BRATISLAVA. Samosprávy a dopravné podniky potrebujú mimoriadnu finančnú pomoc od štátu. Ako upozornil predseda Inštitútu verejnej dopravy Marek Modranský, svedčia o tom aj štrajkové akcie organizované dopravnými podnikmi, ktoré zabezpečujú mestskú hromadnú dopravu v najväčších slovenských mestách.
Podľa neho pandemické opatrenia rok výrazne priamo obmedzujú mobilitu ľudí, čo sa prejavilo v stratách dopravných podnikov.
Na to krátkodobo síce vedeli reagovať samosprávy ako objednávatelia výkonov vo verejnom záujme v MHD, ale početné zmeny v základných nastaveniach a opatreniach však už nedovolia dopravným podnikom trvale upraviť aj svoje technické zázemie či počty dopravných prostriedkov.
Výnosy dosahujú maximálne 40 percent nákladov

Vo verejnej doprave sú ceny cestovného regulované tarifou, ktorú určuje objednávateľ, aby cestujúcim mohli poskytnúť viaceré zľavy.
Výnosy z tržieb z cestovného tak dosahujú maximálne 40 percent všetkých nákladov na zabezpečenie tejto služby.
Rozdiel musí doplácať dopravcovi mesto či kraj. Výkony vo verejnom záujme vo verejnej cestnej doprave zabezpečuje päť mestských dopravných podnikov v najväčších mestách a pre ostatných 45 miest 17 spoločností vrátane prímestskej dopravy v každom samosprávnom kraji.
Tým, že sa obmedzila mobilita ľudí a niektorí prešli na autá, klesli tržby z cestovného o 38 až 50 percent. "Samosprávy však nemajú vo svojich rozpočtoch ďalšie zdroje na krytie týchto výpadkov," dodáva Marek Modranský.
Redukcia výkonov nepomôže

V MHD Bratislava dosahuje úbytok na tržbách až 23 miliónov eur za rok, v iných mestách tvorí podiel výpadkov približne 1-2 milióny v každom meste. V prímestskej autobusovej doprave sú výpadky na úrovni 5 miliónov eur za rok v každom kraji.
Ako upozornil Marek Modranský, pre samosprávy sú tieto straty neriešiteľné z vlastného rozpočtu. Redukcia výkonov podľa neho nepomôže a vo viacerých prípadoch sa ani nedá vykonať, pretože MHD je služba pre zabezpečenie dopravy všetkých kategórií cestujúcich.
„Verejná doprava je služba, ktorá má tvoriť v budúcnosti základný pilier pre udržateľnú dopravu, utlmenie individuálnej motorovej dopravy a má pomáhať chrániť životné prostredie v mestách," zdôraznil predseda Inštitútu verejnej dopravy.