BRATISLAVA. Mimoparlamentné strany Most-Híd, SMK-MKP a Összefogás-Spolupatričnosť oslovili ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) spoločným listom. Dokument v oblasti priorít vo výstavbe cestnej infraštruktúry podľa nich nereflektuje na potreby ľudí v južných a východných okresoch Slovenska.
Rezort dopravy pre TASR uviedol, že nevidí dôvod reagovať na vyhlásenia mimoparlamentných strán.
Tvrdia, že vláda ignoruje slabšie regióny
"Po zverejnení strategického dokumentu je nad slnko jasné, že diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré sú nevyhnutné pre rozvoj južných regiónov, nie sú prioritou tejto vlády. Až na nepatrné výnimky sa nachádzajú až v druhej päťdesiatke jej zoznamu. Ak túto prioritizáciu premeníme na drobné, čakajú nás ďalšie premrhané roky bez rozvoja najmenej rozvinutých okresov," zdôraznil predseda Mosta-Híd László Sólymos.
Predseda SMK Krisztián Forró skonštatoval, že účinná pomoc slabším regiónom je do značnej miery podmienená práve kvalitou a hustotou cestných, železničných a vodných komunikácií.
"Obchvat Komárna je pritom na 83. mieste, spolu s dôležitými úsekmi R2 a R7. Podľa našich odborníkov je to aj dôsledok aplikovania nesprávnej metodiky pri zostavení priorít. Preto sa zoznam priorít musí zmeniť, obyvatelia dotknutých okresov nie sú občanmi druhej kategórie, o tom chceme rokovať s pánom ministrom," dodal predseda hnutia Spolupatričnosť Szabolcs Mózes.
Ministerstvo: Dokument nie je nemenný
Zoznam priorít je podľa ministerstva dokument, ktorý vznikol na základe exaktných dát a je analytickým podkladom pre vznik harmonogramu priorít, v ktorom bude k jednotlivým projektom priradený aj finančný a časový rámec realizácie. Dokument tak podľa rezortu nie je nemenný a mal by sa pravidelne aktualizovať.
Z návrhu priorít vo výstavbe cestnej infraštruktúry z dielne ministerstva, ktorý už schválila aj vláda, vyplýva, že nevyhnutné projekty na realizáciu pre nevyhovujúci stav a prekročenú kapacitu existujúcej cestnej siete predstavujú 4,5 miliardy eur. Z toho 78 kilometrov sú nové úseky, 1323 km cesty prvej triedy, ktoré je potrebné rekonštruovať, a 20 kilometrov predstavuje rozšírenie diaľnice D1 medzi Sencom a Trnavou.