Volkswagen tento týždeň oficiálne potvrdil, že do jeho bratislavského závodu prechádza výroba modelov VW Passat a Škoda Superb.

Koncern sľubuje investíciu pol miliardy eur, v kombinácii s rozšírením existujúcich výrob sa môže dokonca zvýšiť na dvojnásobok.
Je to skvelá správa pre slovenský priemysel, ktorý tak má väčšiu šancu vyrovnať sa s ekonomickými dosahmi pandémie Covidu-19. Na druhej strane passaty a superby sa v bratislavskej fabrike budú „len“ montovať. Ich vývoj ostáva v zahraničí.
Aby sa Slovensko dostalo k vývoju, musí prejsť transformáciou. „Máme na to kapacity i technológie. Potrebujeme však ich zapojenie do globálnych trhov výraznejšie podporovať aj zo strany štátu, “ tvrdí v rozhovore pre INDEX konzultantka pre automobilový priemysel a mobilituJanka ORŠULIAKOVÁ.
Čo sa v rozhovore dočítate:
- V čom má bratislavský závod výhodu proti plánovanej fabrike v Turecku?
- Ako je na tom vývoj a výskum v automobilovom priemysle?
- Môže bratislavská fabrika dlhodobo prežiť, keď vývoj ostáva v zahraničí?
- Je v slovenských fabrikách ešte priestor na zefektívňovanie výroby?
Ako hodnotíte oznámenú investíciu Volkswagenu?
Pre Slovensko je prínosná. Prišla napriek tomu, že pred koronakrízou mal slovenský trh problém s nedostatkom pracovnej sily. Pre jej dosahy na ekonomiku sa karta trošku obracia. Investícia dáva šancu na udržanie pracovných miest a istoty pre automobilový priemysel na niekoľko rokov dopredu. Zároveň sa s ňou spájajú pracovné miesta v službách a dodávateľských reťazcoch.
Janka Oršuliaková (37)
- Konzultantka a odborníčka na mobilitu v automobilovom priemysle.
- Je zakladateľkou spoločnosti Mobility & Big Data a stojí aj za firmou AQM Slovakia, ktorá sa zameriava na procesné optimalizácie, analýzy chybovosti a opatrenia pre trvalé zlepšovanie.
Passat a Superb sú autá zo strednej triedy s pomerne vysokou výbavou a technológiami, čo si vyžiada modernizáciu výrobných kapacít.
Pôjde o vysoko sofistikovanú výrobu a touto investíciou získame čas, aby sme sa pripravili na veľkú technologickú zmenu, ktorá počíta s ešte vyššou automatizáciou a nižšou potrebou pracovných síl, hoci s vyššou kvalifikáciou.
Počas obdobia, keď je zaručená výroba nových modelov, sa môžu zamestnanci naučiť lepšie pracovať s technológiami.
Bratislavský závod je výrobným centrom, chýba mu vývoj. Passat sa bude vyvíjať v Nemecku, Superb zasa v Česku. Čím to je?