Ak ste si zvykli nakupovať lacné maličkosti ako kryt na telefón, papuče či lacné slúchadlá cez čínske portály Aliexpress alebo Wish, výrazne ste ušetrili. Na tovar z tretích krajín (patrí medzi ne aj Čína) sa do hodnoty 22 eur totiž nevzťahovala DPH ani clo.
Od budúceho roka sa to však má zmeniť a na ultralacné veci z Číny budete musieť zrejme zabudnúť, prípadne si za ne priplatiť.

Colnému konaniu budú musieť podliehať takmer všetky zásielky prichádzajúce z krajín mimo Európskej únie. Vyplýva to z európskeho nariadenia, ktorého cieľom je zrovnoprávniť trhové podmienky a ukončiť zvýhodnený dovoz zásielok z krajín mimo Európy. Predovšetkým z Ázie, najviac z Číny.
Nariadenie bude zapracované do novely zákona o DPH, pri ktorej bolo začiatkom júla ukončené pripomienkové konanie. Zákon bude platiť od januára budúceho roka. Z dôvodu pandémie Covid-19 je pravdepodobné, že sa účinnosť o pár mesiacov posunie.
Čo sa zmení?
V súčasnosti zákazník, ktorý si objedná napríklad obal na telefón do hodnoty 22 eur, nemusí platiť DPH ani clo. Pošta zákazníkovi doručí tovar bez akýchkoľvek problémov.
Od cla sú oslobodené aj tovary od 22 do 150 eur, ale zákazník musí zaplatiť DPH. Tovary vo vyššej hodnote ako 150 eur už musia prejsť riadnym colným konaním, ktoré je byrokraticky náročné.

Aj preto sa zaužívala prax, že ak sa chcel zákazník colným povinnostiam vyhnúť, nechal si tovar od dodávateľa rozložiť do niekoľkých menších zásielok. Aby každá mala hodnotu maximálne 22 eur. Alebo sa dohodol s čínskym dodávateľom, aby na faktúru napísal nižšiu cenu, než aká bola skutočná hodnota zásielky.
V budúcom roku už nebudú žiadne limity platiť a zákon sa cielene zameriava na takzvaný zásielkový predaj tovaru a dovoz malých zásielok z tretích štátov. To znamená, že obal na telefón dovezený z Číny sa môže výrazne predražiť, a to až takej miery, že sa dovoz už neplatí.
Aké sú možnosti
Bežný človek bude mať štyri možnosti, ako sa s novinkou vyrovnať: formality si vybaví sám, prenechá ich vybavenie na poštu či na špeditérsku spoločnosť alebo si jednoducho tovar neprevezme, pretože zvýšenú cenu o clo a DPH nebude akceptovať.
V prvom prípade si zaplatenie cla a DPH bude môcť vybaviť sám cez centrálny elektronický priečinok finančnej správy, kde podá takzvané colné vyhlásenie.
"V prípade využitia tejto možnosti, sa na uvedenom portáli najprv treba zaregistrovať a následne vyplniť formulár colného vyhlásenia," tvrdí finančná správa. Podmienkou je vlastniť občiansky preukaz s elektronickým čipom, aktivovanie elektronickej schránky na Slovensko.sk a vytvorenie KEP-u, teda kvalifikovaného elektronického podpisu.
Samotné vypĺňanie dokumentu nie je pritom jednoduché a povinnosti, ktoré zákazník musí uviesť o dovezenom produkte, sú rozsiahle. Musí vyplniť typ tovaru, na čo sa používa, z akého je materiálu či výrobné informácie.
Splnomocnenie za poplatok
Ak nemá čas ani nervy na vypisovanie dokladov, ďalšou možnosťou je, že na to splnomocní špedičnú spoločnosť, aby colné vyhlásenie podala za neho. Túto možnosť ponúka aj Slovenská pošta.
Za tieto služby si treba priplatiť a byrokracii sa aj tak úplne nevyhnete. V prípade špedičnej spoločnosti sa hýbu poplatky od 12 do 15 eur, pri pošte sú o niečo nižšie. "V tomto prípade je Slovenská pošta pripravená adresáta - fyzickú alebo súkromnú osobu v colnom konaní za poplatok deväť eur s DPH zastupovať, ak ju adresát k tomu splnomocní," tvrdí Slovenská pošta.
Formulár so splnomocnením pošle klient mailom alebo poštou spolu s vyhlásením, že zásielka s podacím číslom a skladovým číslom obsahuje tovar pre súkromné potreby fyzickej osoby, ďalej treba definovať, o aký tovar ide, na čo je určený, z akého je materiálu a zároveň aj doklad o platbe.
Pošta preclí za poplatok deväť eur v zásielke maximálne tri položky, za každú ďalšiu si zákazník musí priplatiť ďalšie dve eurá.
"Zásielka podliehajúca colnému konaniu zostáva uložená v sklade dočasnej prekážky 18 kalendárnych dní odo dňa odoslania oznámenia. V prípade potreby môže adresát požiadať Slovenskú poštu o predĺženie úložnej lehoty zásielky podliehajúcej colnému konaniu, maximálne však na 90 kalendárnych dní," tvrdí pošta.
Za každý deň po uplynutí 18-dňovej úložnej lehoty sa ale platí za každú položku poplatok 0,50 eura. "Clo, ako aj poplatok klient zaplatí priamo pri doručení zásielky," vysvetľuje hovorkyňa pošty Iveta Dorčáková.
Čo, ak cenu spotrebiteľ neakceptuje

Bežný človek, ktorý si objedná cez Aliexpress papuče v hodnote desať eur, bude musieť po novom počítať s tým, že okrem ceny za papuče, zaplatí ďalšie dve eurá za DPH, deväť eur zaplatí pošte za preclenie (ak službu využije) a ešte musí rátať s clom, ktoré je počítané ako percento z ceny tovaru a líši sa podľa druhu sortimentu. V prípade papúč je na úrovni 17 percent, čiže ide o ďalšie dve eurá.
Z pôvodných desiatich eur sme sa tak dostali na 23 eur. Na niektoré tovary je dokonca uvalené antidumpingové clo, ktoré má chrániť európsky trh - napríklad na súprava porcelánu je vo výške až 40 percent.
Z lacnej položky sa tak po započítaní cla a daní stáva predražený tovar, ktorý bude málokto akceptovať. Tento problém môže nastať hlavne v prvých mesiacoch po účinnosti zákona. A v tom vidí pre poštu najväčší problém Michal Malík zo spoločnosti Invelt, prevádzkovateľa portálu zCiny.sk.
"Väčšina tovarov bude taká neúnosne drahá, že to ľudia nezaplatia a nechajú pošte. Navyše povinnosť prevziať si tovar nemajú," tvrdí Malík. Pošte tak vzniknú dodatočné náklady s evidenciou a skladovaním takýchto tovarov.
Pošta pritom nemá veľa možností, čo urobiť s tovarmi, ktoré si ľudia neprevezmú: môže tovar vrátiť do Číny, ale ide o nákladné riešenie. Môže ho po istom čase zničiť, ale aj likvidácia tovaru je drahá a má prísne pravidlá. Ako sa k problému pošta postaví, je zatiaľ nejasné, na otázku odpovedala nepriamo.
"Celý proces fungovania sa v súčasnosti kreuje a nastavuje v spolupráci s Finančnou správou SR. To sa týka aj procesu kontroly hodnoty tovaru," vysvetľuje hovorkyňa pošty Iveta Dorčáková.
Ďalším problémom je, ako bude pošta procesy stíhať. "Už dnes pošta nedokázala z kapacitných dôvodov niektoré dodávky preclievať," tvrdí Malík. Pošta sama priznáva, že napriek zložitosti spracovávania zásielok, ročne doručí v priemere viac ako 13 miliónov zásielok z krajín mimo EÚ - z tohto počtu pritom len tri milióny smerujú na preclenie alebo na výber DPH. Malík tvrdí, že po novom roku, keď preclievaním budú musieť prejsť všetky tovary, hrozí kolaps.
Dorčáková však upokojuje, že jedným z hlavných cieľov pošty je plná digitalizácia a automatizácia procesov colného konania, aby bolo možné spracovať desiatky tisíc zásielok denne bez dlhšieho zdržania.
Riešením môžu byť európske sklady
Ľudia neprestanú nakupovať online, no rovnaký tovar sa budú snažiť kúpiť z veľkých európskych skladov. Takúto možnosť už ponúka Aliexpress a iné e-shopy. Sklady majú o niečo menšiu ponuku a v cene je už pripočítaná DPH a ďalšie náklady.
Sú to často pofidérne sklady, ktoré sa nachádzajú hlavne v krajinách východnej Európy, ako sú Rumunsko alebo Bulharsko, kde je vyššia miera korupcie a podľa Malíka sa do skladov dováža tovar vo vyššom objeme, ako sa prizná úradom. Podľa neho sa nariadenie EÚ bude dať takto obchádzať.
"Keď si budete chcieť ako podnikateľ vypýtať doklad za tovar, tak čínsky dodávateľ vám ho nevydá, pretože vie, že počty dovezeného tovaru do skladov v Rumunsku nesedia s priznanými číslami," dodáva Malík.