Streda, 12. august, 2020 | Meniny má DarinaKrížovkyKrížovky

Šéf Greenway: Vodík v osobných autách nie je budúcnosť

Peter Badík o budúcnosti vodíkovej technológie.

(Zdroj: Archív P. B. )

Vodík má budúcnosť, ale v osobnej doprave má kopec prekážok – autá jazdiace na vodík sú drahé, automobilky od vodíkovej technológie ustupujú, a čo je podstatné, o pár rokov nebude mať vodíkové auto žiadne výhody oproti bežnému elektrickému autu, ktoré funguje na batériu. Tvrdí to v rozhovore pre INDEX Peter Badík, šéf spoločnosti Greenway, ktorá sa venuje výstavbe a správe nabíjacej infraštruktúry.

Vodíková technológia nie je nová, ale téma o jej budúcnosti ožila minulý týždeň, keď sa uskutočnila konferencia o budúcnosti vodíka , ktorú zorganizoval minister hospodárstva Richard Sulík. Jej cieľom bola debata, aby Slovensko naskočilo na novú vlnu čo najskôr a aby nezostalo pozadu ako pri elektromobilite.

Dekarbonizácia Európy má stáť na využití vodíka z obnoviteľných zdrojov. Aspoň taký je plán Európskej únie. Má vodík potenciál to naplniť?

Skutočne treba povedať, že vodík je nevyhnutný na to, aby sme dokončili plnú dekarbonizáciu ekonomiky. Má výhody predovšetkým pri dlhodobom skladovaní energie medzi obdobiami roka, keď je energie veľa, a obdobiami, keď ju potrebujete.

Batérie to majú tiež.

Súvisiaci článok Sulík plánuje vodíkové pumpy, chce vlaky aj štedré dotácie na autá Čítajte 

Batérie sú fajn, ale ich cena závisí od kapacity. Ak chcete sezónne uskladniť obrovský objem energie, potrebujete na to obrovské batérie. Zvyčajne sa energia ukladá na dlhšie obdobie, čím by batéria fungovala len na jeden cyklus. Tým, že batéria je stavaná na viacero cyklov (vybitie a nabitie), je efektívnejšia na krátkodobú úschovu energie. Na pár dní až týždňov.

V oblasti dekarbonizácie máme pred sebou výzvy, ale nehovorme len o doprave, kde stúpa objem produkcie CO2. Treba sa pozrieť na priemysel a výrobu tepla, ktoré sa dekarbonizujú ťažko, a stále sa tam využívajú fosílne palivá. Ak chceme priemysel dekarbonizovať, musíme ich elektrifikovať a na to potrebujeme vodík.

Na konferencii o vodíkovej budúcnosti, ktorú vo štvrtok zorganizovalo ministerstvo hospodárstva, sa však spomenulo aj to, že využitie čistého vodíka v praxi má technologickú postupnosť. Sú teda vodíkové autá v najbližšom období utópiou?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C74QM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M74QM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vodík

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Druhí najhorší smeráci

Po Dominikovi Dánovi boli pre prebytočnosť prepustení aj ďalší, ktorí na Ministerstve vnútra nič nerobili.

Minúta po minúte: Pribudlo 75 nových prípadov nákazy

Slovensko eviduje celkovo 2 690 prípadov.

Ilustračné foto
Ilustračná fotografia.
Komentár Petra Schutza

Remišová sa odkopala

Tretinová podpora Kollára ohlasuje, že demokratická debata u zaľudí žije a neumiera.

Peter Schutz.