Vlastníci bytov by mali už takmer tri týždne vedieť, ako hospodárili s teplom a vodou v minulom roku. Ale aj to, v akej finančnej kondícii je ich bytový dom.
Na termíne doručenia ročného vyúčtovania nákladov spojených s užívaním bytov nič nezmenila ani kríza pre šírenie koronavírusu. Aj tento rok bol posledný termín na doručenie vyúčtovania 31. máj.
Ročné vyúčtovanie nákladov za bývanie nemá presne stanovenú formu. Musí však byť zrozumiteľné, presné a musí mať výpovednú hodnotu.

"Ročné vyúčtovanie musí obsahovať vyúčtovanie každej jednej služby, ktorá je v bytovom dome zabezpečovaná," zdôraznila odborníčka na správu bytov Otília Leskovská.
Domácnosti v zálohových platbách uhrádzajú každý mesiac tri dôležité náklady. V prvom rade sú to náklady na energie, teda teplo, teplú a studenú vodu a spotrebu elektriny v spoločných priestoroch. Každý vlastník ďalej prispieva preddavkami do fondu prevádzky, údržby a opráv bytového domu, z ktorého sa platí údržba a oprava spoločných priestorov a zariadení alebo obnova bytového domu. Treťou položkou sú náklady za služby, v ktorej sú zahrnuté platby za upratovanie a zimnú a letnú údržbu, ale napríklad aj odmeny správcovi a zástupcovi vlastníkov.
Obsahom ročného vyúčtovania je rozdiel medzi zálohovou platbou a skutočnou spotrebou.

V akom rozsahu sa tieto služby pre bytový dom zabezpečujú a ako sa platby za ne rozpočítavajú pre jednotlivé byty, nenájdete v ročnom vyúčtovaní. Treba ich hľadať v zmluve o spoločenstve vlastníkov bytov alebo v rozhodnutiach vlastníkov.