SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

V serviscentrách sú top platy, štát však získal viac než ľudia (rozhovor)

S Gabrielom Galgócim o budúcnosti sektora.

Predseda BSCF Gabriel Galgóci (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V uplynulých mesiacoch slovenské centrá zdieľaných služieb nadnárodných firiem Johnson Controls, AT&T a IBM ohlásili hromadné prepúšťanie.

O aktuálnej situácii v sektore a jeho budúcnosti sa INDEX zhovára so šéfom Business Service Center Forum (BSCF) pri Americkej obchodnej komore na Slovensku Gabrielom Galgócim. BSCF združuje 32 firiem, ktoré prevádzkujú centrá zdieľaných služieb.

Článok nájdete aj v aprílovom vydaní mesačníka INDEX.Článok nájdete aj v aprílovom vydaní mesačníka INDEX. (zdroj: Hej, Ty!, Marko Erd)

Prepúšťanie a covid

Súvisí ohlásené prepúšťanie v slovenských servisných centrách s ekonomickými dosahmi pandémie covidu?

Nie veľmi. Súvisí to najmä so životným cyklom a evolúciou týchto centier, v ktorých firmy sústreďujú regionálne alebo globálne aktivity v oblasti interných financií, IT, predaja či zákazníckej podpory.

Na začiatku na Slovensku hľadali a našli lacnú a kvalifikovanú pracovnú silu v porovnaní so západnou Európou. Nasledovalo obdobie rastu, kedy centrá naberali ďalšie aktivity aj ľudí.

Sofistikovanejšie činnosti, pri ktorých potrebujete technické znalosti, kolaboračné schopnosti alebo mäkké zručnosti, si firmy budú uchovávať v Európe.

Od istého momentu začali firmy činnosti automatizovať (pomocou takzvaných softvérových robotov – pozn. red.). Aktivity, ktoré neautomatizovali – nie preto, že by to nebolo možné, ale investícia do automatizácie by bola neekonomická – posúvajú do krajín s optimálnejšou cenou práce, do Ázie alebo Latinskej Ameriky.

Ale sofistikovanejšie činnosti, pri ktorých potrebujete technické znalosti, kolaboračné schopnosti alebo mäkké zručnosti, si firmy budú uchovávať v Európe.

Covid a koronakríza do životného cyklu centier nijako nezasahuje?

Súvisiaci článok Zamestnávajú masy ľudí a chcú ďalších. Digitálne fabriky covid netrápi Čítajte 

Zasahuje, ale skôr sprostredkovane. Servisné centrá obsluhujú všetky oblasti ekonomiky. Ak by napríklad výrazne poklesla výroba v automobilkách, museli by reagovať aj centrá.

Možno ešte lepší príklad sú aerolínie, ktorým centrá poskytujú IT služby či zákaznícky servis – väčšina lietadiel od vlaňajšej jari sedí na zemi.

Z prevádzkového hľadiska však covid na centrá vplyv nemá. Aj počas korony fungujú bez akýchkoľvek obmedzení. Prácu z domu využívali aj predtým, takže prechod na home office bola otázka nanajvýš niekoľkých dní. Mnohé sú na home office doteraz.

Očakávate v tomto roku ďalšie vlny prepúšťania?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na mestskom zastupiteľstve 15. decembra budú poslanci schvaľovať aj zvýšenie úhrad v materských školách, školských jedálňach i školských zariadeniach.

Aj daň pre turistov. Pozrite si, o koľko.


3 h
Opatrenia proti šíreniu koronavírusu sa vo viacerých okresoch od pondelka sprísnia, reštaurácie budú prázdne.

Nižšia DPH mnohých nezachráni a tri mesiace sú aj tak málo.


7 h
Ilustračné foto.

Odbory vidia cestu k zvýšeniu životnej úrovne zamestnancov, zamestnávatelia populizmus.


TASR 7 h
Motoristi by mohli čoskoro tankovať opäť lacnejšie ako v posledných týždňoch.

Natankujete lacnejšie a pohonné látky majú aj menej biozložiek.


9 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu