Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Hneď po zobudení mail a Instagram? Najvyšší čas na budíček (rozhovor)

Rozhovor o digitálnej hygiene.

(Zdroj: Archív K. P. )

Česká sociologička Karolína Presová pred troma rokmi založila projekt Replug me, v ktorom ukazuje, ako sa odpojiť od digitálneho sveta. Je to jedno z riešení, pomocou ktorého sa možno vyhnúť vyhoreniu v práci.

Vo svojej praxi sa Karolína Presová bežne stretáva s ľuďmi, ktorí odpisujú na správy na Slacku o druhej hodine v noci, a ich prvá aktivita po zobudení je kontrola pracovných e-mailov a Instagramu.

V čase pandémie, keď mnohí zamestnanci ostali doma na home office a firmy na nich vytvárajú čoraz väčší tlak, sa stieranie hraníc medzi pracovným a súkromným životom ešte zintenzívnilo.

„Kým na začiatku epidémie firmy riešili efektivitu a produktivitu práce, dnes si uvedomujú, že pracovať dlhodobo z domu nemusí byť až také ideálne, zamestnancom je niekedy zle a chýbajú im kolegovia,” upozorňuje v rozhovore pre INDEX Karolína PRESOVÁ.

Mnohé firmy sa počas karantény učia fungovať na home office. Ako to zvládajú?

Už pred karanténou sme s firmami riešili problém so sústredením sa. Zamestnanci odbiehajú k sociálnym médiám, k správam, strácajú čas v digitálnom svete. V uplynulých mesiacoch sa to ešte zhoršilo, pretože zamestnancov nemá kto kontrolovať, a tak časť z nich inklinuje k prokrastinácii a klesá ich produktivita.

Navyše, ak zamestnanci už trištvrte roka nepracujú spoločne v jednom fyzickom priestore, ale komunikujú online v rámci digitálnych tímov, vznikajú problémy s mentálnym zdravím. Vzťahy medzi zamestnancami sú primárne kolegiálne, vytráca sa element osobných vzťahov. Kuchynka bola vždy miesto, kde sa kolegovia pozhovárali, spýtali sa, čo majú nové doma, ako sa cítia. V čase home officu to neexistuje.

Je to preto, že nám príde zvláštne pýtať sa kolegu cez Slack, ako sa má, počas pracovnej doby, keď netušíme, čo vlastne robí?

V digitálnom priestore ľudia strácajú osobný priestor na vzájomnú interakciu. Cítia, že sa od seba vzďaľujú, majú pocit osamelosti, chýba im pracovný tím, v ktorom môže klesať dôvera. V online komunikácii si domýšľate, čo kto povedal a ako to myslel.

Samota a strata empatie je problém, ktorý sa bude zrejme zväčšovať. Kým na začiatku epidémie firmy riešili efektivitu a produktivitu práce, dnes si uvedomujú, že pracovať dlhodobo z domu nemusí byť až také ideálne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Mentálne pracujete nonstop

Čo myslíte pod stratou empatie v pracovnom tíme?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obchodovanie na newyorskej burze

Situáciou hýbe aj napätie na Ukrajine.


11 h
Vicepremiér Štefan Holý (Sme rodina).

Vicepremiér o novom zákone, ktorý má zmeniť nedostatok bytov.


23. jan
Riaditeľ INEKO Dušan Zachar

Reforma prinesie aj problémy.


20. jan
Ilustračné foto

Opakovanie prudkého zvyšovania cien elektriny je len otázkou času.


Andrej Hanzel 21. jan
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Poľné nemocnice sa zatiaľ nezriaďujú.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo sa debata o obrannej dohode tak zvrhla?


a 2 ďalší 5 h
Skryť Zatvoriť reklamu