BRATISLAVA. Výroba novej generácie modelu Superb automobilky Škoda sa presunie do Bratislavy, kde sa bude montovať spoločne s vozidlami Volkswagen Passat.
Rozhodnutie koncernu Volkswagen, ktoré sa očakávalo, v piatok potvrdila dozorná rada automobilky, ktorá riešila investície v najbližších piatich rokoch.
V Bratislave budú vyrábať nové modely

"Rozhodnutie bolo oficiálne prijaté počas dnešného zasadnutia dozornej rady koncernu Volkswagen. Pre bratislavský závod to znamená začiatok príprav na produkciu nasledujúcich generácií modelov Volkswagen Passat a ŠKODA Superb," povedala hovorkyňa automobilky Lucia Makayová.
Výroba Superbu sa má z českých Kvasin do Bratislavy presunúť v roku 2023.
Passaty sa doteraz vyrábali v dolnosaskom Emdene, kde sa po elektrickom ID.4 bude montovať Volkswagen Aero, ktorý je ďalším autom na elektrický pohon.
Podrobnosti má bratislavský závod oznámiť v pondelok, ale podľa neoficiálnych informácií má ísť o investíciu vo výške približne jednej miliardy eur.
Koncern sa rozhodol presunúť výrobu luxusných vozidiel do Bratislavy po tom, ako zrušil plány na vybudovanie novej továrne v Turecku.
Uvoľnia kapacity pre rast
Presunom výroby Superbu uvoľní Škodovka v Česku kapacity potrebné pre rastový plán spoločnosti, uviedla PR manažérka Škoda auto Slovensko Lenka Kalafut Lendacká.
V Kvasinách sa budú naďalej vyrábať SUV vozidlá Kodiaq a Karoq, a tiež ďalší model značky Škoda.
"Škoda auto navyše okrem vývoja ďalšej generácie modelu Superb prevzala nad rámec značky aj vývoj novej generácie vozidiel strednej triedy patriacich do skupiny objemových značiek koncernu Volkswagen," uviedla Kalafut Lendacká.
Koncern podľa nej navyše poveril českú automobilku riadením aktivít koncernu na dôležitých rastových trhoch. Po Indii prevezme Škoda auto zodpovednosť aj za Rusko a región severnej Afriky.
Predseda predstavenstva Škoda auto Thomas Schäfer rozhodnutie týkajúce sa plánovania vyťaženosti koncernových závodov uvítal.
Uvoľnením kapacít podľa neho firma vytvorí podmienky pre ďalšiu expanziu pri súčasnom zachovaní vysokej ziskovosti. To, že koncern poveril spoločnosť Škoda auto riadením aktivít v Rusku a severnej Afrike, považuje za dôležitý signál.
"Skutočnosť, že vedenie koncernu nám zverilo tieto úlohy, zdôrazňuje veľkú dôveru v schopnosti zamestnancov spoločnosti Škoda auto," uviedol Schäfer.
Škoda podľa Kalafut Lendackej už dlhší čas hľadá dodatočné výrobné kapacity. "Je potrebné zdôrazniť, že zákazníci vďaka celkovo rozšíreným výrobným kapacitám získajú výhodu v podobe kratších dodacích lehôt," dodala.
Investujú do technológií budúcnosti

Koncern Volkswagen chce aj napriek neistotám spôsobeným koronakrízou udržať svoje investície v najbližších piatich rokoch stabilné.
Až polovica z plánovaného celkového objemu (do konca roka 2025) 150 miliárd eur nasmeruje do technológií budúcnosti, ako sú alternatívne pohony či digitalizácia.
Volkswagen po zasadnutí dozornej rady uviedol, že 73 miliárd eur bude smerovať do rozvoja elektromobility, hybridných technológií a vlastného softvéru.
Na vývoj elektrických pohonov je určených 35 miliárd eur, čo je o 2 miliardy eur viac v porovnaní s posledným investičným plánom z konca roka 2019.
Investície do digitalizácie predstavujú 27 miliárd eur, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s plánmi približne spred roka.
Celková suma 150 miliárd eur zostala v porovnaní s predchádzajúcim plánom takmer nezmenená, aj keď vyhliadky automobilového priemyslu sú v porovnaní s koncom vlaňajška podstatne neistejšie predovšetkým z dôvodu koronakrízy.
Koncern počíta v najbližších piatich rokoch s miernym rastom svetovej ekonomiky a najdôležitejších trhov. Volkswagen chce zefektívniť procesy v rámci skupiny a zrušiť modely, o ktoré je slabý záujem.