Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Slováci sú citliví na reklamy, ktoré sa dotýkajú ich viery

Miriam Benčíková-Kušnírová o tom, kam sa posúva reklama na Slovensku.

(Zdroj: Marko Erd)

Heslo „aj zlá reklama je reklama“ už dávno neplatí. Zlou a neetickou reklamou môžete svoju značku poškodiť expresne rýchlo a návrat späť je potom veľmi zdĺhavý.

Firmy tak v posledných rokoch oveľa viac dbajú na etickosť svojich reklám. Ani nahota už nepredáva ako kedysi. Ide o zastarané vnímanie reklamy, ktoré má krátkodobý efekt na zviditeľnenie, ale má viac rizík ako výhod, tvrdí v rozhovore prezidentka Rady pre reklamu Miriam Benčíková-Kušnírová.

Rada pre reklamu je občianske združenie veľkých zadávateľov reklamy, ktoré rieši podnety od sťažovateľov a snaží sa do reklamnej reality zaviesť prvky férovosti a firmy naučiť komunikovať so spotrebiteľmi otvorene a pravdivo.

Zlepšuje sa kvalita reklamného trhu a reklám? Sú pekné modelky ešte žiadané?

Kedysi nebolo výnimkou, že v reklame o sebe hovoril každý, že je najlepší, firmy sa pretekali v tom, aby poukázali na to, čo robí konkurencia zle, hazardné hry promovali deti a s cieľom predať nasľubovali zadávatelia zákazníkom miliónové výhry či rovno hory-doly. Trvalo nejaký čas, kým sa začalo seriózne hovoriť o tom, ako a prečo robiť etickú reklamu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

K myšlienke etickej samoregulácie sa postupne začali hlásiť zadávatelia reklamy, ktorí si uvedomovali, že boj o zákazníka by mal mať pravidlá, byť férový a etický. Dnes je už etika v reklame akousi prirodzenou súčasťou spoločenskej zodpovednosti firiem.

Naopak, nenosí sa, ak v nej klamete, zavádzate alebo si myslíte, že napríklad nahá modelka predá vaše pneumatiky. Dnes nie je cieľom reklamy len predať. Reklama otvára mnohé spoločenské témy a upozorňuje aj na to, čo by sa malo v spoločnosti zmeniť.

Objavili sa nové druhy sťažností, ktoré pred pár rokmi vôbec neexistovali?

Súvisiaci článok Šialená produkcia oblečenia 20 rokov rástla a nedáva už zmysel Čítajte 

S vývojom reklamy a rozvojom komunikačných platforiem, cez ktoré dnes vedia firmy zákazníkov osloviť, sa zmenilo to, na aké reklamy sa ľudia sťažujú. Za ostatné roky stúpol počet sťažností na reklamu na internete, či už v podobe námietok proti webovým stránkam zadávateľov alebo aj reklame na sociálnych sieťach. Zmenila sa aj miera citlivosti na obsah reklamy ako takej. Pred dvadsiatimi rokmi napríklad nikto v reklame neriešil rodové úlohy, diskrimináciu či sexizmus. Dnes sú to naopak veľké témy.

Je typická slovenská reklama stále stereotypizujúca? Na prvý pohľad sa zdá, že žena je stále preferovaný objekt reklamy súvisiacej s domácnosťou. Nakupuje, stará sa o deti a manžel je ten, ktorý pozerá televíziu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7C34 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7C34 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vďaka slnečnému žiareniu môžete ušetriť na účtoch za ohrev vody aj kúrenie.

Tipy pre výber správneho zariadenia.


29. júl
Uhorky vyzliekol z plastového obalu napríklad Kaufland.

K úspešným paradajkám sa môžu pridať ďalší.


23. júl
Slovenskí olympionici a paralympionici s prezidentkou Zuzanou Čaputovou.

Problémov je viac, od veľkosti top tímu po priority.


a 1 ďalší 29. júl
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úvodná stránka webu https://www.bytzdravyjevyhra.sk/.

Spustenie registrácie sa posunulo o niekoľko hodín.


7 h
Vladimíra Kurincová Čavojová (1978) pôsobí na Ústave experimentálnej psychológie, ktorý funguje pod Centrom spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied (SAV). Získala ocenenie SAV za popularizáciu vedy aj za aktivitu Prečo ľudia veria nezmyslom.

Rozhovor s Vladimírou Kurincovou Čavojovou o vášňach, ktoré rozdeľujú spoločnosť.


30. júl
Golfista Rory Sabbatini na OH Tokio 2020 / 2021.

Golfista Rory Sabbatini získal olympijské striebro.


Boris Vanya 7 h
Uhorky vyzliekol z plastového obalu napríklad Kaufland.

K úspešným paradajkám sa môžu pridať ďalší.


23. júl