BRATISLAVA. Kvalita násypov a podložia ciest spolu so zlým odvodnením býva dôvodom erózie a následne zlej kvality ciest na Slovensku.
Tvrdí to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký v súvislosti s eróziou poškodeným násypom na stavbe časti diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach.
"Integritu a kvalitu násypov a podložia netreba podceňovať," uviedol v stredu Cenký.
Pôsobenie vody
Najmä voda podľa neho narúša podložia, následne spôsobí prepady časti vozoviek a ich deštrukciu. "Pri stavbe D4/R7 bola práve kvalita a zloženie násypov a podložia predmetom kritiky zo strany médií či odbornej verejnosti," upozornil expert.
Pri stavbe sú podľa šéfa IDH zodpovedné a kompetentné subjekty, ktoré potvrdzujú správnosť stavebných postupov a použitých materiálov.
A preto považuje v tejto fáze za potrebné skontrolovať najmä to, či je dodržaná projektová dokumentácia a použitý predpísaný materiál a jeho štruktúra.
"Je potrebné pripomenúť, že stavbu D4/R7 bude tridsať rokov spravovať koncesionár a prípadné chyby bude musieť v priebehu stavby odstraňovať na vlastné náklady. To však neznamená, že dielo nemusí byť odovzdané v poriadku a v súlade s projektovou dokumentáciou," poznamenal Cenký s tým, že práve tento súlad by mal byť preskúmaný.
Viaceré spôsoby na zabránenie erózii
Odborník hovorí, že pri erózii svahu nemusí byť hneď nutné jeho odstránenie. Existujú spôsoby, ako je možné erózii zabrániť, a to napríklad aj zatrávnením takým typom rastlín, ktoré zabezpečia súdržnosť svahov.
"Opäť však pripomínam, že všetko musí byť v súlade s projektovou dokumentáciou. Neobvykle silné dažde a prívaly vody môžu spôsobiť isté poškodenie cestnej infraštruktúry a jej súčastí. A toto je určite pri posudzovaní brať do úvahy," podotkol Cenký.
Nesúhlasí však, že toto by sa malo stať pri silnejšom daždi. Ide podľa neho o ojedinelé a výnimočné prípady, ktoré nie sú pre dané podnebie bežné, napríklad storočná voda.
"Trnavský samosprávny kraj odmietol pred časom pre podobné dôvody prevziať do majetku a správy cesty a mosty odovzdané v rámci D4/R7, pri ktorých boli zistené aj podobné nedostatky," dodal riaditeľ IDH Rastislav Cenký.
Zhotoviteľ obhajuje kvalitu násypu
Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., hlavný zhotoviteľ úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy, v utorok potvrdila eróziu násypu pri Jarovciach následkom silného dažďa cez uplynulý víkend.

Pri výstavbe diaľnice je to podľa zhotoviteľa bežné a nebude to mať žiadny vplyv na integritu násypu.
"Momentálne boli práce na tomto úseku pozastavené. Násyp bude opravený pri jeho dokončení," uviedla D4R7 Construction.
Stavebné práce na časti D4 pri Jarovciach sú pozastavené od minulého roka, a to dovtedy, pokiaľ padne rozhodnutie, čo bude s násypom, kde použili sporný materiál vrátane azbestu.
Zhotoviteľ stavby sa vlani dohodol s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a Národnou diaľničnou spoločnosťou na podrobnom postupe a opatreniach pri úprave násypu. Ide o úsek D4 v dĺžke 1,3 kilometra.