Utorok, 2. marec, 2021 | Meniny má AnežkaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Slováci radi investujú do realít. Fondy im to umožňujú bez stresu

Obsadenosť kancelárskych budov WOOD & Company dosahuje aj počas éry homeoffice 98 percent.

(Zdroj: WOOD & Company)

O investíciách, realitách a kríze sa rozprávame s odborníkom na investovanie Michalom Kasanom zo spoločnosti WOOD & Company.

Podľa viacerých analýz Slováci dlhodobo preferujú investovanie do realít. Čím si to vysvetľujete?

Štatistiky Slovenskej asociácie správcovských spoločností hovoria, že Slováci majú v realitných podielových fondoch aktuálne uložený majetok v hodnote 1,8 mld. eur. Medziročne táto suma vzrástla o 11 percent. Sú to čísla za celý trh a rastúci záujem môžeme potvrdiť aj my vo WOOD & Company.

Angličania tomuto typu investícií hovoria Bricks & Mortar, teda tehly a malta. Ide o investície, ktorých sa môžeme dotknúť, sú fyzické a konkrétne. Napríklad budovy, okolo ktorých denne chodíme a vidíme, či je o ne dobre postarané a majú dostatok nájomcov. Takýmto investíciám Slováci veria.

Ľudia nechcú mať svoje peniaze dlhodobo len na účtoch v bankách, kde ich pohltí inflácia. Svoje rozhodnutia po kríze podrobujú hlbšej analýze, a tak je to správne.

Michal Kasana, WOOD & Company

Je lepšie si kúpiť nehnuteľnosť na prenájom sám, alebo investovať do realitného fondu?

Keď si kúpite investičný byt alebo komerčný priestor, stávate sa malým podnikateľom. Musíte sa starať o nehnuteľnosť a jej technickú údržbu, “strážiť” nájomcu, aby pravidelne a načas platil nájomné. V prípade investičného fondu prechádzajú tieto starosti na správcu, navyše s porovnateľným a niekedy aj vyšším výnosom.

My ponúkame kvalifikovaným investorom možnosť investovať do komerčných nehnuteľností prostredníctvom dvoch podfondov: Office a Retail. Prvý z nich sa zameriava na kvalitné kancelárske budovy a druhý na obchodné centrá. Oba fondy investujú zatiaľ v Bratislave a Prahe, cieľom je však širší región CEE.

Podpísala sa na vašom realitnom biznise kríza?

Určite áno, ani reality nie sú úplne imúnne voči vývoju ekonomiky. V prípade našich fondov bol však dopad minimálny. Napriek tomu, že obchodné centrá boli počas lockdownu zatvorené, návratnosť podfondu Retail ku koncu roka dosahuje 4 percentá.

Pri Office podfonde sa napriek zdanlivo hromadnému prechodu firiem do “home-officu” výnos pohybuje až niekde okolo 8 percent.

Bratislava mení svoju tvár. Vzniká tu nový downtown. Predstavuje to pre WOOD & Company príležitosť alebo hrozbu?

V investičných plánoch počítame aj s novými kapacitami, ktoré sa na trh ešte len dostanú. Napriek tomu aj v súčasnosti uzatvárame nové nájomné zmluvy v našich budovách.

Osvedčuje sa nám naša dlhodobá stratégia – investujeme len do kvalitných niekoľkoročných budov, ktoré majú dlhodobé zmluvy s nájomcami a preverenú infraštruktúru. Tým sa odlišujeme od developerov, ktorí finišujú s dostavbou v tomto období.

Priemerná obsadenosť budov v Office podfonde je takmer 98 percent pri prenajímateľnej ploche približne 146-tisíc metrov štvorcových. Wault (vážený priemer zostávajúcej doby všetkých uzavretých nájomných zmlúv) je 4,9 roka. Všeobecné poučky hovoria, že už päťročný wault je vysoko nad trhovým priemerom.

Čo hovoríte na názor, že kríza bude znamenať prerod vo využívaní kancelárií, ktoré začne nahrádzať home office?

Zoberme si príklad IT spoločností. Ich pracovníci sú na prácu z domu už dlhú dobu zvyknutí. Napriek tomu sú potrebné aj osobné stretnutia a práve pre tento účel si firmy držia v dlhodobých nájmoch kvalitné priestory. V prípade iných typov spoločností je situácia iná. Už dnes sú v očakávaní návratu do pôvodných pomerov. Žiadajú si to aj samotní zamestnanci.

Som presvedčený, že integrita a vzťah k firme sa z domu vybudovať nedajú. Malú firmu, ktorá má 20 pracovníkov, vedia manažéri účinne riadiť a kontrolovať aj pri home-office. Pre spoločnosť, ktorá má stovky zamestnancov, je to ale oveľa ťažšie. Návrat do kancelárií je preto len otázkou času.

Ako odolné sú investície do obchodných centier, keď zatvorené obchody znamenajú pokles predaja a tržieb?

V Prahe vlastníme dve obchodné centrá: Galériu Harfa a Centrum Krakov. Keďže obchody boli po prepuknutí pandémie viac ako dva mesiace zatvorené, teda okrem lekární, potravín, drogérie, dopad na tržby to samozrejme malo. V ČR však vláda kompenzovala nájomné v štedrejšej schéme ako na Slovensku.

Navyše po opätovnom otvorení centier sa predaj veľmi rýchlo vrátil na pôvodné úrovne a tržby z mesiacov, kedy boli naše centrá otvorené, sa vyrovnali tým minuloročným. Aktuálne je situácia lepšia v tom, že lockdown už nie je ničím novým a vieme ihneď reagovať.

Zmenil sa počas koronakrízy sentiment investorov?

Ak by sme sa spýtali investorov na ich postoj k riziku po vypuknutí krízy a teraz, ich reakcia by bola odlišná. Ľudia nechcú mať svoje peniaze dlhodobo len na účtoch v bankách, kde ich pohltí inflácia. Časť z nich preto smerujú do investičných produktov.

Kvôli kríze spôsobenej pandémiou však svoje rozhodnutia podrobujú hlbšej analýze: kam, do čoho, na ako dlho a s kým. Sú a budú opatrnejší a tak je to správne.

Pri vašich realitných fondoch máte záujem len o bonitných klientov?

Zameriavame sa na kvalifikovaných investorov, ktorí sú bonitní a majú s investovaním dlhodobé skúsenosti. Vyplýva to aj z charakteru našich produktov, ktoré sú zamerané na equity, nie len na dlhové nástroje. Minimálna investícia do našich realitných fondov je stanovená na 125-tisíc eur, avšak po individuálnom schválení administrátorom fondu môže klient investovať už od 50-tisíc eur. Aktuálne okrem toho pracujeme na novej investičnej príležitosti, ktorá bude zaujímavá aj pre drobných investorov.

Dôveru investorov všeobecne nedávno naštrbila platobná neschopnosť významnej investičnej skupiny. Pociťujete to nejako?

Táto situácia určite nepomáha všeobecnej dôvere investorov voči finančným skupinám. WOOD & Company však za 30 rokov vďaka svojmu zodpovednému a profesionálnemu prístupu prežila ázijskú, ruskú a finančnú krízu. Aj v súčasnej situácií sa nám darí dobre a o naše fondy a iné investičné produkty je záujem.

Klientov otvorene informujeme o všetkých rizikách, ktoré môžu nastať. Navyše im ponúkame až niekoľko úrovní ochrany od licencie od Českej národnej banky, cez pravidelnú valuáciu portfólia či audity od renomovaných firiem až po transparentný prístup k informáciám.

Ako hodnotíte investičnú gramotnosť Slovákov? Zlepšujeme sa ako investori? Vyrastie nám za pár rokov nová generácia investorov?

V spoločnosti je a vždy bude zastúpená skupina riskujúcich investorov, pre ktorú je jediným parametrom výnos bez ohľadu na riziko. A to je zle.

Stredná generácia, ktorá je dominantne zastúpená aj medzi našimi klientmi, však už pristupuje k investovaniu zodpovednejšie. Uvedomuje si, že zlé investičné rozhodnutia majú vplyv aj na kvalitu života najbližšieho okolia, napríklad rodiny.

Niekedy je dôležité používať aj zdravý „sedliacky rozum“ a investovať do produktu, ktorému rozumiem. Ďalšími, skôr psychologickými faktormi úspechu sú pokora a rozvážnosť. Treba vedieť potlačiť netrpezlivosť a dôverovať profesionálom.

Tento článok vám prináša WOOD & Company.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Štúdium práva moderne, prakticky aj po anglicky!
  6. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  7. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  10. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  1. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  2. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  3. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  4. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  6. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  7. 26 years of providing you with essential information
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  9. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  10. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 25 281
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 832
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 9 126
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 8 877
  5. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 172
  6. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 6 959
  7. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 766
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 626
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 730
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 5 450
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Víťazom v koalícii je podľa preferencií Sulík, inak boduje Pellegrini.

13 h
V Dolnom Kubíne mesto neotvorí tento víkend ani jedno odberné miesto.

Sprísni sa nočný zákaz vychádzania.

17 h
CYNICKÁ OBLUDA

Igor na nákupoch

Prečo by Rusko vôbec malo žiadať schvaľovanie svojich vakcín v EÚ, keď aj tak na ne nájde kupca pod Karpatmi?

Píše Katarína Cséfalvayová

Tvrdia, že ich nezaujíma geopolitická hra

Zľava minister zdravotníctva Marek Krajčí, premiér Igor Matovič, infektológ Pavol Jarčuška a virológ Boris Klempa po privezení prvej várky ruskej vakcíny Sputnik V.

V skutočnosti hrajú geopolitickú hru riskujúc zdravie občanov. Cynické.

11 h