Sklárne v Lednických Rovniach s viac než storočnou históriou prešli vlani najturbulentnejším obdobím svojej histórie. Fabrika spoločnosti Rona neďaleko Púchova počas pandémie zažila nákladné odstávky, opravy taviacich agregátorov a potrápila sa s hlbokým prepadom dopytu od najväčších zákazníkov, ktorými sú hotely, reštaurácie i letecké spoločnosti.
Strata výrobnej kapacity zhoršila hospodárske výsledky sklární. Vlani pri tržbách 57 milióna eur dosiahli zisk pred zdanením 2,4 milióna eur, čo bola menej ako polovica oproti roku 2019.

Na druhej strane, vedenie firmy ani počas koronakrízy nestoplo investičný plán za päť miliónov eur, v rámci ktorého sa zavádza nový informačný systém a automatizujú sa výrobné procesy. Z dlhodobého hľadiska vidí Rona perspektívu aj vo vodíkovej technológii.
Rona patrí medzi svetovú špičku sklárstva, známa je predovšetkým bezolovnatým sklom, ktoré sa nazýva krištalín.
Svoje výrobky exportuje do 80 krajín sveta. Z jej pohárov pijú v newyorskej reštaurácii Rockefeller Center's Rainbow Room, v Buckinghamskom paláci či v Bielom dome. Medzi klientov slovenských sklárov patria aj aerolínie Emirates, Qatar, Etihad, KLM a American.
Dva odlišné svety: človek verzus stroj
Sklárne sa v minulosti spájali s úmornou manuálnom prácou. To prestáva platiť, pretože ľudí pri týchto činnostiach čoraz viac nahrádzajú stroje. Aj Rona do nich investuje ročne stovky tisíc eur a jedna z jej troch divízií je už plne automatizovaná.
Žeravé kvapky skla strihajú stroje s milimetrovou presnosťou, rozžeravené sklo vteká do tvarovacích foriem. Na celý proces dohliada zopár strojníkov. Vylaďujú systémy, hasia prípadné problémy.