Obdobie kešu je na ústupe a pandémia ho ešte urýchľuje. Strach z nákazy a protipandemické opatrenia ovplyvňujú to, akým spôsobom zákazníci nakupujú a to, ako za kupovaný tovar platia.

Kým pred pandémiou chodili ľudia do predajní potravín na jednodňové či dvojdňové nákupy, v súčasnosti nakupujú menej často, ale viac. V predajni sa snažia stráviť čo najkratší čas a minimalizovať kontakt s ostatnými nakupujúcimi.
Je to aj dôvod, prečo sa čoraz viac ľudí rozhoduje pre bezhotovostnú platbu za nákup. Tej nahráva i boom internetového predaja. Mnohé predajne sú dlhé týždne zatvorené a ak si chcú spotrebitelia kúpiť oblečenie či elektroniku, musia sa „vybrať“ do e-shopu, kde zvyčajne platia kartou.
Bezhotovostne, ale nielen kartou
Napríklad sieť Billa zaznamenala prvý skok v náraste platieb platobnými kartami vlani už na začiatku pandémie. „Podiel platieb prostredníctvom platobných kariet vzrástol v roku 2020 zhruba o desať percent,“ dodáva hovorkyňa Kvetoslava Kirchnerová.