SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Slováci sú citliví na reklamy, ktoré sa dotýkajú ich viery

Miriam Benčíková-Kušnírová o tom, kam sa posúva reklama na Slovensku.

(Zdroj: Marko Erd)

Heslo „aj zlá reklama je reklama“ už dávno neplatí. Zlou a neetickou reklamou môžete svoju značku poškodiť expresne rýchlo a návrat späť je potom veľmi zdĺhavý.

Firmy tak v posledných rokoch oveľa viac dbajú na etickosť svojich reklám. Ani nahota už nepredáva ako kedysi. Ide o zastarané vnímanie reklamy, ktoré má krátkodobý efekt na zviditeľnenie, ale má viac rizík ako výhod, tvrdí v rozhovore prezidentka Rady pre reklamu Miriam Benčíková-Kušnírová.

Rada pre reklamu je občianske združenie veľkých zadávateľov reklamy, ktoré rieši podnety od sťažovateľov a snaží sa do reklamnej reality zaviesť prvky férovosti a firmy naučiť komunikovať so spotrebiteľmi otvorene a pravdivo.

Zlepšuje sa kvalita reklamného trhu a reklám? Sú pekné modelky ešte žiadané?

Kedysi nebolo výnimkou, že v reklame o sebe hovoril každý, že je najlepší, firmy sa pretekali v tom, aby poukázali na to, čo robí konkurencia zle, hazardné hry promovali deti a s cieľom predať nasľubovali zadávatelia zákazníkom miliónové výhry či rovno hory-doly. Trvalo nejaký čas, kým sa začalo seriózne hovoriť o tom, ako a prečo robiť etickú reklamu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

K myšlienke etickej samoregulácie sa postupne začali hlásiť zadávatelia reklamy, ktorí si uvedomovali, že boj o zákazníka by mal mať pravidlá, byť férový a etický. Dnes je už etika v reklame akousi prirodzenou súčasťou spoločenskej zodpovednosti firiem.

Naopak, nenosí sa, ak v nej klamete, zavádzate alebo si myslíte, že napríklad nahá modelka predá vaše pneumatiky. Dnes nie je cieľom reklamy len predať. Reklama otvára mnohé spoločenské témy a upozorňuje aj na to, čo by sa malo v spoločnosti zmeniť.

Objavili sa nové druhy sťažností, ktoré pred pár rokmi vôbec neexistovali?

Súvisiaci článok Šialená produkcia oblečenia 20 rokov rástla a nedáva už zmysel Čítajte 

S vývojom reklamy a rozvojom komunikačných platforiem, cez ktoré dnes vedia firmy zákazníkov osloviť, sa zmenilo to, na aké reklamy sa ľudia sťažujú. Za ostatné roky stúpol počet sťažností na reklamu na internete, či už v podobe námietok proti webovým stránkam zadávateľov alebo aj reklame na sociálnych sieťach. Zmenila sa aj miera citlivosti na obsah reklamy ako takej. Pred dvadsiatimi rokmi napríklad nikto v reklame neriešil rodové úlohy, diskrimináciu či sexizmus. Dnes sú to naopak veľké témy.

Je typická slovenská reklama stále stereotypizujúca? Na prvý pohľad sa zdá, že žena je stále preferovaný objekt reklamy súvisiacej s domácnosťou. Nakupuje, stará sa o deti a manžel je ten, ktorý pozerá televíziu.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vrtuľník Sikorsky UH-60 Black Hawk je pýchou výcvikového strediska. Práve nočné lety týchto strojov prekročili prípustné hodnoty hluku.

Čollák: Dokázalo sa prekračovanie noriem.


14 h

Letecká spoločnosť z Írska je v zisku, ale letenky bude zdražovať.


14 h
Priepustný ventil v skladových priestoroch rafinérie akciovej spoločnosti Slovnaft v Bratislave.

Kremeľ môže rozohrávať ďalšiu hru, podobnú tej s plynom.


17 h
Konečná zastávka električiek Jungmannova v Petržalke.

Dátum dokončenia bude jasný v septembri.


17 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Venhart.

Rozhovor s Martinom Venhartom.


16 h
Peter Schutz.

Pitvanie kravín slúži len polarizácii spoločnosti.


18 h
Momentka zo zápasu Slovensko - Česko na MS do 20 rokov 2022.

Slovensko nemá po úvodnom predstavení na MS do 20 rokov na konte ani bod.


Šimon Čop 2 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h
SkryťZatvoriť reklamu