BRATISLAVA. Spotreba piva a radlerov v pohostinstvách na Slovensku v minulom roku klesla medziročne o 35 percent. Slovenským pivovarom pre pandémiu klesli tržby a počty odberateľov.
Vyplýva to z analýzy dosahov pandémie na pivovarnícky sektor, ktorú pre Slovenské združenie výrobcov piva a sladu (SZVPS) vypracovala poradenská spoločnosť EY.
"V minulom roku boli gastroprevádzky zatvorené 19 týždňov. Viedlo to k historicky najhorším výsledkom slovenských pivovarov v gastrosektore za desaťročia. Tržby výrobcov, ktorí spoločne vyprodukujú 99 percent piva na Slovensku, tak medziročne klesli o 8,3 percenta," doplnil na štvrtkovej tlačovej konferencii výkonný riaditeľ SZVPS Vladimír Machalík.
Za prvú polovicu minulého roka, ktorý ovplyvnila pandémia, klesol objem predaného piva v gastrozariadeniach medziročne o 40,2 percenta. V druhom polroku bol nižší o 30,03 percenta. Prepad nedokázal vykryť ani mierny medziročný nárast predaja v maloobchode o 7 percent. Výrobcovia piva na Slovensku zároveň vynaložili na podporu gastrosektora viac ako 2,2 milióna eur.
Pivovary prišli dočasne aj o väčšinu odberateľov. V druhom polroku klesol ich počet o 57 percent. Šesť z desiatich prevádzok bolo počas druhej vlny pandémie zatvorených. Podľa Machalíka začína momentálne pre gastrosektor a pivovary hlavná sezóna.
"Ani úspešná sezóna, ktorú si teraz prajeme, však nedokáže nahradiť obrovské straty gastrosektora z minulého a začiatku tohto roku. Je preto nevyhnutné, aby ho štát podporil systematickou pomocou a znížil DPH na stravovacie služby aspoň na úroveň okolitých krajín," dodal.