V časoch krízy nezáleží na tom, ako dobrý ste mali biznis plán, ani aké úspechy má firma za sebou. Marec tohto roka priniesol povinné zatvorenie prevádzok, zrušenie hromadných podujatí aj obmedzenie podnikateľských aktivít.
V takomto prostredí nefunguje žiadny podnikateľský zámer, iba krízový manažment.
„Hlavné je nepodľahnúť panike. Obrovské množstvo podnikateľov vo svojom živote ešte nezažilo ekonomickú krízu a neboli tak na aktuálnu situáciu pripravení. Neznamená to však, že musia skrachovať,“ hovorí Ján Svočák, daňový poradca, biznis developer a konateľ spoločnosti Bright Ideas.
„Po kríze vždy prichádza rýchle oživenie a tí, ktorí budú pripravení, budú aj náležite ocenení,“ dodáva Svočák.
Pripraviť sa na lepšie časy však neznamená nečinne čakať. Dôležité je staviť na plán, s ktorým podnikateľ prežije ťažké obdobie a dokonca môže expandovať.
Vytvorte si nový akčný plán
Všetky krátkodobé aj dlhodobé ciele, ktoré ste v podnikaní mali pred pandémiou, odložte na istý čas do trezora. Teraz je nutné spraviť plán na dobu pandémie.
„V rámci účtovnej spoločnosti TaxWise sme si ihneď po zavedení lockdownu sadli na celý deň do kancelárie a vytvorili zoznam viac ako 80 bodov, ktoré mali zlepšiť naše podnikanie. Do dnešného dňa sa nám podarilo implementovať tri štvrtiny týchto bodov,“ hovorí Svočák.

Pre firmu TaxWise to znamenalo, že bola na druhú vlnu oveľa lepšie pripravená a stala sa omnoho stabilnejšou aj v časoch krízy.
„Keď kríza skončí, budeme z toho určite profitovať ešte viac,“ predpovedá Svočák.
Každá firma musí nájsť vlastný spôsob, ako prilákať zákazníkov, získať si ich náklonnosť a vytvoriť zisk aj pri obmedzených možnostiach.
„Je nutné šetriť aktivitami a financiami iba na činnosti, ktoré prinesú reálny preukázateľný profit, respektíve sú pre firmu strategické a posunú ju na iný level. Hlavne v porovnaní s konkurenciou po tom, ako kríza pominie,“ radí partner spoločnosti Pricewise Peter Krišťák.
Udržte kľúčových ľudí
V prípade výpadku príjmov je nevyhnutné okamžite prehodnotiť zníženie výdavkov a minimalizovať straty. Treba tak však urobiť len v oblastiach, ktoré neoslabia podnikanie. Neoplatí sa teda šetriť na pracovníkoch.
„Kľúčom každého biznisu sú ľudia. Aj keď sa môže zdať, že je momentálne na trhu veľa zamestnancov, ľudí, ktorých poznáme, je potrebné udržať a zaplatiť načas,“ radí Svočák.

„V rámci štátneho koronaprogramu Prvá pomoc existujú možnosti, ako čiastočne kompenzovať mzdové náklady. Ak sa náhodou nezmestíte do poklesu tržieb, stále viete pri zatvorení prevádzky získať 80 percent mzdových nákladov,“ radí Svočák.
Na udržanie zamestnanosti majú podnikatelia možnosť požiadať aj o úver so zárukou Slovak Investment Holding. Slúži pre prípady, keď podnikateľ potrebuje pomôcť, či už pre výpadok tržieb, alebo lepší cash flow.
„V tomto smere evidujeme od mája tohto roka, kedy bolo spustené podávanie žiadostí, obrovský záujem,“ hovorí Milan Varga, produktový manažér Tatra banky.
Úver možno využiť na financovanie prevádzkových potrieb alebo obnovovacích investícií. Maximálna výška úveru sú dva milióny eur, splatnosť je dva až šesť rokov a zvýhodnená úroková sadzba od 1,9 percenta p. a.
Práve nízke úrokové sadzby umožňujú podnikateľom prežiť a udržať kľúčových ľudí, bez ktorých by nemohli plnohodnotne pokračovať v podnikaní.
Objavte nové možnosti a technológie
Špecifikom súčasnej ekonomickej krízy je, že sa k nej pridávajú obmedzenia, ktoré podnikateľom výrazne zasahujú do ich biznisu. Ten je preto nutné prispôsobiť situácii.
„Výrazne môžu pomôcť digitálne technológie. Prinesú vyššiu efektivitu práce, komunikáciu so zákazníkmi aj technologický náskok pred konkurenciou,“ radí Svočák.
Takúto stratégiu možno vidieť u úspešných firiem, ktoré dokázali predávať jedlo cez online platformy, či fitnescentier, ktoré začali používať rezervačné nástroje na hodinové vstupy pre šesť ľudí. Mnoho online nástrojov je dokonca bezplatných, prípadne sa dajú využiť výhodné úvery.
„Môže to byť kreditná karta, predschválený úver, štandardné financovanie či úver so zárukou Európskeho Investičného Fondu. V závislosti od potreby daného podnikateľa a konkrétnej fázy, v ktorej sa podnik nachádza, dáva banka podnikateľom možnosť výberu zo širokej palety úverových produktov“, vysvetľuje Varga.

Prehodnoťte reklamu a ceny
Mnoho podnikateľov počas krízy škrtá reklamné aktivity. Nie je to však najvhodnejšia cesta, pretože aj v čase krízy platí, že kto zmizne z očí, zmizne aj z mysle.
„Neodporúčal by som šetriť na reklame. Samozrejme, je potrebné prehodnotiť, či sa konverzie na zákazníkov vplyvom krízy nezmenili, aby ste nevyhadzovali peniaze von oknom,“ radí Svočák.
Treba teda prehodnotiť reklamné kanály a formáty, ale nerušiť ich. Možno len presmerovať.
„Ideálne typy reklamy v tomto období sú cielené, ktoré sa zobrazujú klientom vyhľadávajúcim konkrétnu službu. Tam by nemala byť veľká zmena,“ dodáva Svočák.
„V situáciách, ako je táto, je vhodné vrátiť sa k základu. To znamená byť ľudský, vážiť si jeden druhého a vážiť si každý cent, ktorý zarobíme. V ťažkých chvíľach funguje práve ľudskosť, vzájomný rešpekt a hlavne úprimný dôraz na nefalšovanú spokojnosť klienta, ktoré sa z biznisu v časoch hojnosti ľahko vytratia,“ hovorí Krišťák. Je to často tá najlepšia reklama.
Lákadlom môže byť aj zníženie ceny. Treba skúsiť, či je možné znížiť ceny na vstupe, respektíve zmeniť dodávateľa bez toho, aby sa znížila kvalita. Rovnako je čas na prehodnotenie celkovej cenovej politiky a vypočítania ceny či zliav.
„Najprv sa uistite, že zľavy sú naozaj nevyhnutné. Potom sa snažte klientovi dať službu a hodnotu naviac, ktorá vás interne stojí menej nákladov ako marža, o ktorú zľavou prídete. Keď sa to nepodarí, až vtedy použite zľavu," radí Krišťák.
„Pre zľavy je nutné mať transparentný systém, čo musí klient nakúpiť. Koľko, ako často aj ako rýchlo, aby si zľavu zaslúžil. Tiež je možné vymeniť ju za protislužbu, napríklad referenciu, príspevok na sociálnych sieťach a podobne," dodáva.

Odhaľte skryté rezervy
Pri poklese počtu zákazníkov, a tým aj objemu práce sa vytvára príležitosť upratať si firemné financie. Premyslieť, čo môžete v podnikaní vylepšiť, automatizovať alebo získať výhodnejšie.
Mnoho podnikateľov napríklad nerieši priestory. Ak ste v prenájme dlhý čas, je možné, že sa trh nehnuteľností zmenil a cena už nezodpovedá trhovým podmienkam.
„Je možné, že nepotrebujete také veľké priestory ako pred piatimi rokmi, prípadne sa môžete presťahovať do menej frekventovanej, a teda lacnejšej lokality,“ hovorí o možnosti úspory Svočák.
Ak vás finančne vyčerpávajú splátky úverov, požiadajte banku o odklad. Pre podnikateľov je stále možnosť využiť odklad splátok maximálne na deväť mesiacov podľa zákona Lex Korona.
„Na problémy, ktoré môžu vzniknúť pri platobnej neschopnosti, je v banke špeciálne oddelenie, ktoré si individuálne s klientom dohodne taký program a taký splátkový kalendár daného záväzku, aby znížilo záťaž s ohľadom na to, aké obdobie podnikateľ prežíva,“ radí Varga.
Rovnako je na mieste obmedzenie výdavkov, ktoré nepotrebujete. Je čas prehodnotiť dodávateľov služieb, paušálov na mobiloch, prípadne mesačný poplatok za vedenie živnostenského účtu, ktorý môžete mať aj zdarma.
Napríklad v Tatra banke máte vedenie Živnostenského účtu s balíkom služieb bez poplatku. Prvých 12 mesiacov bez akýchkoľvek podmienok a potom stačí dosiahnuť bezhotovostný kreditný obrat aspoň 500 eur mesačne. Navyše vďaka Živnostenskému účtu máte možnosť získať predschválený úver na financovanie svojho podnikania.
Ide o maličkosti, no práve tie umožňujú šetriť firemné financie aj využiť rýchle úverové zdroje na rozvoj firmy. Práve maličkosti sú v čase krízy tým, čo môže výrazne zvýšiť konkurenčný náskok firmy a pomôcť ustáť nelichotivú situáciu.
Tento článok vám prináša Tatra banka.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.