Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky
MODERNÁ KRAJINA

Ekonóm Baláž: Vyššie dane z nehnuteľností sú neodvratné

S Vladimírom Balážom o budúcnosti Slovenska.

Ekonóm SAV Vladimír Baláž (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Automobilový sektor sa za posledných tridsať rokov stal v strednej Európe dôležitým cieľom zahraničných investícií. Na Slovensku tvoria štyri automobilky s dodávateľmi približne 13 percent HDP a polovicu priemyselnej produkcie.

Súvisiaci článok O desať rokov môžeme byť bohatá krajina, ale životné šťastie bude klesať (rozhovor) Čítajte 

Závislosť Slovenska od automobiliek nemusí byť nutne zlá, ale v budúcnosti budeme potrebovať technicky a digitálne vzdelaných ľudí, ktorí dokážu obsluhovať moderné roboty a softvéry.

„To bude oveľa väčšia výzva ako to, či budeme schopní naďalej vyrábať autá,“ vraví ekonóm Vladimír BALÁŽ z Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV).

V sérii rozhovorov Moderná krajina – návod, ako zlepšiť Slovensko prinášame názory slovenských podnikateľov, ekonómov a osobností. Projekt pripravujeme v spolupráci so spoločnosťou FinStat.

Ťahúňom slovenskej ekonomiky je priemysel a najmä automobilky. Vnímate ich koncentráciu v našej ekonomike ako priveľké riziko?

Každá krajina žije z niečoho. Švajčiarsko žije z farmaceutických firiem a finančných služieb, Portugalsko z cestovného ruchu a sú krajiny, ktoré sa profilujú ako daňové raje a práčky. My žijeme z automobiliek.

Slovensko bolo ešte v 50. rokoch minulého storočia poľnohospodárska krajina, neskôr prišla industrializácia a vybudoval sa ťažký a strojársky priemysel. To k nám prilákalo automobilky, ktoré na trhu práce našli ľudí s technickým vzdelaním.

To, že máme automobilky, nie je otázka daňových stimulov a úľav, ale predovšetkým toho, že u nás našli dobré podhubie, lacnú pracovnú silu a blízkosť západným trhom. Ak by odišli, neviem, z čoho by naša krajina žila, pretože naň nadväzujú mnohé odvetvia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Automobilky priniesli do hospodárstva automatizáciu a robotizáciu. Vývoj nových elektrických áut bude vyžadovať nižšie nároky na pracovnú silu. Nie je to varovanie pre pracovný trh?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C853T na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M853T na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Angela Merkelová bola nemeckou kancelárkou 16 rokov.

Merkelová udržala jednotnú Európu.


18 h
Niektoré britské pumpy sa zatvárajú.

Británii hrozia problémy s dodávkami.


21 h
Hlasovanie poštou sa už začalo.

Nemci hľadajú Merkelovej nástupcu.


24. sep
Jindřich Šídlo, komentátor SeznamZpravy.cz.

Českí vojaci pôjdu do Maďarska. Pred voľbami treba púšťať hrôzu.


24. sep
Skryť Zatvoriť reklamu