Už v novembri veľké e-shopy zaznamenali vo väčšom nákupy tovarov, ktoré by mohli ísť na Štedrý večer pod stromček. Na skoré vianočné prípravy ukazuje podľa Jakuba Střeštíka, obchodného riaditeľa Mall Group, rastúci záujem o hračky, mobilné telefóny, stolové hry aj parfumy.
"Z hračiek zákazníci najviac objednávajú bábiky, lego, autíčka a bagre," priblížil zástupca Mall možné darčeky, ktoré si 24. decembra pod stromčekom nájdu najmenší členovia domácností.
S predstihom začínajú darčeky nakupovať predovšetkým ženy. "Tie nakupujú darčeky všeobecne viac, nielen pre svojich blízkych, ale napríklad aj pre kolegov z práce alebo pre ľudí, ktorí pre ne v priebehu roka urobili niečo pekné," skonštatoval Střeštík.
"Nával" po Black Friday
Vybavovať nákupy vianočných darčekov začínajú vo väčšom na internetových obchodoch ľudia už koncom októbra.
S blížiacim sa začiatkom adventu a akciami ako Black Friday, ktorý pripadá tento rok na 27. novembra a prináša kampane s akciovými cenami, už predaje väčšiny darčekových kategórií rastú skokovo.
"Spolu so sprísňovaním vládnych opatrení sa zákazníci ešte viac presunuli do online prostredia. Momentálne rastieme viac ako o 50 percent oproti vlaňajšku," uviedol Petr Bena, podpredseda predstavenstva spoločnosti Alza. Sezóna sa podľa neho začala tento rok vzhľadom na situáciu o niekoľko týždňov skôr.
Dlhodobá príprava
Na hektické predvianočné obdobie sa pritom veľkí internetoví predajcovia pripravujú už od leta – personálne aj z hľadiska kapacít v skladoch. Napríklad v Mall sa tím v čase najväčšieho náporu rozrastie o viac ako sto ľudí, pričom tento rok zatiaľ s obsadením voľných miest nemá problém.