BRATISLAVA. Na násype časti rozostavanej diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach je potrebné skontrolovať kvalitu zeminy a technologický postup budovania násypu.
Odporúča to dopravný analytik Jozef Drahovský v súvislosti s poškodeným násypom, ktorý sa v dôsledku silných zrážok cez víkend na viacerých miestach rozpadol.
"Ak vzniknú pochybnosti o kvalite zeminy alebo o kvalite technologického postupu, potom je z dlhodobého bezpečnostného hľadiska riešením násyp odstrániť a vybudovať diaľnicu podľa pôvodného projektu na pilieroch, tak, ako bolo v pôvodnom prezentovanom projekte, čo by malo viacero pozitívnych dopadov," uviedol v stredu Drahovský.
Stekajúca zemina
Na mieste po búrke ešte nebol a vychádza len z krátkeho videa, ktoré zverejnil poslanec mestskej časti Bratislava - Petržalka Miroslav Dragun v utorok na sociálnej sieti.
"Na videu vidieť násyp, ktorý na viacerých miestach nedokázal odolať silnému dažďu, ktorý sa na Slovensku vyskytuje bežne," uviedol Drahovský.
"K takémuto poškodeniu násypu dochádza, keď násyp je len nasypaná zemina bez priebežného zhutňovania a bez povrchovej úpravy. Ako keď sa niekde zemina navozí za účelom uskladnenia, alebo je použitá zemina nevhodná na násyp pre diaľnicu s danou strmosťou stien násypu," dodal odborník.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) informovalo, že požiadalo koncesionára stavby D4R7 o vyjadrenie k stavu na búrkou poškodenom úseku D4. Zároveň o posudok požiadalo aj geotechnika z Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS). "Na základe ich odpovedí podnikne ministerstvo dopravy ďalšie kroky," uviedol rezort.
Staviteľ potvrdil eróziu
Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., hlavný zhotoviteľ úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy, v utorok potvrdila eróziu násypu pri Jarovciach následkom nepriaznivého počasia.
Pri výstavbe diaľnice je to podľa zhotoviteľa bežné a nebude to mať žiadny vplyv na integritu násypu.

"Momentálne boli práce na tomto úseku pozastavené. Násyp bude opravený pri jeho dokončení," uviedla D4R7 Construction.
Stavebné práce na časti D4 pri Jarovciach sú pozastavené od minulého roka, a to dovtedy, pokiaľ padne rozhodnutie, čo bude s násypom, kde použili sporný materiál vrátane azbestu.
Zhotoviteľ stavby sa vlani dohodol s ministerstvom dopravy a NDS na podrobnom postupe a opatreniach pri úprave násypu. Ide o úsek D4 v dĺžke 1,3 kilometra.
Špeciálny stavebný úrad na ministerstve dopravy a výstavby nedávno poskytol zhotoviteľovi ďalších 90 dní na získanie súhlasu od príslušných inštitúcií na legalizáciu násypu.
Spoločnosť D4R7 Construction poskytla špeciálnemu stavebnému úradu na preukázanie vhodnosti násypu kompletný súbor dokumentácie.
Tvrdí, že viaceré testy počas posledných desiatich mesiacov potvrdili, že materiál použitý na výstavbu násypu je inertný, nie je nebezpečný a spĺňa všetky geofyzikálne kritériá pre zabudovanie do stavby D4.
Zhotoviteľ sa preto domnieva, že násyp spĺňa všetky požiadavky na životné prostredie, konštrukciu a životnosť.