Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →
BRATISLAVA. Vlani do slovenských nákupných centier zavítalo 300 000 návštevníkov mesačne, čo je oproti roku 2018 nárast o 5,6 %.
Veľkosť nákupných košíkov však v roku 2019 medziročne klesla o 3,6 %.
Opatrenia pocítili v apríli
Silný bol začiatok tohto roka, januárové obraty nájomcov v nákupných centrách sa za prvý mesiac roka zvýšil o 5,07 %, vo februári zisky v nákupných centrách narástli až o 11,57 %.
V januári tohto roka sa takisto zvýšila návštevnosť regionálnych nákupných centier o 3,81 % a vo februári o 5,15 %.
Karty však zamiešala pandémia nového koronavírusu. Vyplýva to zo Shopping Centre Index 2020 realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.
Najväčší dosah opatrení proti šíreniu ochorenia COVID-19 pocítili nákupné centrá v apríli. Hneď po ich opätovnom otvorení sa však situácia začala značne zlepšovať.
Pre druhú vlnu pandémie však napriek tomu, že centrá úplne zatvorené nie sú, návštevnosť klesá, keďže ich ľudia z opatrnosti navštevujú iba v nutných prípadoch.
"Otázny bude predvianočný predaj, a teda hlavná sezóna pre všetkých predajcov. V prípade, že prídu o tento vrchol sezóny, ušlý zisk len ťažko dokážu kompenzovať," uviedol riaditeľ oddelenia maloobchodných nehnuteľností spoločnosti Branislav Golan.
Mnohé nákupy online
Podľa neho mnohé nákupy už aj teraz spotrebitelia uskutočňujú online a takisto je jasné, že e-commerce porastie ešte viac, a to hlavne v predvianočnom období.
Priemerná výška nájomného v roku 2019 medziročne narástla o 1,9 %, čo je o niečo menej ako v susednej Českej republike (2,2 %).
Nájomné v slovenských nákupných centrách rástlo najvýraznejšie pri jednotkách s plochou nad 1000 štvorcových metrov (m2), kde prieskum zaznamenal nárast nájmu o 4,8 %.
Na margo ďalšieho porovnania so susedným Českom spoločnosť uviedla, že návštevnosť v Českej republike sa oproti slovenským 5,6 % zvýšila len o 3,1 %.
Naopak, v českých nákupných centrách vlani narástli dosahované priemerné obraty na m2 nákupnej plochy u obchodníkov medziročne o 3,3 %, kým na Slovensku poklesli o 0,3 %.
Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

- Sledujte priebeh pandémie koronavírusu minútu po minúte
- Vývoj počtu nakazených a mapa šírenia koronavírusu na Slovensku
- 25 otázok a odpovedí o novom koronavíruse
- Ako postupovať, ak ste sa mohli nakaziť?