New York 30. januára (TASR) - Najväčší svetový mediálny a internetový koncern AOL Time Warner Inc. vlani vykázal stratu takmer 5 miliárd USD. Hlavnými príčinami straty boli bližšie nešpecifikované mimoriadne náklady a klesajúci objem inzercie. Na elimináciu týchto faktorov nestačil ani nárast abonentov v oblasti káblových televízií v AOL, ani uvedenie filmového hitu Harry Potter.
AOL Time Warner dosiahol v poslednom štvrťroku 2001 medziročný nárast obratu o 4 % na 10,6 miliardy USD. Čistá strata mala hodnotu 1,8 (po 1,1) miliardy USD. Zisk pred zúročením, zdanením a odpismi (EBITDA) dosiahol 2,8 miliardy USD, čo predstavuje nárast o 14 %.
V celom roku 2001 koncern hospodáril so stratou 4,9 (po 4,4) miliardy USD pri 6-% náraste obratu na 38,2 miliardy USD. Príjmy z poplatkov za káblové televízie vzrástli o 12 % na 16,5 miliardy USD, zatiaľ čo príjmy z výroby programov a filmov a iné tržby sa zvýšili o 4 % na 13,2 miliardy USD. V 4. štvrťroku poklesli príjmy z reklamy o 14 % na 2,2 miliardy USD, za celý rok mierne vzrástli o 3 % na 8,5 miliardy USD.
Vlani AOL získal 6,5 milióna nových klientov a ku koncu roka jeho služby využívalo až 33,2 milióna ľudí. V zahraničí sa počet užívateľov zvýšil na 8 miliónov. Pri zhrnutí predplatiteľov káblových televízií, magazínov a iných publikácií ako aj online služieb mal AOL na konci roka 148 miliónov zákazníkov, čo je o 17,9 milióna viac ako v roku 2000.
AOL kupuje najväčšie britské vydavateľstvo magazínov IPC Media. Medzinárodné aktivity rozšíri kúpou podielu spoločnosti Bertelsmann v AOL Europe. AOL Time Warner očakáva, že v 1. štvrťroku budú EBITDA a obrat stagnovať na minuloročnej úrovni. Spoločnosť neočakáva, že by v tomto roku malo dôjsť k ozdraveniu konjunktúry. Očakáva nárast obratu o 5 % až 8 % a EBITDA by sa mal zvýšiť o zhruba 8 % až 12 %.
(1 USD = 49,155 SKK)