnené dve podmienky, aby mohlo byť vydané dodatočné stavebné povolenie, čím by sa stavba zlegalizovala.

Stavba musí byť bezpečná z hľadiska statiky na prevádzku tak dlho, ako je naprojektovaná, a druhou podmienkou je súlad so životným prostredím.

Posudky koncesionára stavbu obhajujú

Koncesionár zatiaľ podľa neho doložil prvé posudky, podľa ktorých stavba po stavebno-technickej stránke spĺňa kritériá.

"Napriek tomu, že tam bol použitý nevhodný materiál, stavba je postavená tak, že to nebráni tomu, aby bola neskôr uvedená do užívania. Inými slovami to znamená - netreba ju odstrániť ako celok," poznamenal Varga.

Zároveň však podľa jeho slov platí, že v niektorých častiach úseku sa preukázalo, že parametre presahujú normou stanovené hranice a časť násypu bude musieť stavebník opraviť.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Polícia hovorí o nelegálnej ťažbe štrku, zhotoviteľ D4/R7 to odmieta Čítajte 

Koncesionár tak musí predložiť dokumenty o stavebnej aj environmentálnej rovine stavby. Na základe toho bude môcť Špeciálny stavebný úrad rozhodnúť o súlade s verejným záujmom.

Na to, aby mohlo byť vydané rozhodnutie, musí podľa Vargu koncesionár doložiť kladné záväzné stanovisko týkajúce sa ochrany životného prostredia.

Doležal zdôraznil, že ak príde k povoleniu tejto stavby, tak to bude iba v prípade, keď bude preukázané, že stavba je staticky bezpečná a nemá negatívne vplyvy na životné prostredie.

Problém v dĺžke 300 až 400 metrov

Varga spresnil, že ide o úsek dlhý približne 1,5 kilometra. V rámci tohto úseku je to násyp, ktorý stúpa do výšky.

"Problematické sú tie časti, ktoré sú najvyššie, čiže problematických je asi 300 - 400 metrov, tam v niektorých miestach násyp dosahuje výšku až 11 metrov," dodal s tým, že približne kilometer by mal byť stavebne v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu

Momentálne sú tam nainštalované aj tzv. meracie body, na základe ktorých sa monitoruje, či sa svah hýbe. V súčasnosti sa podľa Vargu nehýbe. Poukázal však na to, že to je len polovica problému, keďže ide len o stavebno-technickú časť.

Ak sa rozhodne o odstránení stavby, rozsah takéhoto konania je podľa Doležala bezprecedentný. Priblížil, že v znaleckom posudku vyšetrovateľa bolo vyčíslené, že ak by sa malo územie vrátiť do pôvodného stavu pod predmetným násypom, vyšlo by to rádovo na 80 miliónov eur.

Kľúčové bude stanovisko okresného úradu, odboru starostlivosti o životné prostredie, a stanovisko Ministerstva životného prostredia SR.

Minister dopravy zároveň inicioval konanie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), aby vykonala ekoaudit aj v ostatných úsekoch stavby D4 a R7. Podľa informácií Doležala sa to aj uskutočňuje.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 917
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 009
  3. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 5 633
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 882
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 804
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 2 585
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 569
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 485
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 353
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 410
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 077
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 718
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 299
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 277
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 480
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 053
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hlavný japonský index Nikkei 225 klesol o 0,7 percenta.

Klesli aj trhy v Sydney, Soule a Singapure.


SITA
Ilustračné foto

Priemyselná výroba v Číne sa zvýšila napriek obchodnej vojne s USA.


TASR
Americký minister financií Scott Bessent.

Strategická neistota je vyjednávacia taktika, tvrdí minister.


TASR
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave.

Letisková spoločnosť vlani skončila v zisku prvýkrát po 16 rokoch.


SITA
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 353
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 410
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 077
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 718
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 299
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 277
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 480
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 053
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťZatvoriť reklamu