Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Československo chcelo more. Tak plánovalo tunel k Jadranu

Ambiciózny projekt bol utópiou.

Razenie tunela pod Braniskom v roku 1996. V rovnakom čase mala prebiehať aj výstavba tunela z Československa na Jadran (Zdroj: TASR)

„Historická udalosť. Československo získalo priame spojenie s morom. Prví turisti využili tunel na Jadran. Už aj Československo má more.“ Aj takto by mohli znieť titulky novín počas tohtoročného leta, ak by sme žili vo svete, v ktorom sa realizujú všetky veľké a odvážne plány.

Súvisiaci článok Ako bratia dobehli súdruhov a vytvorili československú legendu Čítajte 

Práve na prebiehajúci rok bol totiž naplánovaný jeden z termínov otvárania tunela, ktorý by aj dnes pútal svetovú pozornosť.

Pred 45 rokmi sa totiž vážne začalo diskutovať o tom, že by Československo spájal s Jadranským morom tunel, ktorý by výrazne skrátil cestu dopravným spoločnostiam, ale aj dovolenkárom.

Nebol to pritom veľkolepý plán len pre náš región. V tom čase by bol megalomanský aj z celosvetového pohľadu. Napriek tomu sa niektoré myšlienky pretavili aj do reality. Aj keď nie v našom regióne.

Štát bez mora

Článok vyšiel v augustovom čísle mesačníka INDEX.Článok vyšiel v augustovom čísle mesačníka INDEX. (zdroj: INDEX, Hej TY!)

Ale vráťme sa o niekoľko desaťročí dozadu. Konkrétne do obdobia prebiehajúcej prvej svetovej vojny, keď sa začalo diskutovať o novom usporiadaní európskeho kontinentu.

Medzi štátmi, ktoré v tomto čase vznikajú je aj Československo. Jeho budúci prezident Tomáš Garrigue Masaryk prichádza s myšlienkou vytvorenia koridoru, ktorý by spojil Bratislavu so Záhrebom.

Návrh mal niekoľko rozmerov. Medzi inými aj ten, že chcel spojiť slovanské štáty. Koridor mal byť 200 kilometrov dlhý a 80 kilometrov široký a mal prechádzať medzi dnešnou maďarskou a rakúskou hranicou. Okrem iného mal Československu uľahčiť prístup k moru.

Napriek objavujúcim sa špekuláciám, že Československo je podobný koridor ochotné vytvoriť aj vojenskou silou, nakoniec tento plán zostal len na papieri. Podobne dopadli aj úvahy o tom, že by nám pridelili ostrov v Jadranskom mori. Československo sa tak muselo uspokojiť s tým, že je kontinentálnym štátom bez prístupu k moru.

Československý Musk

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C76EM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M76EM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovenské tunely

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Dane, akcie, rozpoltená spoločnosť. Čo Trumpovi vyšlo a čo nemôže zvaliť na koronu

Analýza americkej ekonomiky dva týždne pred prezidentskými voľbami.

Prezident Donald Trump hádže medzi priaznivcov ochranné rúška
Aj kamenné kníhkupectvá Martinus sú pre krízu zatvorené.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödörovi blízka firma ťažila z obrovských štátnych zákaziek. Okolnosti sú podozrivé

Jej partnerom boli známi stavbári.

Norbert Bödör.
Ilustračná snímka.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu