Patríte medzi vlastníkov, ktorí dostali tento rok ročné vyúčtovanie platieb za bývanie na rozdiel od predošlých rokov e-mailom? O rok sa to už zopakovať nemusí.
Informáciu o preplatku alebo nedoplatku s podrobným rozpisom platieb za energie a služby za uplynulý rok dostávajú vlastníci bytov najčastejšie poštou alebo im ho doručí domovník. Môže tak urobiť osobne "proti podpisu" alebo do poštovej schránky, čo mu musia písomne dosvedčiť dvaja svedkovia.
Tretiu možnosť – zaslanie vyúčtovania elektronickou poštou využíva len menšia časť vlastníkov a správcov. Počas platnosti opatrení proti šíreniu koronavírusu Slovenská obchodná inšpekcia výnimočne odporučila správcom bytových domov, aby využili tento rok pri posielaní vyúčtovaní za vlaňajšok aj túto cestu.
"Asi 15 percentám klientov sme poslali vyúčtovanie a správu o činnosti aj elektronickou poštou – na základe ich e-mailových žiadostí," informoval Peter Plávala zo spoločnosti Vaša správa domu.
Hoci dnes už má doma takmer každá domácnosť zavedený internet, systematicky správcovia zúčtovanie e-mailom neposielajú. Dôvod?
Zákon tento spôsob doručovania nezakazuje. Na druhej strane však ani nešpecifikuje presné podmienky elektronickej komunikácie medzi správcom a vlastníkmi.
"Je to veľká chyba. Aspoň polovica vlastníkov by túto možnosť určite využila," myslí si Peter Plávala.

Doručenie musí byť potvrdené
Kľúčovým argumentom je, že správca alebo spoločenstvo musí vedieť v prípadnom dokazovaní na súde preukázať, že ročné vyúčtovanie vlastníkovi bytu skutočne doručil.