MLADÁ BOLESLAV. Výroba novej generácie automobilu Škoda Superb sa presunie z českého závodu Kvasiny do závodu koncernu Volkswagen v Bratislave, potvrdil v stredu predstaviteľ odborov Jaroslav Povšík, ktorý rozhodnutie prirovnal ku krádeži.
Firma informácie oficiálne nepotvrdila, označila ich za špekulácie a odmietla vec komentovať. "Koncern Volkswagen ukradol Česku najziskovejšiu vlajkovú loď," povedal Povšík.
V Bratislave údajne pribudne aj Passat
Nový Superb by sa mal začať vyrábať v roku 2022. Spolu so Superbom sa bude v Bratislave vyrábať aj Volkswagen Passat.

Technologický vývoj oboch modelov má podľa Povšíka prebiehať v Českej republike.
Povšík ďalej podotkol, že členovia predstavenstva Škody Auto za zachovanie výroby Superbu bojovali nedostatočne, pretože sa obávali o svoje funkcie. Firmy sa nezastala ani vláda, uviedol Povšík.
O zamestnanosť v Kvasinách, kde sa teraz Superb vyrába, sa Povšík neobáva. Voľnú kapacitu možno podľa neho využiť na rozšírenie výroby ostatných modelov, napríklad SUV Kodiaq. "Kmeňových zamestnancov vždy udržím," povedal Povšík.
Do Kvasin by sa podľa neho mohla čiastočne presunúť napríklad výroba niektorých modelov, ktoré sa vyrábajú v Mladej Boleslavi.
V hlavnom závode by sa potom mohla zvýšiť kapacita na výrobu nového elektrického SUV Enyaq IV, ktorý sa podľa Povšíka inde vyrábať nemôže.
Zastavená investícia v Turecku
O presune výroby Superbu sa špekulovalo už v rokoch 2017 a 2018. Koncern VW potom rozhodol, že výrobu vozidiel rodiny Passat, do ktorej patrí aj Superb, presunie do Kvasin.
Následne sa hovorilo o tom, že Superb a Passat sa budú vyrábať v úplne novej továrni koncernu v Turecku.
Tento rok v júli Volkswagen ale oznámil, že zastavil plány na stavbu novej továrne. Za jej rozhodnutím je prepad dopytu v dôsledku koronakrízy.
Volkswagen už vlani plány na výstavbu továrne v Turecku odložil kvôli medzinárodnej kritike tureckých vojenských operácií v Sýrii.
Nový šéf nechce priamo konkurovať Volkswagenu
V čele Škoda Auto je od začiatku augusta Thomas Schäfer, ktorý po necelých piatich rokoch vystriedal na pozícii predsedu predstavenstva Bernharda Maiera.
Zatiaľ nie je jasné, kam Škodu povedie, špekuluje sa, že od vedenia koncernu má za úlohu priblížiť Škodu skôr lacnej Dacii a zastaviť tak jej prechod medzi drahšie značky. Škoda totiž podľa niektorých zdrojov príliš konkuruje Volkswagenu.
Povšík povedal, že až čas ukáže, ako sa Schäfer voči Škode zachová. Schäfer mieni venovať osobitnú pozornosť elektrifikácii a digitalizácii produktov firmy.
Ide podľa neho o kľúč k tomu, aby automobilka zostala pre zákazníkov atraktívna a chce, aby produkty firmy zodpovedali očakávaniam zákazníkov, uviedol už skôr v liste zamestnancom.
Povšíkovi Schäfer povedal, že "vždy hrá za tím, kde je kapitánom."
Škoda je aktívna na viac ako 100 trhoch
Koncern Volkswagen vstúpil do českej automobilky v roku 1991, vtedy získal 30 percent akcií. V roku 2000 už Volkswagen vlastnil 100 percent akcií.
Škoda Auto vlani dodala celosvetovo 1,24 milióna áut. Prevádzkuje tri výrobné závody v Českej republike, vyrába aj v Číne, Rusku, na Slovensku a v Indii, väčšinou prostredníctvom koncernových partnerstiev a na Ukrajine a v Kazachstane v spolupráci s lokálnymi partnermi. Je aktívna na viac ako 100 trhoch. Zamestnáva takmer 39 000 ľudí.
Automobilke Škoda Auto za prvých deväť mesiacov tohto roka klesol prevádzkový zisk o 60 percent na 469 miliónov eur.
Negatívny vplyv na hospodárenie mal najmä nižší objem predaja spôsobený epidémiou ochorenia Covid-19, vývoj výmenných kurzov a tiež mimoriadne náklady spojené s emisiami.