SME

Behaviorálny ekonóm: Potravinami z Rakúska si kupujeme status

Počas nákupu rozhodujú emócie.

Matej Šucha (Zdroj: Mindworx)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spotrebitelia sa pri nakupovaní väčšinou riadia emóciami a pri rozhodovaní využívajú množstvo skratiek. V Rakúsku môžu mať širší výber kvalitných potravín, ale úsudky si vytvárajú na základe malej vzorky.

O tom, ako funguje ľudský mozog v obchode, hovorí pre INDEX behaviorálny ekonóm a spoluzakladateľ spoločnosti Mindworx Matej ŠUCHA.

Rozhovor nájdete aj v júnovom mesačníku INDEX.Rozhovor nájdete aj v júnovom mesačníku INDEX.

Európska komisia nedávno vydala správu o dvojakej kvalite potravín, ktorá zistila, že senzorické rozdiely v potravinách v jednotlivých štátoch EÚ síce sú, ale to ich ešte nedelí na kvalitnejšie západné a menej kvalitné východné. Presvedčí to spotrebiteľov na Slovensku?

Súvisiaci článok Sladšia kola, orieškovejšia Milka. Delia sa potraviny na východné a západné? Čítajte 

Určite nie. Vidíme to aj na korone či očkovaní, že ľudia sa málokedy nechajú presvedčiť faktami. Úsudky si tvoria skôr na základe anekdotálnych dôkazov. Počujem príbeh o niekom, kto našiel niečo v slovenskej šunke, potom si kúpil takú istú v Rakúsku a bola oveľa lepšia.

Takýto „dôkaz“ sa veľmi ťažko môže porovnávať s faktami, pretože na naše emócie vplýva silnejšie. A my sa väčšinou riadime emóciami. Keď máme nejaké presvedčenie, nesnažíme sa hľadať objektívne informácie, ale také, ktoré nám ho potvrdzujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

To je aj dôvod, prečo niekto, kto verí, že vakcíny spôsobujú autizmus, môže naraziť na tisíc internetových stránok, ktoré hovoria, že to nie je pravda, ale keď objaví jednu, ktorá hovorí opak, tak si ju vytlačí a bude sa ňou oháňať.

To isté sa deje aj v prípade potravín. Ak sú ľudia presvedčení, že keď prejdú cez hranice, všetko je kvalitnejšie, budú hľadať dôkazy, ktoré podporia toto presvedčenie.

Chceme byť lepší ako ostatní

Prečo vlastne veríme, že na Západe sú lepšie potraviny a tráva zelenšia? Je to našou historickou skúsenosťou?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8239 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu