Jan Nehera bol inovatívny podnikateľ, ktorý predbehol svoju dobu. Hoci už pred druhou svetovou vojnou vybudoval módne impérium, neskôr takmer upadol do zabudnutia. Ladislav Zdút s manželkou Bibiánou naňho narazili náhodou. Zaujal ich jeho príbeh i podnikateľské myšlienky. Značku postavili na nohy a dnes sú modely Nehera pravidelnou súčasťou parížskeho týždňa módy.
V rozhovore sa dočítate:
- Prečo Nehera predáva najmä v zahraničí.
- Čo prináša visačka Made in Slovakia.
- Ako niektoré značky kradnú cudzie nápady.
- Či otvoria obchody v Kórei.
- Ako zasiahla koronakríza módu.
Je to len subjektívny pocit alebo je Nehera naozaj známejšia v zahraničí ako na Slovensku?
Nie je to len pocit. Predpokladám, že je to tak.
Prečo?
Nehera je známejšia v zahraničí, pretože chceme vyrábať na Slovensku. A rešpektovať aj špecifiká cenovej štruktúry veľkoobchodného kanála.
Môžete to vysvetliť?
Ľudia v textilnej výrobe majú na Slovensku zvyčajne základnú alebo o čosi vyššiu mzdu. Napriek tomu je to z globálneho hľadiska veľmi drahá výroba. Ušitie jedného kabáta stojí u nás v priemere 70 eur. To je len práca v mzde bez DPH, bez nákladov na dizajnérov, materiál, distribúciu, bez marže maloobchodu, nákladov na e-shop, podporu predaja a podobne.
Potom je jasné, že nevieme a ani nechceme konkurovať tým, ktorí šijú v lacných ázijských krajinách alebo kradnú dizajny, ako napríklad Zara. Keď chceme vyrábať doma a predávať aj veľkoobchodne, tak konečná maloobchodná cena je na pomedzí prémiového a luxusného tovaru. A tú by slovenský trh vo väčšom rozsahu neuniesol. Už na začiatku sme vedeli, že musíme predávať predovšetkým v zahraničí.
V prémiovom „pomalom“ segmente
Je to teda nedostatočnou kúpnou silou na Slovensku?