Patríte medzi vlastníkov, ktorí dostali tento rok ročné vyúčtovanie platieb za bývanie na rozdiel od predošlých rokov e-mailom? O rok sa to už zopakovať nemusí.
Informáciu o preplatku alebo nedoplatku s podrobným rozpisom platieb za energie a služby za uplynulý rok dostávajú vlastníci bytov najčastejšie poštou alebo im ho doručí domovník. Môže tak urobiť osobne "proti podpisu" alebo do poštovej schránky, čo mu musia písomne dosvedčiť dvaja svedkovia.
Tretiu možnosť – zaslanie vyúčtovania elektronickou poštou využíva len menšia časť vlastníkov a správcov. Počas platnosti opatrení proti šíreniu koronavírusu Slovenská obchodná inšpekcia výnimočne odporučila správcom bytových domov, aby využili tento rok pri posielaní vyúčtovaní za vlaňajšok aj túto cestu.
"Asi 15 percentám klientov sme poslali vyúčtovanie a správu o činnosti aj elektronickou poštou – na základe ich e-mailových žiadostí," informoval Peter Plávala zo spoločnosti Vaša správa domu.
Hoci dnes už má doma takmer každá domácnosť zavedený internet, systematicky správcovia zúčtovanie e-mailom neposielajú. Dôvod?
Zákon tento spôsob doručovania nezakazuje. Na druhej strane však ani nešpecifikuje presné podmienky elektronickej komunikácie medzi správcom a vlastníkmi.
"Je to veľká chyba. Aspoň polovica vlastníkov by túto možnosť určite využila," myslí si Peter Plávala.

Doručenie musí byť potvrdené
Kľúčovým argumentom je, že správca alebo spoločenstvo musí vedieť v prípadnom dokazovaní na súde preukázať, že ročné vyúčtovanie vlastníkovi bytu skutočne doručil.
"Dôležité je to aj preto, lebo v ročnom vyúčtovaní sa vyčísľujú nedoplatky alebo preplatky. V prípade nedoručenia môžu, hoci aj z nedbanlivosti vzniknúť dlžoby neplatičov ‚z nevedomosti‘," vysvetlil Eugen Kurimský zo Združenia správcov a užívateľov nehnuteľností (ZSaUN). Vlastník, ktorý má nedoplatok, by totiž mohol prevzatie vyúčtovania poprieť.
Pri posielaní e-mailov je možné nastaviť si v elektronickej pošte funkciu spätnej informácie o doručení a prečítaní pošty. Správcom však chýbajú presnejšie pravidlá, ako mať elektronickú komunikáciu pod kontrolou.
“Zákon elektronickú komunikáciu medzi správcom a vlastníkmi nevylučuje, ale ani nešpecifikuje jej podmienky.
„
"Ak by išlo o predloženie (vyúčtovania) prostredníctvom e-mailu, treba ho mať overený a preukázateľným spôsobom zapracovaný do agendy," spresnil Marek Perdík, predseda Združenia pre lepšiu správu bytových domov.
Ak chce vlastník bytu dostávať vyúčtovanie každý rok e-mailom, záujem jednotlivca stačiť nebude. Na spôsobe doručovania by sa mal dohodnúť celý bytový dom a tento spôsob doručovania musí byť zakotvený do zmluvy o výkone správy.
Riešením pre mnohé bytové domy by mohla byť kombinácia oboch spôsobov komunikácie – klasickej papierovej aj elektronickej.
Nastane zmena?
Podľa niektorých správcov by sa v tejto oblasti mohli práve po koronakríze pohnúť veci dopredu. "V rámci jesenných schôdzí vlastníkov bytov pripravujeme kampaň na získavanie e-mailových adries vlastníkov bytov a ich súhlasov s touto formou doručovania písomností," informoval napríklad ekonomický námestník OSBD v Nitre Marián Matuška.
Problém pri elektronickom doručovaní môže byť u starších vlastníkov, ktorí internet nepoužívajú.
Eugen Kurimský zo ZSaUN upozornil, že nedostatočné technické vybavenie môže byť prekážkou on-line komunikácie aj na strane mnohých spoločenstiev. "Lepšia je situácia u správcov," dodal.
Menšia správcovská spoločnosť HomePro Správcovská, ktorá spravuje 4200 bytov v Bratislave a Trnave, má elektronickú komunikáciu v zmluvách o výkone správy zadefinovanú ako primárnu.
"Máme aj klientov, ktorí e-mail nemajú. Tvoria asi dve percentá z celkového počtu," spresnil generálny riaditeľ firmy Filip Niku.

Bezkontaktné platby
Správcovia upozorňujú aj na ďalší problém, ktorý súvisí s elektronizáciou. Ak by ste chceli priamo u správcu uhradiť vzniknutý nedoplatok z ročného vyúčtovania, prípadne pri prevode bytu platobnou kartou, nepochodíte.
"Narazili sme tu na problém v zákone o vlastníctve bytov, ktorý stanovuje, že úhrady za plnenia sú vlastníci bytov povinní uhrádzať na účet bytového domu," konštatoval Marián Matuška z OSBD v Nitre.
Pri platbe kartou cez POS terminál by však peniaze išli najprv na účet správcu v banke, odkiaľ by ich musel správca preúčtovať na účet daného bytového domu.
"To by však znamenalo porušenie zákona, za čo by sme boli vystavení postihu kontrolnými orgánmi," dodal Matuška. Majiteľovi bytu teda neostáva iné, ako ísť zaplatiť nedoplatok do banky alebo urobiť úhradu cez internetbanking.