BRATISLAVA. Hoci vývoj tržieb v slovenskom maloobchode bol v júni pozitívnejší než predošlé mesiace, ešte podľa analytikov nejaký čas potrvá, kým sa vymažú straty.
Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR tržby v maloobchode v júni medziročne klesli o miernych 1,6 percenta.
Ich úroveň bola teda už na podobnej úrovni ako pred rokom, kedy koronakríza ešte neexistovala. Maloobchod dokázal vymazať veľkú časť strát, ktoré zaznamenal počas pandémie.
Júnový pokles tržieb bol najmiernejší od marca, kedy sa začali tržby pod vplyvom pandémie prepadávať. V apríli dosahoval ich medziročný pokles dokonca takmer 15 percent.
Stúpajú potreba a chuť ľudí nakupovať
Ako povedala analytička Poštovej banky Jana Glasová, pozitívny vývoj tržieb v našom maloobchode v júni súvisí s opätovným otvorením ekonomiky a návratom do normálneho života.

S tým sa vrátila aj potreba a chuť ľudí nakupovať. A samozrejme, všetky obchody sú už otvorené, takže karanténne opatrenia nebránia spotrebiteľom navštevovať tieto predajne.
"Očakávame, že aj v nasledujúcich letných mesiacoch sa budú maloobchodné tržby vyvíjať pozitívne a postupne vymazávať straty spôsobené koronakrízou," skonštatovala Glasová.
Na úroveň spred pandémie až v budúcom roku
Avšak analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák si myslí, že pandémia COVID-19 bude nahlodávať spotrebiteľské nálady domácností ešte aj nejaký čas po jej odznení, rovnako pravdepodobne pretrvá aj časť obmedzení, najmä hygienických opatrení. Stabilné zotavenie tržieb maloobchodu na úrovne spred marca sa tak do konca tohto roka nedá podľa neho očakávať.
"Návrat na predkrízové úrovne očakávame najskôr až v závere budúceho roka, pravdepodobnejšie však až v priebehu roka 2022," povedal Koršňák.
No prípadná druhá vlna pandémie môže tržby obchodníkov opäť dočasne okresať, avšak UniCredit Bank predpokladá, že už miernejšie ako to bolo v apríli.
Ekonomika klesala už pred pandémiou
Obmedzujúcim faktorom vo vývoji tržieb, či už maloobchodu, reštaurácií alebo ubytovania, môže byť podľa analytičky WOOD & Company Evy Sadovskej fakt, že sme svedkami poklesu ekonomiky a mnohé slovenské domácnosti sa pasujú so stratou práce a poklesom príjmov.
To súvisí s tým, že naša ekonomika je malá, otvorená a proexportne orientovaná. A teda veľmi závisí od dopytu po našich tovaroch zo zahraničných ekonomík.
V takýchto časoch je spotrebiteľ opatrnejší, prehodnocuje nákupy a uprednostňuje nevyhnutné tovary a služby pred tými luxusnejšími.
Útlm nákupnej turistiky
Otvorené hranice môžu podľa Sadovskej opäť naštartovať nákupnú turistiku do okolitých krajín.

Avšak spotrebitelia sú zrejme ešte stále v tomto smere trochu opatrní a nákupná turistika nemusí a zrejme ani nebude dosahovať rozmery spred pandémie.
Zároveň, ak sa aj slovenským obchodníkom či poskytovateľom služieb podarí mať počas niektorého mesiaca vyššie tržby ako pred rokom, výpadky z mesiacov marec, apríl či máj sa dajú podľa Sadovskej dobehnúť len ťažko alebo vôbec.
V medziročnom porovnaní boli v júni mierne nižšie aj tržby aj v reštauráciách, ale len o 1,2 percenta.
To podľa Glasovej znamená, že aj im sa počas júna opäť darilo. Na druhej strane ale hotelom a ubytovacím zariadeniam sa ešte ani zďaleka tak nedarilo a za minuloročnými úrovňami tržieb výrazne zaostávajú.
V ich prípade Poštová banka očakáva výraznejšie zlepšenie v júli a auguste v súvislosti s rozbehnutím dovolenkovej sezóny.
"Väčšina našincov totiž tento rok dovolenkuje doma, čo pomôže nášmu cestovnému ruchu," uzavrela Glasová.