Tvorba zisku je prirodzeným cieľom podnikania. Nie však jediným. Čoraz častejšie sa v našich končinách objavuje firemná kultúra založená na zodpovednom podnikaní.
Podpora komunít, zaujímavých projektov a spolupráca medzi súkromným a neziskovým sektorom. Vďaka súkromným peniazom vzniklo na Slovensku množstvo projektov, ktoré posunuli dopredu celú spoločnosť. Štát ani neziskové organizácie by na ne totiž nemali zdroje.
Filantropická pomoc dokáže rýchlo a efektívne pomáhať, podporuje inovácie a vytvára silné partnerstvá zamerané na riešenie komplexných problémov ľudstva alebo komunity.
Nejde však len o jednosmerný a náhodný tok finančnej pomoci. Filantropia nie je darom, nie je odovzdaním šeku s jednorazovou investíciou. Predstavuje komplexný systém zodpovedného podnikania. Špecifikum filantropie je v tom, že dar sa nestáva almužnou, ale investíciou do celospoločenskej hodnoty.
„Sme veľmi radi, že súkromnú podporu nevnímame ako finančnú injekciu, ale ako partnerskú spoluprácu. Nie je to postoj bohatého princa a popolušky, ale partnerský vzťah, ktorý smeruje k verejne prospešnému cieľu,“ hovorí Alexandra Kusá, generálna riaditeľka Slovenskej národnej galérie, ktorá vďaka podpore Tatra banky umožňuje každému vstup do SNG zdarma.
Vznikli projekty, ktoré dopredu posunú celú spoločnosť
Filantropia sleduje iné ako finančné výsledky. Prioritou je rozvoj kultúry, dobrých nápadov a vzdelania. Na Slovensku filantropická pomoc smeruje často do oblasti školstva, ktoré je dlhodobo finančne poddimenzované. Odzrkadľuje sa to aj na úrovni vzdelania.
Slovenská republika dosiahla vo finančnej gramotnosti v štúdii PISA 2018 výkon na úrovni 481 bodov, pričom priemer krajín OECD bol 505 bodov. Ide o výsledok absencie vzdelávacích aktivít v oblasti finančnej gramotnosti na školách. Chýbajú učebnice, podpora vzdelania aj mimoškolských aktivít. Na slovenských školách je preto stále väčší dopyt po kvalitných vzdelávacích materiáloch k téme finančnej gramotnosti.

„Sme presvedčení, že dlhodobo nízku finančnú gramotnosť na Slovensku vieme zvrátiť, len ak sa budeme systematicky venovať finančnému vzdelávaniu mladých ľudí,“ vysvetľuje Peter Matúš, člen predstavenstva Tatra banky.
Práve preto vznikol v spolupráci so spoločnosťami Edulab a Agemsoft projekt Fenomény sveta, ktorý priniesol do škôl inovatívne prvky vzdelávania. Sprístupnil moderné, hravé a interaktívne učebné materiály, ktoré zodpovedajú dobe, v ktorej žijeme. Zároveň napĺňa ciele Štátneho vzdelávacieho programu s videoobsahom od BBC.
„Vzdelávacie materiály sú prispôsobené potrebám učiteľov, preto verím, že budú zdrojom cennej inšpirácie, ako pútavo a efektívne učiť súčasnú generáciu mladých o peniazoch,“ objasňuje Matúš.
Investícia do vzdelania prináša efekt v horizonte desiatok rokov. Jej výsledkom v prípade lepšej finančnej gramotnosti bude aj to, že v budúcnosti nebude musieť mať päťmiliónový národ takmer štyri milióny exekúcií. Ľudia sa naučia s peniazmi hospodáriť lepšie.
Startup z obývačky, ktorý zmení svet
Jednou z nezastupiteľných úloh filantropie je podpora inovácií. Prototypy, novinky, startupy a vynálezy vyžadujú investície, ktoré často tvorcovia nápadov nemajú k dispozícii. No vďaka financiám súkromného sektora môžu zmeniť svet.
Ukážkou je súčasná filantropická pomoc v boji proti pandémii koronavírusu. Jack Dorsey, šéf sociálnej siete Twitter, venoval už miliardu dolárov a pridal sa aj Jeff Bezos či spoločnosti ako Google, Cisco, Tata a Alibaba.
Finančná podpora nových nápadov posúva svet dopredu. Či už v podpore objavenia vakcíny, prototypov na čistenie vody v Afrike, nových palív alebo technických prototypov a informačných technológií. Vie to aj Tatra banka, ktorá spolu s ďalšími partnermi zo súkromného sektora vložila financie do vzniku Kempelenovho inštitútu inteligentných technológií.
Inštitút v sebe spája témy, ktoré majú prispieť v dlhodobom horizonte k rozvoju celej spoločnosti. Zameriava sa na IT podporu v segmentoch ako vzdelanie, digitálne inovácie a zotrvanie mimoriadnych talentov na Slovensku.
Pomáha tak tomu, aby sa zo Slovenska stala vyspelá znalostná ekonomika. Vďaka tomu sa v budúcnosti u nás môže nachádzať liaheň nápadov s celosvetovým presahom.

Dôležité sú nielen peniaze, ale aj hodnoty
V jednoduchosti možno filantropiu vnímať ako súkromnú podporu riešení, ktoré znamenajú trvalú zmenu v spoločnosti a formujú ju k lepšiemu. Firmy po celom svete si uvedomujú, že podpora dobrých nápadov, ľudskej tvorivosti a inteligencie v konečnom dôsledku prispieva k rozvoju civilizácie aj ekonomiky.
„Filantropia je druh záväzku. Niekto vám dáva svoje peniaze, za ktoré by si mohol kúpiť čokoľvek iné. Namiesto toho však podporí všeobecný prospech,“ hovorí Kusá.
„Okrem podpory je to aj silná demonštrácia modelu správania, že takto sa budujú komunity a takto sa dostávame ďalej aj u nás na Slovensku,“ dodáva.
V zahraničí je filantropia omnoho viac etablovaná ako u nás. Mená ako Mark Zuckerberg, Michael Bloomberg, Bill Gates či Warren Buffett roky poznáme nielen ako najúspešnejších podnikateľov, ale aj filantropov. Uvedomujú si svoju zodpovednosť a možnosti, ako dokážu peniazmi prispieť k pozitívnej zmene vo svete. No už aj mnohé úspešné slovenské firmy kráčajú v rovnakých šľapajach.
„Dlhodobo sa snažíme o to, aby náš príspevok do spoločnosti presahoval hranice bankového biznisu. Umenie a vzdelávanie spoločne s našou digitálnou podstatou sa stávajú integrovaným zmyslom našej existencie. Veríme, že v tejto triáde dokážeme prispieť k tomu, aby svet, v ktorom žijeme, bol lepší a kultivovanejší," hovorí Michal Liday, generálny riaditeľ a predseda dozornej rady Tatra banky.

Čoraz viac spoločností na Slovensku preto vytvára podporu pre rozvoj nápadov práve v oblastiach, ktoré sú hodnotné aj z iného ako finančného hľadiska.
„Podporu umenia, vzdelávania a technológií máme vo svojej DNA, cítime to veľmi prirodzene. Radi by sme spoluvytvárali spoločnosť, ktorá je nielen podnikateľsky správna, ale aj hodnotovo vzácna,” hovorí Milada Halová, riaditeľka odboru brand managementu značiek Tatra banka a Raiffeisen banka.
Históriu ľudstva a vývoj civilizácie totiž nepíšu účtovné uzávierky, ale nápady, technológie a vynálezy, ktoré neraz vznikli aj vďaka filantropii. Práve tie sa zapíšu do dejín.
Tento článok vám prináša Tatra banka.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.