SME

Rozdiel medzi Kellnerom a Telefónicou bol citeľný (rozhovor)

Netflix do piatich rokov porazí klasickú televíziu, hovorí generálny riaditeľ O2 Igor Tóth.

Generálny riaditeľ O2 Slovakia Igor Tóth (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mobilný operátor O2 na začiatku tohto roka zmenil šéfa. Igor Tóth vo firme pôsobí vyše desať rokov, preberal ju uprostred obdobia, v ktorom Slovensko zápasí s ekonomickými dosahmi pandémie covidu.

Pre INDEX hovorí o tom, aký vplyv na biznis operátora malo, že ľudia ostali doma na home officoch a čo prinesie dlho očakávaná 5G sieť.

Rozhovor nájdete aj v májovom vydaní mesačníka INDEX. Už v predaji. Rozhovor nájdete aj v májovom vydaní mesačníka INDEX. Už v predaji.

Koncom marca pri havárii vrtuľníku na Aljaške zahynul Petr Kellner, zakladateľ a väčšinový majiteľ PPF Group, do ktorého portfólia patrí aj O2. Ako jeho smrť ovplyvní fungovanie O2 na Slovensku?

Petr Kellner bol svojou inovatívnosťou a líderstvom motorom úspechu PPF, takže skupine bude chýbať. Na druhej strane, jej vedenie rýchlo prevzal Ladislav Bartoníček, ktorý s Petrom Kellnerom spolupracoval posledných tridsať rokov, takže k sebe mali profesionálne aj ľudsky blízko.

PPF potvrdila pokračovanie vo všetkých svojich biznisoch, pričom firmy z jej portfólia, vrátane O2 na Slovensku, majú nezávislé manažmenty, ktoré profesionálne fungujú ďalej. Našou hlavnou výzvou bude nadviazať na ideovú inovatívnosť, ktorú do PPF vnášal Petr Kellner.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Stretli ste sa s Kellnerom v minulosti aj osobne?

Od môjho vymenovania za šéfa O2 na Slovensku v januári tohto roka nie. Ale dávnejšie v minulosti pri príležitosti zmeny vlastníctva O2 zo spoločnosti Telefónica na PPF prišiel na pôdu našej firmy, stretol sa s vyšším a stredným manažmentom.

Keď hovoríte, že Kellner bol líder v inovatívnosti, pocítili ste niekedy jeho priamy zásah do plánov alebo aktivít O2 na Slovensku?

Nie. Slovenské O2 je dcérskou firmou spoločnosti O2 Česká republika, ktorej sa zodpovedáme za naše aktivity. Odtlačok inovatívnosti a podnikavosti pána Kellnera bol najmä vo firemnej kultúre naprieč skupinou O2 – čo v našom prípade bolo citeľné v porovnaní s Telefónicou.

V čom bol rozdiel medzi Telefónicou a Kellnerom?

Telefónica je veľká nadnárodná korporácia s centrálou v Španielsku. Príchod PPF sme pocítili najmä v autonómii pri riadení firmy. Okrem toho sa rýchlejšie prijímali biznisové rozhodnutia a začal sa klásť silný dôraz na inovácie. Znova by som však zdôraznil, že slovenské O2 je dcérskou firmou českého O2.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Korona zatlačila na tržby

Výnosy O2 Slovensko za minulý rok po prvýkrát v histórii klesli, a to o dve percentá. Je to dôsledok pandémie?

Áno, aj. Mobilné služby už vo svojom názve majú mobilitu, z princípu sú využívané mimo domova a aj pre potreby podnikania. To, že ekonomika sa utlmila, sme preto pocítili na výnosoch aj na správaní zákazníkov, ktorí naše služby využívali menej.

Telekomunikačný biznis sa nemôže sťažovať, pretože mnohé iné biznisy padli o desiatky percent, niektoré dokonca na nulu.

Na druhej strane, telekomunikačný biznis sa nemôže sťažovať, pretože mnohé iné biznisy mali oveľa ťažšie podmienky, ich výnosy padli o desiatky percent, niektoré dokonca na nulu. Napriek tomu, že to bol pre nás ťažký rok, ustáli sme ho a dokormidlovali ho do solídneho výsledku.

Počas pandémie ľudia ostali na home officoch, komunikovali a nakupovali online, čo bolo možné práve vďaka telekomunikačným službám. Nevedeli ste tento dopyt komerčne využiť, aby ste kompenzovali výpadok v iných segmentoch?

Snažili sme sa o to. Napríklad sme spustili dátovo neobmedzené mobilné paušály. Nebyť opatrení, ktoré sme v priebehu roka spustili, by výsledok bol oveľa horší.

Zisk O2 vlani stúpol o šesť percent. Ktoré nákladové položky vám počas koronakrízy najviac klesli?

Naprieč celou škálou, od spotreby materiálu v kanceláriách, cez služobné cesty, až po celofiremné stretnutia.

Je však škoda, že tento typ aktivít sa nemohol realizovať, lebo keď ľudia vo firme fungujú izolovane doma za počítačmi, kultúra a vzťahy trpia.

Klesli tiež náklady na roaming a provízie predajcom. Naopak, objavili sa nové druhy nákladov, napríklad na ochranné pomôcky, bezpečnostné a hygienické opatrenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prepúšťali ste?

Nie. Keď niektorí kolegovia odchádzali, bol to prirodzený odchod.

Hrozí prepúšťanie v tomto roku?

V tejto chvíli nie. Sústreďujeme sa na aktivity, ktoré prinesú hodnotu zákazníkovi. Ak v tom budeme úspešní, budeme úspešní aj ako spoločnosť s výnosmi a ziskom. Primárne teda hľadáme priestor pre rast a až posledný krok, keby sme to nedokázali, je optimalizácia nákladov.

Narástol zisk preto, že ste menej investovali do siete a služieb?

Skupina PPF rozhodla o rozsiahlej investícii do 5G, v rámci ktorej bude dodávateľ zabezpečovať všetky vrstvy a frekvenčné spektrá našej siete. Je to najväčšia investícia v histórii O2 na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vlani O2 stúpol počet aktívnych simkariet, ale išlo to najmä na margo „prístrojového“, takzvaného M2M segmentu. Ešte v apríli ste pritom prišli s novými smart paušálmi a v septembri ste uviedli virtuálneho operátora Radosť. Znamená to, že tieto ponuky nezabrali?

My sa na to pozeráme cez vnútornú dynamiku zákazníckej bázy. Pre nás je dôležité, že sa zvýšil – o tri percentá – počet zákazníkov s fakturovanými službami, čo je trend na trhu. A v tom zásadnú úlohu zohrali práve smart paušály. Na druhej strane, v segmente klientov s predplatenými kartami sme pocítili vplyv koronakrízy.

Zvýšil sa počas koronakrízy aj tlak konkurencie, ktorá vám chcela preberať klientov? Bolo úlohou Radosti zmierniť ho?

Konkurencia medzi operátormi je intenzívna, no v porovnaní s uplynulými rokmi to nebolo signifikantne iné.

Keďže mobilita populácie sa znížila, zaregistrovali sme zvýšené využívanie telepredaja zo strany rôznych firiem.

Povedal by som však inú vec. Keďže mobilita populácie sa znížila, zaregistrovali sme zvýšené využívanie telepredaja zo strany rôznych firiem.

A my ako operátor sme pocítili spätnú väzbu od zákazníkov, že nie sú spokojní s jeho mierou a intenzitou. Preto sa snažíme určiť mantinely, ktoré by tento druh predaja a marketingu regulovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

O 5G sa uchádzali aj Číňania

V októbri ste odštartovali pilotnú prevádzku 5G v časti Bratislavy. Kedy plánujete spustiť štandardnú ostrú prevádzku?

Súvisiaci článok Poznáme operátorov 5G sietí. Kto a za koľko získal frekvencie? Čítajte 

V druhej polovici tohto roka. V pilotnej prevádzke sme testovali štyroch relevantných dodávateľov 5G technológie.

Ako máte naplánované rozširovanie? Pôjdete klasicky najprv do krajských miest a potom podľa záujmu zákazníkov do menších sídiel a do vidieckych oblastí?

O plánoch ešte interne diskutujeme. Základom je potreba zákazníka. Kde budú požiadavky na rýchlosť a objem dátových prenosov najvyššie, tam budeme budovať 5G sieť. Celkovo v priebehu niekoľkých rokov pokryjeme celé Slovensko.

5G bude pre O2 dodávať švédsky Ericsson. Zvažovali ste aj čínskych dodávateľov Huawei a ZTE?

Áno, vo výberovom konaní sme mali všetkých štyroch najväčších relevantných dodávateľov – Ericsson, Nokiu, Huawei a ZTE.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

USA priamo zakázalo využívanie 5G technológií od čínskych firiem, pridalo sa k nim Švédsko i Taliansko. Do akej miery vám do výberu dodávateľa zasiahla deklarácia o bezpečnosti 5G, ktorú iniciovali USA a pristúpilo k nej aj Slovensko?

Ako operátor prijímame zodpovedné rozhodnutia, zvažujeme všetky dôležité okolnosti a parametre. Hlavné kritériá boli finančná náročnosť, cenová výhodnosť a technologická pripravenosť.

Jedným z benefitov 5G bude rýchlejší mobilný internet. Plánujete ho spoplatniť nad rámec štandardných dátových služieb?

Dobrá otázka. Ale odpovedal by som širšie. 5G je evolučným krokom vo vývoji siete, na rozdiel od 4G, ktoré bolo oproti 3G revolúciou. 5G umožní lepšie využitie frekvenčného spektra, čo prinesie benefit výkonnejšej a dostupnejšej siete pre zákazníka.

Sieť má však fyzické kapacitné limity. Je to podobné, ako keby si v každej domácnosti v osemposchodovej bytovke s 50 bytmi naraz pustili vodu – nikomu by netiekla poriadne. Preto ako operátor hľadáme optimálny model medzi ochotou zákazníka platiť za služby a primeraným objemom dát.

Operátori poskytujú omnoho viac dátového objemu za o niečo viac peňazí.

Môže teda 5G priniesť zvýšenie cien pre zákazníkov?

Myslím si, že ultimátne nie. Dlhodobý trend je, že jednotková cena dát sa znižuje. Operátori poskytujú omnoho viac dátového objemu za o niečo viac peňazí. Taká bude tendencia aj v budúcnosti.

Zákazníci budú oproti minulosti využívať násobky dát, čo operátori budú kompenzovať o niečo málo vyšším poplatkom, aby sa im vrátili investície, ktoré sa hýbu v desiatkach miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

5G sa má využívať aj na pripojenie IoT zariadení, ako sú rôzne senzory alebo meracie zariadenia. Rozbehnete služby smart home, ako to pred časom spravil Slovak Telekom?

Smart home si ešte len hľadá uplatnenie, je to pomerne úzky segment trhu. Napokon, ani Telekom už tieto služby v tejto chvíli neponúka. Osobne vidím využitie 5G pri M2M komunikácii, teda rôznych snímačov, zariadení pre mýtny systém, autonómnych automobilov, gamingových či priemyselných prístrojov.

Mýtny systém momentálne obsluhuje Slovak Telekom, v jeho zariadeniach má vyše pol milióna simkariet. Zapojíte sa do tendra na nový systém, ktorý momentálne beží v Národnej diaľničnej spoločnosti? Rokujete s uchádzačmi ako možný technologický partner?

V tejto chvíli to u mňa nie je na stole.

Kanibalizácia je len zdanie

Míľnikom v mobilnej komunikácii, na ktorý sa roky čakalo, bolo zavedenie neobmedzených dát. O2 ich má v ponuke od vlaňajška –neobmedzené O2 smart paušály a O2 Nekonečná Radosť. Bol to naozaj míľnik v tom zmysle, že sa to prejavilo na vyššom predaji?

Ľudia stále zvažujú, koľko mobilných dát potrebujú využívať, a cenu, ktorú sú za to ochotní zaplatiť.

Videli sme zvýšený dopyt zákazníkov, ale taký, ako bol vo verejnosti deklarovaný, sa neukázal. Myslím si, že dopyt nie je enormný aj pre vyššiu cenovku, ktorú majú neobmedzené paušály, aby boli pre nás ekonomicky opodstatnené. Hoci v prípade Radosti je na úrovni priemeru telekomunikačných výdavkov klientov.

Prevažná väčšina zákazníckych skupín si však nevolila neobmedzené dáta. Samozrejme, na to mohla mať vplyv aj pandémia a fakt, že ľudia neboli mobilní, takže využívali dáta na domácom wifi. Druhá vec je, že ľudia stále zvažujú, koľko mobilných dát potrebujú využívať, a cenu, ktorú sú za to ochotní zaplatiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čiže tak trochu sklamanie?

Ani nie, pretože deklarácia očakávaní je stále len deklarácia. Mali sme interné predpoklady predaja, a tie sa približne naplnili.

Porovnajme: Nekonečná Radosť je hlasový aj dátový flat, hoci s limitovanou rýchlosťou prenosu dát (10 Mbit/s), stojí 20 eur mesačne. Za rovnakú cenu máte smart paušál s neobmedzeným telefonovaním, ale v zásade len jedným gigabajtom dát. Obsahuje síce dotáciu na mobil, ale je to dostatočná motivácia pre zákazníka? Čo ukazujú vaše predaje? Lebo na prvý pohľad to v cenníku O2 vyzerá na jednoznačnú vzájomnú kanibalizáciu.

Mohlo by sa to tak javiť. V skutočnosti je to z nášho pohľadu skôr segmentácia. Ide o to, že určitý typ zákazníka je v súčasnosti plne pripravený obslúžiť sa digitálne.

V našom prípade to znamená najmä overenie identity zákazníka, ktorý si musí sám naskenovať občiansky preukaz a svoju tvár a potom zadať údaje zo svojej platobnej karty. Samozrejme, do bezpečného prostredia, kde je viacero vrstiev, aby neprišlo k úniku týchto citlivých dát.

Treba povedať, že na tento typ onboardingu je pripravený len určitý segment zákazníkov. Väčšinový zákazník – čo je zjednodušenie, lebo v skutočnosti taký neexistuje – je pripravený prísť do predajne operátora, kde si nechá vysvetliť produkty a služby, či nastaviť telefón.

TV trh prevezme streaming

Televíziu poskytuje O2 formou IP TV, respektíve online služby, ktorá beží aj na prípojkách konkurencie. Je to pre vás dostatočný spôsob, ako obslúžiť zákazníka? Netúžite po vlastných optických prípojkách alebo satelitnej televízii?

Televíziu poskytujeme klientom s takzvaným fixným bezdrôtovým pripojením (na frekvenciách 3,5 a 3,7 GHz – pozn. red.).

Na druhej strane, vnímame zmenu spôsobu konzumácie obsahu, teda posun od klasickej lineárnej televízie k streamingovým platformám typu HBO Go a Netflix, na Slovensku Voyo.

Myslíme si, že v horizonte piatich rokov sa tento spôsob stane dominantným. Inými slovami, predpokladáme, že televízna služba nebude o tom, že si objednáte klasickú televíznu službu so set-top-boxom a stovkami kanálov, ale vyberiete si obsah, ktorý vás bude zaujímať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Platformy ako HBO alebo Netflix sa však k zákazníkovi dostanú aj bez operátora.

Áno. Ale tu sa opäť dostávame k segmentácii, keď pre väčšinového zákazníka je veľmi komfortné využiť služby operátora.

My dvaja sme zrejme ďaleko v adopcii digitálnych platforiem, ale väčšina zákazníkov má problém alebo prinajmenšom mierne obavy zadať údaje zo svojej platobnej karty do online prostredia, čomu sa v prípade priamej objednávky HBO Go nevyhnete.

Súvisiaci článok Na Slovensko sa chystá ďalší mobilný operátor. Čo ponúkne? Čítajte 

U operátora to máte na zákazníckej faktúre a získate podporu, ktorú od čisto digitálnych spoločností nedostanete.

Slovak Telekom, Orange a v zásade aj Štvorka majú okrem mobilných sietí k dispozícii aj fixné siete, napríklad na poskytovanie konvergentných služieb. O2 je výnimkou. Nie je pre vás problém, že im v tomto neviete konkurovať?

Naše služby v bezdrôtovej sieti 3,5 a 3,7 gigahertza s rýchlosťami do 100 megabitov za sekundu sú výrazne konkurenčné voči klasickým medeným telefónnym prípojkám (využívajú sa na DSL internet – pozn. red.).

Toto pripojenie v súčasnosti využívajú desaťtisíce domácností práve tam, kde je ekonomika optického pripojenia otázna. Okrem toho, v ponuke máme aj konvergentné služby, O2 Spolu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Uvažujete o tom, že budete televízne a internetové služby poskytovať ak nie na vlastných, tak aspoň na optických prípojkách do domácností, prenajatých od konkurencie? Orange takto využíva sieť Telekomu.

Pozorne monitorujeme dopyt zákazníkov, zatiaľ ho vieme dobre uspokojiť vlastným bezdrôtovým pripojením. Ak vývoj zákazníckych potrieb ukáže nevyhnutnosť optického pripojenia, určite to budeme zvažovať.

Politika je tabu

O2 patrí k firmám, ktoré sa vyjadrujú k celospoločenským otázkam, každoročne si pripomínate udalosti 17. novembra. Prečo?

Vyrástli sme na princípoch slobody, férovosti a transparentnosti. Myslíme si, že vďaka nim sme pomohli zmeniť a pozdvihnúť slovenský telekomunikačný trh. Niektoré veci, ktoré mohli byť zákazníkmi vnímané negatívne a pred desiatimi rokmi boli na trhu bežné, tu už nenájdete.

V určitom momente sme si povedali, že keď sa nám to podarilo na telekomunikačnom trhu, tak potiahnime tieto hodnoty aj za jeho hranice. No a téma slobody sa principiálne spája s Novembrom 89.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Má to aj biznisovú logiku?

Myslím si najmä, že je správne využiť svoj vplyv na presadenie hodnôt, ktoré považujeme za správne.

Z biznisového hľadiska, keď sa pozriete aj na zahraničné trhy, v mnohých sektoroch napriek vysokej inovatívnosti dokáže konkurencia dorovnať vašu ponuku rádovo v týždňoch až mesiacoch.

Preto, aby sa dokázali firmy odlíšiť, musia akoby nájsť zmysel svojej existencie.

Preto, aby sa dokázali firmy odlíšiť, musia akoby nájsť zmysel svojej existencie. Čiže nielen zlepšiť zákazníkovi život z hľadiska služieb, ktoré mu poskytujú, ale aj v komunite, v ktorej zákazník žije. Keď to firma spraví, okrem toho, že je to správne, zákazník bude mať o dôvod viac minúť svoje peniaze u nej, a nie u konkurencie.

Témy ako sloboda alebo ochrana životného prostredia však ľudí aj rozdeľujú, čo sa môže negatívne preniesť do biznisovej roviny.

Áno, má to dve roviny. Nerobíme to len z biznisovej vypočítavosti, aby si od nás viac ľudí kúpilo naše produkty a služby. Máme v tom aj element, že to považujeme správne pre kultiváciu prostredia, v ktorom pôsobíme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kde je hranica, k akej téme by ste sa ako firma určite nevyjadrili?

Určite k politike.

A čo napríklad vakcinácia voči covidu? Ministerstvo zdravotníctva má kampaň Zaočkuj babku a dedka. Pridáte sa?

Myslím si, že ministerstvo zdravotníctva má najlepší mandát komunikovať na verejnosť témy ohľadom očkovania.

Čo sa týka nás, nechceme byť oportunisti a chytať sa každej témy, ktorá nás môže spraviť chrumkavejšími. Aj keď očkovanie osobne podporujem a určite sa aj sám dám zaočkovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu