SME
Streda, 29. marec, 2023 | Meniny má Miroslav

Československo chcelo more. Tak plánovalo tunel k Jadranu

Ambiciózny projekt bol utópiou.

Razenie tunela pod Braniskom v roku 1996. V rovnakom čase mala prebiehať aj výstavba tunela z Československa na Jadran (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Historická udalosť. Československo získalo priame spojenie s morom. Prví turisti využili tunel na Jadran. Už aj Československo má more.“ Aj takto by mohli znieť titulky novín počas tohtoročného leta, ak by sme žili vo svete, v ktorom sa realizujú všetky veľké a odvážne plány.

Súvisiaci článok Ako bratia dobehli súdruhov a vytvorili československú legendu Čítajte 

Práve na prebiehajúci rok bol totiž naplánovaný jeden z termínov otvárania tunela, ktorý by aj dnes pútal svetovú pozornosť.

Pred 45 rokmi sa totiž vážne začalo diskutovať o tom, že by Československo spájal s Jadranským morom tunel, ktorý by výrazne skrátil cestu dopravným spoločnostiam, ale aj dovolenkárom.

Nebol to pritom veľkolepý plán len pre náš región. V tom čase by bol megalomanský aj z celosvetového pohľadu. Napriek tomu sa niektoré myšlienky pretavili aj do reality. Aj keď nie v našom regióne.

Štát bez mora

Článok vyšiel v augustovom čísle mesačníka INDEX. Článok vyšiel v augustovom čísle mesačníka INDEX. (zdroj: INDEX, Hej TY!)

Ale vráťme sa o niekoľko desaťročí dozadu. Konkrétne do obdobia prebiehajúcej prvej svetovej vojny, keď sa začalo diskutovať o novom usporiadaní európskeho kontinentu.

Medzi štátmi, ktoré v tomto čase vznikajú je aj Československo. Jeho budúci prezident Tomáš Garrigue Masaryk prichádza s myšlienkou vytvorenia koridoru, ktorý by spojil Bratislavu so Záhrebom.

Návrh mal niekoľko rozmerov. Medzi inými aj ten, že chcel spojiť slovanské štáty. Koridor mal byť 200 kilometrov dlhý a 80 kilometrov široký a mal prechádzať medzi dnešnou maďarskou a rakúskou hranicou. Okrem iného mal Československu uľahčiť prístup k moru.

Napriek objavujúcim sa špekuláciám, že Československo je podobný koridor ochotné vytvoriť aj vojenskou silou, nakoniec tento plán zostal len na papieri. Podobne dopadli aj úvahy o tom, že by nám pridelili ostrov v Jadranskom mori. Československo sa tak muselo uspokojiť s tým, že je kontinentálnym štátom bez prístupu k moru.

Československý Musk

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír.

Slovenská ekonomika by mala tento aj budúci rok rásť, no inflácia by mala klesať.


TASR 1 h
Peter Kubovič.

Úrad mal povesť prísneho kontrolóra, nový predseda Peter Kubovič vymenil takmer celý vysoký manažment.


a 1 ďalší 2 h
Na zelenú tabuľku s evidenčným číslom vozidla sa čaká mesiace.

Nová emisná norma Euro 7 má vstúpiť do platnosti o dva roky.


3 h
Ilustračné foto

Pôvodne avizovali dvestomiliónovú investíciu.


TASR 3 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na zelenú tabuľku s evidenčným číslom vozidla sa čaká mesiace.

Nová emisná norma Euro 7 má vstúpiť do platnosti o dva roky.


3 h
Bratislavský podnik Tepláreň na Zámockej ulici, pred ktorým útočník zastrelil dvoch ľudí.

Máme zastaranú infraštruktúru a urazíme sa, ak nám to povedia.


59m
Výstavba privádzača D3 Kysucké Nové Mesto.

Útvar hodnoty za peniaze odporúča pri výstavbe diaľnice D3 výrazne šetriť.


3 h
Igor Matovič v parlamente.

Matovič návrh odôvodňoval snahou o zvýšenie účasti vo voľbách.


TASR 40m
SkryťZatvoriť reklamu