Hurbanovské pivo v plechovke je skoro ako suchý zips. Oboje sa najskôr ocitli na palube kozmickej lode, až potom o ne začali mať záujem bežní ľudia. Okrem kozmonautov si slovenské pivo so sebou brali aj horolezci či moreplavci a obišlo celý svet.
Cieľom netradičných destinácií bolo ukázať, že pivo dokáže prežiť extrémne podmienky aj v plechovke. Prvá pivná plechovka sa totiž u nás objavila pred 50 rokmi, kedy bolo všetko v skle. Pivo, mlieko aj malinovky.

Expedícia do Himalájí
Hurbanovský pivovar začal vznikať v roku 1964 a o sedem rokov neskôr sa stal lídrom v celom regióne. V roku 1971 totiž začal ako prvý vo východnom bloku s plnením piva do plechovkových obalov.
Spotrebitelia boli voči plechovkám spočiatku skeptickí, lebo sa obávali ich nestálosti. Hurbanovskému pivovaru preto zostávalo jediné. Dokázať, že to tak nie je.
Ako prvé sa o to pokúsili expedície do Himalájí. Najskôr si ho so sebou v roku 1971 zobrala československá horolezecká expedícia na jeden z najnebezpečnejších vrchov v Himalájach Nanga Parbat vo výške 8 125 m n. m., potom si ho do batohu pribalila aj výprava na piaty najvyšší vrch zeme Makalu vo výške 8 463 m n. m.
Viezli tam so sebou kartón s 24 plechovkami, ktorý strážila pridelená osoba. Prvé týždne sa ho síce nedotkli, no len čo vystúpili do prvého tábora, ozvalo sa charakteristické tssss. Vznikli z toho aj pamätné fotky s dvomi horolezcami, turistickým čakanom, zasneženými horami v pozadí a Zlatým Bažantom v rukách.
Okrem výpravy na Makalu sprevádzalo hurbanovské pivo československých horolezcov aj pri expedícii na najvyššiu horu sveta Mount Everest. Prekonalo extrémne teploty, strávilo tam dlhé mesiace a cestovalo zo Slovenska do Pakistanu i Nepálu a odtiaľ späť do Hurbanova. Veľké nadmorské výšky i nepriaznivé počasie zvládlo bez akýchkoľvek chuťových zmien, to však ešte nebolo všetko.

Plavba okolo zemegule
Ďalšou zaťažkávacou skúškou boli pre pivo v plechovke preteky cez Atlantik. V roku 1972 sa ich na plachetnici zúčastnil československý moreplavec a pivo v plechovke si do výbavy pribalil aj na neskoršiu plavbu okolo zemegule. Pivo sa tak stalo súčasťou najdlhšieho neprerušovaného pobytu na mori, ktorý trval 60 dní.
Trasa viedla z Poľska cez Anglicko do USA, popri Bermudách k Tichému oceánu, Galapágom, Fidži až do Austrálie a odtiaľ cez Indický oceán okolo Afriky až do anglického Plymouthu.
„Pivo v plechu si udržalo aj po 63 000 kilometroch plavby v rôznych teplotách vynikajúce chuťové vlastnosti,“ konštatuje brožúra od Západoslovenských pivovarov na základe výsledkov z laboratórnych a degustačných testov.
Plechovky vtedy vyzerali inak ako dnes a boli aj o čosi ťažšie. Vyrábali sa z pevného plechu a na boku mali široký zvar. Zlatý Bažant doviezol linku z Nemecka, jej kapacita bola desaťtisíc plechoviek za hodinu a využíval ju zásadne na dvanásťstupňové pivo.
Väčšina piva v plechovkách išla na export, na rôzne zastupiteľské úrady, medzinárodné lety či do medzištátnych rýchlikov. Vďaka legendárnej plechovke si ho obľúbili v USA, Kanade, Škandinávii, v arabských krajinách i vo východnej Európe. Kartón s 24 plechovkami stál 120 korún, čo je v prepočte päť korún na jednu. Pre ich nedostatok na domácom trhu však bola cena omnoho vyššia a dalo sa vďaka nim všeličo vybaviť.

Potápačská výprava
„Degustačné i laboratórne skúšky zo všetkých výprav dopadli veľmi priaznivo a pivo si vždy napriek ťažkým extrémnym podmienkam zachovalo svoju pôvodnú chuť a lahodnosť. Pivo v plechovkovom obale dokázalo svoju prevahu nad tradičným obalom, sklom, predovšetkým v lepšej možnosti skladovania, prenosu, ľahšej váhe a čo je obzvlášť dôležité, v nerozbitnosti,“ uvádza brožúra z roku 1979.
Hurbanovskému pivovaru však tieto zistenia nestačili, a tak pribalil svoje pivo aj k potápačskej výprave na ostrov Cejlón, expedícii na Kilimandžáro a k cyklistickej výprave cez africkú Saharu. Expedície trvali takmer desať rokov a na ich konci už nebolo treba dokazovať, že pivo v plechovke nestráca kvalitu. Ľudia si ho na výlety začali brať aj sami od seba.
Odvtedy sa popularita Zlatého Bažanta v plechovkách každým rokom zvyšuje a dnes sa z hurbanovského sladu vyrobí sedem miliónov hektolitrov piva ročne. Plnia sa do skla, plechoviek, plastu i tankov a pri príležitosti 50. výročia prvej plechovky aj do originálnych balení piva Zlatý Bažant ´73.

Každé balenie obsahuje 12 plechoviek šesť týždňov vareného ležiaka a zdobia ho ikonické kresby a fakty z jednotlivých expedícií. K dispozícii sú štyri rôznorodé množstevné balenia, pričom reflektujú výpravy do Indie, Afriky, plavbu okolo sveta a Himalájí. V predaji sú na pultoch obchodov za maloobchodnú odporúčanú cenu 8,99 eur.
„Uvedenie plechovky bolo v danej dobe prelomovým a inovatívnym krokom. Pri príležitosti 50. výročia sme pozornosť zamerali na fanúšikov nášho piva, preto sme sa rozhodli uviesť limitované množstevné balenie s obľúbeným šesť týždňov vareným ležiakom Zlatý Bažant ´73. Chceme si tým zaspomínať na významné expedície, spojené s plnením piva do plechovky, a priblížiť ich aj spotrebiteľom, keďže mnohí o týchto zaujímavých faktoch doteraz zrejme ani netušili. Veríme, že mnohým z nich spríjemní táto plechovka cestu za ich letnými ´expedíciami´,“ uviedol Peter Tureček, brand manažér značky Zlatý Bažant.
Tento článok vám prináša Zlatý Bažant.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.