Heslo „aj zlá reklama je reklama“ už dávno neplatí. Zlou a neetickou reklamou môžete svoju značku poškodiť expresne rýchlo a návrat späť je potom veľmi zdĺhavý.
Firmy tak v posledných rokoch oveľa viac dbajú na etickosť svojich reklám. Ani nahota už nepredáva ako kedysi. Ide o zastarané vnímanie reklamy, ktoré má krátkodobý efekt na zviditeľnenie, ale má viac rizík ako výhod, tvrdí v rozhovore prezidentka Rady pre reklamu Miriam Benčíková-Kušnírová.
Rada pre reklamu je občianske združenie veľkých zadávateľov reklamy, ktoré rieši podnety od sťažovateľov a snaží sa do reklamnej reality zaviesť prvky férovosti a firmy naučiť komunikovať so spotrebiteľmi otvorene a pravdivo.
Čo sa v rozhovore dočítate:
- Sú ešte nahotinky efektívne v reklame?
- Na čo sú Slováci v reklamách extrémne citliví?
- Prečo sa nereguluje politická reklama?
- Stierajú influenceri na Instagrame hranicu medzi reklamou a autentickým príspevkom?
Zlepšuje sa kvalita reklamného trhu a reklám? Sú pekné modelky ešte žiadané?
Kedysi nebolo výnimkou, že v reklame o sebe hovoril každý, že je najlepší, firmy sa pretekali v tom, aby poukázali na to, čo robí konkurencia zle, hazardné hry promovali deti a s cieľom predať nasľubovali zadávatelia zákazníkom miliónové výhry či rovno hory-doly. Trvalo nejaký čas, kým sa začalo seriózne hovoriť o tom, ako a prečo robiť etickú reklamu.
Miriam Benčíková-Kušnírová
- Pôsobí v oblasti reklamy a marketingu viac ako 20 rokov.
- Od roku 1994 pracovala v reklamných a sales promotion agentúrach. Zastávala marketingové a brand pozície v spoločnosti SAB - Miller, Vitana a neskôr viedla marketingovú komunikáciu EuroTelu.
- V roku 2019 sa stala po tretíkrát po sebe riaditeľkou Rady pre reklamu.
K myšlienke etickej samoregulácie sa postupne začali hlásiť zadávatelia reklamy, ktorí si uvedomovali, že boj o zákazníka by mal mať pravidlá, byť férový a etický. Dnes je už etika v reklame akousi prirodzenou súčasťou spoločenskej zodpovednosti firiem.
Naopak, nenosí sa, ak v nej klamete, zavádzate alebo si myslíte, že napríklad nahá modelka predá vaše pneumatiky. Dnes nie je cieľom reklamy len predať. Reklama otvára mnohé spoločenské témy a upozorňuje aj na to, čo by sa malo v spoločnosti zmeniť.
Objavili sa nové druhy sťažností, ktoré pred pár rokmi vôbec neexistovali?

S vývojom reklamy a rozvojom komunikačných platforiem, cez ktoré dnes vedia firmy zákazníkov osloviť, sa zmenilo to, na aké reklamy sa ľudia sťažujú. Za ostatné roky stúpol počet sťažností na reklamu na internete, či už v podobe námietok proti webovým stránkam zadávateľov alebo aj reklame na sociálnych sieťach. Zmenila sa aj miera citlivosti na obsah reklamy ako takej. Pred dvadsiatimi rokmi napríklad nikto v reklame neriešil rodové úlohy, diskrimináciu či sexizmus. Dnes sú to naopak veľké témy.
Je typická slovenská reklama stále stereotypizujúca? Na prvý pohľad sa zdá, že žena je stále preferovaný objekt reklamy súvisiacej s domácnosťou. Nakupuje, stará sa o deti a manžel je ten, ktorý pozerá televíziu.