BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) sa chce zúčastniť aj v pripravovanej opakovanej verejnej súťaži na prevádzku vlakov na regionálnej trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.
Pre agentúru SITA to potvrdil národný vlakový osobný dopravca, pričom predpokladá, že na uvedenej trati bude vyhlásená transparentná súťaž, do ktorej sa plánuje zapojiť.
Skvalitnenie železničnej dopravy
"Podmienkou však ostávajú podmienky súťaže, ktoré nám aktuálne nie sú známe," uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Výrazné skvalitnenie železničnej dopravy na železničnej trati cez Žitný ostrov by podľa ZSSK prinieslo zdvojkoľajnenie úseku Bratislava - Dunajská Streda a perspektívne aj elektrifikáciu. Ide o jedinú trať v bratislavskom uzle, ktorá nie je elektrifikovaná.
"Na zabezpečenie železničnej prevádzky na takomto významnom traťovom úseku je nutné mať k dispozícii aj potrebný počet železničných koľajových vozidiel (rušne, vozne alebo ucelené jednotky). ZSSK svoj vozidlový park optimalizuje na základe reálnych potrieb a zmlúv o zabezpečení verejnej dopravy," poznamenal Kováč.
"Zabezpečenie železničnej prevádzky na tejto trati na dva roky (do výberu dopravcu v tendri - pozn. red.) by sa určite odzrkadlilo v potrebe obnovy, resp. obstarania vhodných vozidiel," dodal hovorca ZSSK.
Chce vyhlásiť opakovanú súťaž
Ministerstvo dopravy a výstavby SR chce do konca júla vyhlásiť opakovanú súťaž na prevádzku železničnej osobnej dopravy vo verejnom záujme na objednávku štátu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.
Ako už rezort informoval agentúru SITA, úspešný uchádzač na základe výsledkov tendra by mal zabezpečovať prepravu cestujúcich desať rokov od 1. januára 2023.
Do výberu prevádzkovateľa môže ministerstvo predĺžiť súčasnú zmluvu o vlakovej doprave na tejto trati (uplynie koncom roka 2020) o dva roky so súčasným dopravcom RegioJet, ktorého vlaky tam jazdia od marca 2012.
Ministerstvo dopravy je v prípade nedohody s RegioJetom o predĺžení dohody pripravené osloviť aj iných dopravcov, napríklad, rakúske ÖBB, České dráhy, Leo Express, ZSSK či ďalšie najmä v susedstve SR, aby bola doprava zabezpečená kontinuálne aj po ukončení aktuálnej zmluvy s RegioJetom.
Po uplynutí zmluvy
RegioJet potvrdil, že má záujem pokračovať v prevádzke vlakov medzi Bratislavou a Komárnom po uplynutí zmluvy do výberu dopravcu v opakovanej súťaži. "Máme spracovaných niekoľko variantov a sme samozrejme pripravení prevádzku do vyhlásenia výsledkov nového kola súťaže zaistiť," uviedol pre agentúru SITA hovorca RegioJet-u Aleš Ondrůj.
Ministerstvo dopravy informovalo dopravcu o tom, že chce vyhlásiť nové výberové konanie a predložiť návrh zabezpečenia prevádzky do vyhlásenia výsledkov súťaže.
"RegioJet pripravil základný návrh ďalšieho zabezpečenia prevádzky a predložil ho ministerstvu dopravy s tým, že aktuálne vzhľadom na Covid-19 nemohol vec ďalej riešiť. Avšak počítame s tým, že budeme s ministerstvom dopravy v najbližších dňoch rokovať o ďalšom postupe," priblížil Ondrůj.
Prvý pokus skončil fiaskom
Prvý pokus o výber vlakového dopravcu na trase Bratislava - Komárno skončil fiaskom.
Ponuku predložil iba RegioJet, no bývalé vedenie rezortu ju neprijalo a súťaž zrušilo. Podmienky účasti v tendri z pôvodných piatich prihlásených splnili štyria dopravcovia. ZSSK, Arriva a Leo Express ponuku nepodali pre výhrady najmä ku krátkym termínom na zabezpečenie vozidiel a na prípravu kvalifikovanej ponuky.
Zároveň žiadali súťaž zrušiť a vyhlásiť novú tak, aby podmienky boli transparentné a nediskriminačné pre všetkých uchádzačov.
Na základe tendra vyhláseného v októbri 2019 mal dopravca zabezpečiť prevádzku vlakov na tejto trati pôvodne od 1. januára 2021, rezort dopravy neskôr lehotu skrátil na 13. decembra 2020, od začiatku platnosti budúceho grafikonu vlakovej dopravy.