POPRAD. Cestovné kancelárie majú na vrátenie záloh za dovolenky viac ako 12 mesiacov. Množstvo klientov cestovných kancelárií v súčasnosti čelí situácii, že hoci si zaplatili dovolenku, v súvislosti s protipandemickými opatreniami nemohli vycestovať.
Novela zákona o zájazdoch im , navyše, „vzdialila“ ich právo na okamžité vrátenie uhradenej sumy za neuskutočnenú dovolenku. Začínajú tak vyjednávať, pričom mnohí klienti netušia, či práve ich cestovka do budúceho roka prežije.
Novela zákona mení vymožiteľné právo

V zmysle Zákona o zájazdoch z roku 2019 majú klienti cestovných kancelárií nárok na bezsankčné odstúpenie od Zmluvy o zájazde a vrátenie uhradených prostriedkov za zájazd, ktorý sa neuskutočnil z dôvodu mimoriadnej situácie do 14 dní. Agentúru SITA o tom informovala Radoslava Novotná z PR agentúry Public Space
„Podmienky odstúpenia od zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu v prípade mimoriadnej situácie, akou ochorenie Covid-19 určite je, upravuje časť pôvodného znenia zákona, v zmysle ktorého je cestovná kancelária povinná vrátiť klientom všetky uhradené finančné prostriedky za neuskutočnenú dovolenku. Novela zákona však toto automaticky vymožiteľné právo spotrebiteľom nedáva. Chápeme snahu štátu pomôcť cestovnému ruchu postaviť sa na nohy v časoch značného útlmu, no spotrebitelia nie sú spokojní,“ približuje Helena Mezenská, predsedníčka Združenia na ochranu práv spotrebiteľov Ombudspot.
Novelou zákona o zájazdoch cestovné kancelárie získali širší priestor na dohodu s klientom o zmene zmluvy, alebo o náhradnom pobyte, a to do septembra budúceho roka.
Ak dovtedy medzi cestovnou kanceláriou a spotrebiteľom nedôjde k dohode, uplatňuje sa nevyvrátiteľná domnienka, že cestovná kancelária od zmluvy odstúpila a je povinná vrátiť všetky platby, ktoré od klienta prijala.
Cestujúci pritom nemusí dokazovať, prečo sa s cestovnou kanceláriou nedohodol na náhradnom zájazde.
Nevedia, či cestovka vôbec prežije
Klienti nateraz nevedia, či sa ich zaplatená dovolenka uskutoční.
„Klienti nemôžu znášať náklady, ktoré cestovnej kancelárii vznikli v dôsledku opatrení pandémie. Na tento účel predsa slúži poistenie, ktoré cestujúci za týmto účelom uzatvára," pripomína Mezenská.
"Navyše, stovky klientov si zaplatili zájazdy, za podmienok, ktoré boli platné v čase, keď si dovolenku kupovali, a teraz netušia, či do ďalšieho leta cestovka, ktorej už zaplatili, vôbec prežije. Tak sa môže pokojne stať, že nebude ani zabezpečený náhradný pobyt a ani vrátená záloha."
Pôvodné znenie zákona poskytuje riešenie vzniknutej situácie a novela nebola nevyhnutná. Klienti cestovných kancelárií majú aj napriek novele o zájazdoch nárok na vrátenie peňazí, ktoré zaplatili za plánovanú dovolenku. Dôvodom je to, že nemohli vycestovať.
Združenie na ochranu práv spotrebiteľov - Ombudspot v Poprade sa špecializuje na priame zastupovanie spotrebiteľov v reklamačnom konaní a mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov.