Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? Môže byť zdravšia ako menučko

Z čoho sa vyrábajú balené bagety?

(Zdroj: Grotto)

Podnikať s balenými bagetami pred 20 rokmi a dnes sú dva odlišné svety. Kým kedysi bolo treba trh učiť novým chutiam, dnes si ich už pýta aj sám. V spoločnosti Grotto preto začali spolupracovať so šéfkuchárom Michalom Kordošom a prednedávnom začali vyrábať aj vegánske sendviče a vegetariánske bagety. Jedny s produktmi Lunter, druhé od Garden Gourmet. Ako sa zmenilo ich podnikanie a aké chute slovenský jazyk neprijal? Odpovedá Dana Vágnerová, generálna riaditeľka Grotto.

Keď ste v roku 1997 začali s výrobou obložených bagiet, bol o ne záujem?

Spočiatku nie. Trvalo rok, kým si na to ľudia zvykli a začali ich vyhľadávať. Začínali sme v malom priestore päť krát päť metrov a vyrábali sme 100 bagiet denne. Začiatok nebol jednoduchý, pretože sme boli prví na trhu, kto ponúkal balené bagety so zárukou päť až sedem dní.

Ako sa odvtedy zmenilo podnikanie s hotovými jedlami?

Trh sa rozšíril a spotrebitelia začali byť náročnejší. Pomáha tomu aj neustále sa zvyšujúce zaneprázdnenie ľudí, vďaka čomu stúpa dopyt po rýchlom občerstvení.

Ktorý z produktov máte vo svojom portfóliu najdlhšie?

Debrecínska a šunková bageta vydržali od roku 1997 a dodnes sme im nezmenili receptúry. Jedinou zmenou je len to, že sme vylepšili druh šunky a namiesto 70-percentnej používame šunku s podielom mäsa 92 percent. Inak zostalo rovnaké všetko vrátane dresingu, jarnej cibuľky či pečiva.

Je náročné zlepšovať overené a obľúbené produkty, ak ich prípadnou zmenou nechcete ohroziť?

Určite áno, je to tak. Trh je zvyknutý na určité chute, s ktorými nechceme a nemôžeme robiť nič. Výrobky meníme len tak, že zvýšime ich kvalitu. To si nakoniec vyžaduje aj samotný trh.

Ako veľmi vás ovplyvňuje, že zákazník má vďaka cestovaniu lepší prehľad?

Je to cítiť, preto neustále reagujeme na požiadavky trhu a robíme to stále častejšie. Naposledy sme vyvinuli celý rad rastlinných výrobkov, ktoré sa vyrábajú z čerstvých surovín. V oblasti rýchleho občerstvenia to na slovenskom trhu nemá nikto.

Je teda zákazník náročnejší ako pred 20 rokmi?

Určite áno. Aj preto tlačíme na to, aby sa kvalita naďalej zvyšovala a stále viac kontrolujeme aj suroviny, ktoré k nám prichádzajú. Okrem toho skracujeme dobu, ktorú u nás jednotlivé suroviny strávia. Chceme ich čo najrýchlejšie dostať k zákazníkovi.

Dokážete garantovať, že výrobky nebudú chutiť inak dnes a inak o pol roka a zároveň, že ich rovnaké vyrobí každý zamestnanec?

Áno. Máme výstupné kontroly aj kvalitatívnych manažérov, ktorí sa dennodenne venujú degustovaniu, kontrolovaniu chodu výroby a všetko monitorujú. Taktiež dávame suroviny do laboratórií, aby sme si overili, či majú rovnakú kvalitu a zloženie. Takto kontrolujeme aj hotové výrobky.

Vyrábate si niektoré suroviny aj sami alebo všetko odoberáte?

Všetko odoberáme s tým, že výrobky skladáme a plníme u nás.

Podľa čoho si vyberáte dodávateľov?

V prvom rade sledujeme kvalitu výrobku, ktorý najskôr prejde testovaním. Ak sa mu to podarí, pri každej surovine potom overujeme, či zvládne minimálne sedemdňovú trvanlivosť. Máme prevažne slovenských dodávateľov, ale spolupracujeme aj so zahraničnými.

Ako vyzerá vývoj nových produktov? Robíte si aj prieskum trhu alebo menšiu testovaciu vzorku zákazníkov, s ktorými vylaďujete chute, pomery, zloženie?

Na mesačnej báze robíme vlastné prieskumy trhu a pravidelne ich vyhodnocujeme. V druhom bode prichádza na rad náš šéfkuchár Michal Kordoš, ktorý potom chute ladí podľa výsledkov ankiet, prispôsobuje receptúry, kvalitu surovín aj zloženie. Následne sa musí urobiť degustácia a na záver mikrobiologické testovanie v laboratóriu. Celý proces zaberá minimálne jeden a pol mesiaca.

Ako je naladený trh v súčasnosti? Čo nové si pýta?

Najviac sa objavoval záujem o rastlinné produkty. Preto sme začali robiť rastlinné sendviče Sunshine Vege, v ktorých je tofu od spoločnosti Lunter. Máme ich tri, teda hummus, praženica a bolonský a sú bezmäsité a pripravované z čerstvých surovín. Podobné produkty zatiaľ nemá nikto iný, preto sú na trhu nové a jedinečné.

Pýta si trh aj nejaké tradičné chute, niečo, čo zostáva nemenné?

Áno, veľmi výrazne. Na Slovensku dominujú výrobky ako šunková a debrecínska bageta. Je to klasika, ktorá zostáva nemenná od roku 1997. Čo sa týka samotných chutí, predovšetkým musia byť vyvážené. Veľmi záleží aj na tom, či si chcete dať produkt na raňajky, na obed alebo večeru. Nedávno sme napríklad vyvinuli sladký croissant, čo doteraz nerobil nikto. Ľudia sú rôznorodí a naše výrobky sa tomu prispôsobujú. Dokonca u nás už nájdete aj výrobky, ktoré sa čiastočne vyrovnajú obedovému menu.

Existujú aj také jedlá alebo kombinácie chutí, ktoré zákazníci neprijali a pre nedostatočný záujem ste ich museli prestať vyrábať?

Nespomínam si na taký výrobok. V Grotto pracujem cez desať rokov a nepamätám si, že by sme nejaký výrobok museli stiahnuť z trhu. Veľmi nám v tom pomáhajú ankety a viaceré školy v okolí, kam dávame testovať výrobky a máme od nich spätnú väzbu. Pri vývoji teda dávame veľa degustovať a skladáme názory dokopy. Vývoj robíme neustále a šéfkuchár nám každý týždeň predstavuje nové výrobky, z ktorých sa ujmú len niektoré. Keď nám spätná väzba povie, že by o to nebol dostatočný záujem, tak do toho nejdeme.

Nedávno ste podľa šéfkuchára Michala Kordoša začali vyrábať aj vegánske sendviče, čo ste už naznačili. Aký je záujem o ne?

Veľmi dobrý. Navyše sme okrem sendvičov Sunshine Vege začali vyrábať aj vegetariánske bagety s produktmi Garden Gourmet. Veríme, že po týchto výrobkoch občas siahnu aj tí, ktorí majú najradšej debrecínsku alebo šunkovú bagetu. Nechceme stáť na dvoch výrobkoch, chceme ponúknuť zákazníkom aj možnosť zmeny.

O koľko sa rozšírilo vaše portfólio vďaka rastlinným výrobkom?

Presné číslo sa nedá povedať, ale na trhu sa rozšírili pomerne rýchlo. Nachádzajú sa na viacerých čerpacích staniciach aj v množstve potravinových sietí.

Zvažovali ste niekedy otvorenie aj vlastného bistra či kamennej prevádzky alebo ste sa vždy sústredili len na balené výrobky?

Toto sme nezvažovali. Ideme cestou rýchloobrátkového tovaru s trvanlivosťou do jedného týždňa. V tom sa cítime byť najsilnejšími.

Aké máte ďalšie plány?

Chceme naďalej rozširovať portfólio, investovať do technológií a modernizovať výrobu. Trh je tak rôznorodý, že chceme vyjsť v ústrety čo najväčšiemu počtu ľudí. Našou najväčšou víziou je teda nezaspať.

Čo znamená vo vašom prípade modernizovať výrobu?

Aj kvalitatívne veci v oblasti ingrediencií, aj lepšie zariadenia na krájanie, balenie a podobne. Všetko sú to možnosti a výzvy, kam sa môžeme posúvať, aby bol výrobok kvalitnejší.

Máte v pláne rozširovať aj zastúpenie na trhu?

Áno, ale skôr by sme chceli posilňovať zahraničný trh, pretože na Slovensku sme už skoro všade.

Budete kvôli zahraničnému trhu meniť aj zloženie produktov alebo stačí preložiť slovenčinu do cudzieho jazyka?

Je to diskutabilné, pretože najskôr si robíme vzorky a zisťujeme, či im vyhovujú naše chute. Vieme ich meniť aj prispôsobiť danému trhu. Najviac sa pozeráme po Rakúsku, Česku, Poľsku a Maďarsku.

Tento článok vám prináša Grotto.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Znalec slovenského brandy
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  1. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  2. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  9. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  10. Spravte si zásoby zdravia
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 341
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 359
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 134
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 330
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 688
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 513
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 271
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 172
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 122
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 599
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor SR Maroš Žilinka.

Vyše 50 prokurátorov vystúpilo proti Žilinkovi v auguste.


5 h
Týždeň Petra Schutza

Príčinou rastu cien je šprint za uhlíkovou neutralitou.


23. sep
Vojtech Végh verí, že varenie bez odpadu, keď sa využívajú listy, šupky aj stonky, je chutnejšie. Na snímke marakujový krém s pitahayou.

Rozhovor s Vojtechom Véghom.


17. sep

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 435
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 13 870
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 6 026
  4. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 977
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 443
  6. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 593
  7. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 3 983
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 804
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu