Štvrtok, 15. apríl, 2021 | Meniny má FedorKrížovkyKrížovky

Pilotoval Boeing 787, ale už pol roka je doma a chodí po brigádach

Szegedi lietal pre veľkého dopravcu.

Roman Szegedi na Bali (Zdroj: Archív R.S.)

Pre pandémiu Covid-19 ostali bez práce tisíce pilotov komerčných aerolínií po celom svete. Niektorí už sa k lietaniu nevrátia, množstvu z nich hrozí, že prídu o kvalifikáciu a budú si ju musieť draho obnovovať.

Roman Szegedi bol pilotom vyše dvadsať rokov. Posledné štyri roky lietal na Boeingu 787 pre veľkého globálneho dopravcu.

Článok nájdete aj v aprílovom vydaní mesačníka INDEX.Článok nájdete aj v aprílovom vydaní mesačníka INDEX.

Názov dopravcu po dohode s respondentom nekonkretizujeme z dôvodu striktnej firemnej politiky aerolínií. Týka sa to aj zverejnených fotografií s logom leteckej spoločnosti.

Vlani v lete ho prepustili, odvtedy chodí po príležitostných brigádach a čaká, kedy sa pandemická situácia upokojí. „Ostať doma nie je problém, ak by som vedel, že sa vrátim skôr, než mi dôjde finančná rezerva. To ale neviem,“ vraví v rozhovore pre INDEX Roman Szegedi.

Jeho príbeh nie je ojedinelý. Globálna letecká doprava sa v minulom roku prepadla o dve tretiny. Z hľadiska tržieb dokonca najprudšie v histórii, tvrdí Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu (IATA).

Predvídať ďalší vývoj je stále náročné. Oživenie leteckej osobnej dopravy závisí od vakcinácie a prístupu štáty pri reštrikciách, týkajúcich sa cestovania v dôsledku nových mutácií koronavírusu.

Kedy ste mali posledný let?

Pamätám si to presne. Bolo to 28. marca 2020. Posledný let bol zároveň aj ročným preskúšaním, takzvaný line check.

Čo to je?

Každý pilot musí mať dvakrát do roka preskúšanie na simulátore, kde sa trénujú núdzové postupy.

Zároveň raz ročne letí so štandardnou posádkou a pasažiermi na lietadle, kde ho sleduje skúšajúci.

Ten kontroluje, či pilot dodržuje všetky firemné postupy. Okrem toho piloti mávajú v triede alebo online každý mesiac nejaké tematické školenia.

Takže od marca ste teda neleteli naostro?

Nie. Vtedy som z Thajska pristál na domovskej základni. Mal som ešte naplánovaných pár letov, ale tie sa už nerealizovali. Keď vypukla pandémia, počet letov klesol o 90 percent.

Potom sa to priebežne rozbehlo, ale netýkalo sa to všetkých lietadiel. Preferované boli typy, ktoré boli vhodnejšie na cargo (nákladnú dopravu - pozn. red.), ako napríklad Boeing 777. Ostatné lietadlá z flotily boli takmer úplne uzemnené. To sa týkalo aj mňa, keďže som pilotoval Boeing 787. Ešte do leta mi dali simulátor na udržanie zručností.

Kým sa vráti do kokpitu

Od júla už u leteckého dopravcu nepracujete. Ak by vám teraz ponúkli miesto, mohli by ste si hneď sadnúť do kokpitu?

Určite nie. Ako aktívny pilot potrebujete urobiť na danom type lietadla aspoň tri pristátia za posledné tri mesiace, aby ste získali povolenie sadnúť si do lietadla s cestujúcimi.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7S7M na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7S7M na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Koronavírus SARS-CoV-2

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Matovič útočí na Baťovú zo ŠÚKL.

2 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič mafiánsky útočí

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Matovič na svojej tlačovke k Sputniku posúva definície politického nevkusu.

57m
Rúška už vonku pri dodržaní dostatočnej vzdialenosti nebudú potrebné.

Žiaci na základných školách nebudú musieť nosiť respirátor. Stačiť bude rúško. Zmeny začnú platiť od pondelka.

3 h
Peter Schutz.

Ukázal, že je nespôsobilý.

40m