SME

Šéf Greenway: Vodík v osobných autách nie je budúcnosť

Peter Badík o budúcnosti vodíkovej technológie.

(Zdroj: Archív P. B. )

Vodík má budúcnosť, ale v osobnej doprave má kopec prekážok – autá jazdiace na vodík sú drahé, automobilky od vodíkovej technológie ustupujú, a čo je podstatné, o pár rokov nebude mať vodíkové auto žiadne výhody oproti bežnému elektrickému autu, ktoré funguje na batériu. Tvrdí to v rozhovore pre INDEX Peter Badík, šéf spoločnosti Greenway, ktorá sa venuje výstavbe a správe nabíjacej infraštruktúry.

Vodíková technológia nie je nová, ale téma o jej budúcnosti ožila minulý týždeň, keď sa uskutočnila konferencia o budúcnosti vodíka , ktorú zorganizoval minister hospodárstva Richard Sulík. Jej cieľom bola debata, aby Slovensko naskočilo na novú vlnu čo najskôr a aby nezostalo pozadu ako pri elektromobilite.

Dekarbonizácia Európy má stáť na využití vodíka z obnoviteľných zdrojov. Aspoň taký je plán Európskej únie. Má vodík potenciál to naplniť?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skutočne treba povedať, že vodík je nevyhnutný na to, aby sme dokončili plnú dekarbonizáciu ekonomiky. Má výhody predovšetkým pri dlhodobom skladovaní energie medzi obdobiami roka, keď je energie veľa, a obdobiami, keď ju potrebujete.

Batérie to majú tiež.

Súvisiaci článok Sulík plánuje vodíkové pumpy, chce vlaky aj štedré dotácie na autá Čítajte 

Batérie sú fajn, ale ich cena závisí od kapacity. Ak chcete sezónne uskladniť obrovský objem energie, potrebujete na to obrovské batérie. Zvyčajne sa energia ukladá na dlhšie obdobie, čím by batéria fungovala len na jeden cyklus. Tým, že batéria je stavaná na viacero cyklov (vybitie a nabitie), je efektívnejšia na krátkodobú úschovu energie. Na pár dní až týždňov.

V oblasti dekarbonizácie máme pred sebou výzvy, ale nehovorme len o doprave, kde stúpa objem produkcie CO2. Treba sa pozrieť na priemysel a výrobu tepla, ktoré sa dekarbonizujú ťažko, a stále sa tam využívajú fosílne palivá. Ak chceme priemysel dekarbonizovať, musíme ich elektrifikovať a na to potrebujeme vodík.

Na konferencii o vodíkovej budúcnosti, ktorú vo štvrtok zorganizovalo ministerstvo hospodárstva, sa však spomenulo aj to, že využitie čistého vodíka v praxi má technologickú postupnosť. Sú teda vodíkové autá v najbližšom období utópiou?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C74QM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Octavie s vekovým rozdielom 36 rokov. Biele kombi má výkon 47 koní, žlté už 180 koní.

V ponuke prevažujú autá v tlmených farbách.


TASR
Ján Hargaš.

Raši sa zneužívania neobáva.


TASR
Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.

Čo môžu naozaj zmeniť nové pravidlá pre štátne nákupy


Európska centrálna banka.

Banka naznačila možné zníženie úrokov v júni.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu