SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric

Väčšina tratí s frekventovanou dopravou potrebuje podľa Doležala komplexnú rekonštrukciu

Ministerstvo dopravy vypracovalo zoznam priorít.

Minister dopravy Andrej Doležal.Minister dopravy Andrej Doležal. (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Väčšina tratí s frekventovanou dopravou potrebuje do 10 rokov komplexnú rekonštrukciu s orientačnými nákladmi 4 miliardy eur. Ministerstvo dopravy preto vypracovalo zoznam priorít s cieľom podporiť rozvoj a obnovu železničnej infraštruktúry.

Súvisiaci článok Doležal chce v piatok predložiť vláde schému pomoci pre autosektor Čítajte 

Ako vyhlásil v online diskusii minister dopravy Andrej Doležal, priorizácia uľahčí naplánovanie realizácie projektov v súvislosti s ich financovaním z eurofondov alebo zo štátneho rozpočtu.

Podľa ministra bol zoznam projektov obnovy a revitalizácie existujúcej železničnej siete vypracovaný objektívne a transparentne. Zároveň pripomenul, že nielen pri príprave zoznamu, ale aj pri vypracovaní metodiky prípravy priorizácie pomohli analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií.

SkryťVypnúť reklamu

Kľúčovým zdrojom v nasledujúcom období bude podľa Andreja Doležala aj možnosť čerpania zdrojov z plánu obnovy.

Štyri kategórie projektov

Celková identifikovaná požiadavka ŽSR na kapitálové výdavky dosahuje približne 8 miliárd eur do roku 2030, čo zahŕňa revitalizáciu tratí a rozvoj TENT-T koridorov. Vzhľadom na obmedzené finančné zdroje je podľa rezortu dopravy aj Útvaru hodnoty za peniaze potrebná priorizácia projektov.

Projekty zamerané na rozvoj TENT-T koridorov sú naprojektované na približne 5,67 miliardy eur. Projekty sú v zozname rozdelené do 4 kategórií podľa typu intervencie alebo významu. Ide o revitalizáciu tratí v zlom stave, odstraňovanie úzkych miest a diaľkové riadenie dopravy, modernizáciu siete TENT-T. Do štvrtej kategórie patria projekty zamerané na rozvoj, ako napríklad elektrifikácie tratí, zvyšovanie rýchlosti či výstavba nových zastávok.

SkryťVypnúť reklamu

Dostupné zdroje na rozvoj železničnej infraštruktúry bez nákladov na údržbu do roku 2030 sú približne 0,33 percenta HDP ročne, teda 334 miliónov eur. Zdroje však môžu dosiahnuť aj 0,43 percenta HDP ročne, teda 434 miliónov eur.

„Tento zoznam nám a širokej verejnosti jasne ukazuje, do čoho a koľko peňazí máme v nasledujúcich rokoch investovať tak, aby sme zlepšili stav železničnej infraštruktúry a vďaka tomu presvedčili ľudí, že cestovanie vlakmi je najrýchlejší, najbezpečnejší a najekologickejší spôsob dopravy,” vyhlásil Andrej Doležal.

Dodal, že hlavným cieľom je zabezpečiť taký stav železničnej infraštruktúry, ktorý umožní rýchlu, pravidelnú a bezpečnú prepravu osôb a spoľahlivú prepravu tovarov. Preto musia byť trate v dobrom stave, dostatočne kapacitné a rýchle oproti iným druhom dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Odporúčajú pripraviť aj rezervné projekty

Výber priorít zohľadňuje kritériá a dopravné hľadisko, stav trate a spoločenský prínos projektov. Nadväzujúci plán realizácie, tzv. Harmonogram, už zohľadní aj pripravenosť projektov, kapacity štátu pripraviť projekty a rozpočtové možnosti.

Analytici odporúčajú pripraviť aj tzv. rezervné projekty pre prípad, že by sa realizácia prioritných projektov zdržala.

Úlohou rezortu dopravy a správcu železničnej infraštruktúry, a to Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je pripraviť a zverejniť záväzný harmonogram a v spolupráci s Ministerstvom financií zabezpečiť potrebné finančné zdroje na jeho realizáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 9. 2023)
USD 1.064
AUD 1.662
CZK 24.437
JPY 157.340
CAD 1.437
GBP 0.867
HUF 387.780
PLN 4.627
CHF 0.963
SEK 11.926

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  5. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  6. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  1. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  2. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  3. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  4. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  5. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  6. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  7. Prišli na to, že odpad je cenný
  8. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 833
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 6 112
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 896
  4. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 3 776
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 234
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 221
  7. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 3 201
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 490

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 711
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 568
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 19 442
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 176
  5. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 10 433
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 393
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 290
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 211
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Maroš Šefčovič

Klimatická neutralita je bez jadrovej energie nedosiahnuteľná.


TASR 4 h

Ekonomika sa začala pomaly zotavovať z následkov invázie.


TASR 5 h
Ilustračné foto.

Projekt je súčasťou čínskej iniciatívy takzvanej Novej hodvábnej cesty.


TASR 6 h
Americká ministerka financií Janet Yellenová.

Vzťahy medzi Washingtonom a Pekingom sú už dlhší čas napäté.


TASR 7 h

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 711
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 568
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 19 442
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 176
  5. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 10 433
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 393
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 290
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 211
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu