Šéf Tesly Elon Musk nemá vo zvyku vzdávať hold konkurencii. Keď pred niekoľkými týždňami čínska automobilka Nio vyrobila stotisíce elektroauto, urobil výnimku.
„Je to dôležitý míľnik,“ zablahoželal jej na twitteri.
Musk vie, o čom hovorí. Pri výrobe svojho Modelu 3 kedysi otvorene hovoril o výrobnom pekle. S tým, že v práci trávi 120 hodín týždenne a spí tam na gauči: „To všetko na úkor toho, že nevidím ani svoje deti, ani svojich priateľov.“
V každom prípade bola pochvala prekvapujúca. Nio je hlavný súper Tesly na čínskom trhu a Musk ho vlani ironicky podpichol, keď napísal, že „420 je desaťkrát lepšie než 42“ (porovnával rast cien akcií Tesly a Nia na burze).
Uznanie od Muska je zároveň dôkazom rastúceho vplyvu čínskych značiek v elektromobilite. Tie sa snažia presadiť medzi ťažkými váhami nového priemyslu, ku ktorým okrem Tesly patria aj všetky veľké automobilky od Volkswagenu až po Renault.
V Číne zažívajú elektroautá globálne najsilnejší rozmach medzi spotrebiteľmi i firmami, vláda ich masívne dotuje. Aspoň na papieri pôsobí v krajine vyše šesťsto firiem, ktoré sa chcú presadiť vo výrobe elektroáut.
Niektoré z nich vyrobili jeden prototyp, ďalšie po vyčerpaní štátnych dotácií zbankrotovali. No minimálne štyria hráči môžu mať budúcnosť: Nio, Li Auto, BYD Co a Xpeng.
Hodnotnejší ako Volkswagen
Na burzách sa už ich akcie stali miláčikmi. Hoci nikdy neboli v zisku, investorom to nebránilo zdvihnúť ich trhovú hodnotu do nebies.