Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? Môže byť zdravšia ako menučko

Z čoho sa vyrábajú balené bagety?

(Zdroj: Grotto)

Podnikať s balenými bagetami pred 20 rokmi a dnes sú dva odlišné svety. Kým kedysi bolo treba trh učiť novým chutiam, dnes si ich už pýta aj sám. V spoločnosti Grotto preto začali spolupracovať so šéfkuchárom Michalom Kordošom a prednedávnom začali vyrábať aj vegánske sendviče a vegetariánske bagety. Jedny s produktmi Lunter, druhé od Garden Gourmet. Ako sa zmenilo ich podnikanie a aké chute slovenský jazyk neprijal? Odpovedá Dana Vágnerová, generálna riaditeľka Grotto.

Keď ste v roku 1997 začali s výrobou obložených bagiet, bol o ne záujem?

Spočiatku nie. Trvalo rok, kým si na to ľudia zvykli a začali ich vyhľadávať. Začínali sme v malom priestore päť krát päť metrov a vyrábali sme 100 bagiet denne. Začiatok nebol jednoduchý, pretože sme boli prví na trhu, kto ponúkal balené bagety so zárukou päť až sedem dní.

Ako sa odvtedy zmenilo podnikanie s hotovými jedlami?

Trh sa rozšíril a spotrebitelia začali byť náročnejší. Pomáha tomu aj neustále sa zvyšujúce zaneprázdnenie ľudí, vďaka čomu stúpa dopyt po rýchlom občerstvení.

Ktorý z produktov máte vo svojom portfóliu najdlhšie?

Debrecínska a šunková bageta vydržali od roku 1997 a dodnes sme im nezmenili receptúry. Jedinou zmenou je len to, že sme vylepšili druh šunky a namiesto 70-percentnej používame šunku s podielom mäsa 92 percent. Inak zostalo rovnaké všetko vrátane dresingu, jarnej cibuľky či pečiva.

Je náročné zlepšovať overené a obľúbené produkty, ak ich prípadnou zmenou nechcete ohroziť?

Určite áno, je to tak. Trh je zvyknutý na určité chute, s ktorými nechceme a nemôžeme robiť nič. Výrobky meníme len tak, že zvýšime ich kvalitu. To si nakoniec vyžaduje aj samotný trh.

Ako veľmi vás ovplyvňuje, že zákazník má vďaka cestovaniu lepší prehľad?

Je to cítiť, preto neustále reagujeme na požiadavky trhu a robíme to stále častejšie. Naposledy sme vyvinuli celý rad rastlinných výrobkov, ktoré sa vyrábajú z čerstvých surovín. V oblasti rýchleho občerstvenia to na slovenskom trhu nemá nikto.

Je teda zákazník náročnejší ako pred 20 rokmi?

Určite áno. Aj preto tlačíme na to, aby sa kvalita naďalej zvyšovala a stále viac kontrolujeme aj suroviny, ktoré k nám prichádzajú. Okrem toho skracujeme dobu, ktorú u nás jednotlivé suroviny strávia. Chceme ich čo najrýchlejšie dostať k zákazníkovi.

Dokážete garantovať, že výrobky nebudú chutiť inak dnes a inak o pol roka a zároveň, že ich rovnaké vyrobí každý zamestnanec?

Áno. Máme výstupné kontroly aj kvalitatívnych manažérov, ktorí sa dennodenne venujú degustovaniu, kontrolovaniu chodu výroby a všetko monitorujú. Taktiež dávame suroviny do laboratórií, aby sme si overili, či majú rovnakú kvalitu a zloženie. Takto kontrolujeme aj hotové výrobky.

Vyrábate si niektoré suroviny aj sami alebo všetko odoberáte?

Všetko odoberáme s tým, že výrobky skladáme a plníme u nás.

Podľa čoho si vyberáte dodávateľov?

V prvom rade sledujeme kvalitu výrobku, ktorý najskôr prejde testovaním. Ak sa mu to podarí, pri každej surovine potom overujeme, či zvládne minimálne sedemdňovú trvanlivosť. Máme prevažne slovenských dodávateľov, ale spolupracujeme aj so zahraničnými.

Ako vyzerá vývoj nových produktov? Robíte si aj prieskum trhu alebo menšiu testovaciu vzorku zákazníkov, s ktorými vylaďujete chute, pomery, zloženie?

Na mesačnej báze robíme vlastné prieskumy trhu a pravidelne ich vyhodnocujeme. V druhom bode prichádza na rad náš šéfkuchár Michal Kordoš, ktorý potom chute ladí podľa výsledkov ankiet, prispôsobuje receptúry, kvalitu surovín aj zloženie. Následne sa musí urobiť degustácia a na záver mikrobiologické testovanie v laboratóriu. Celý proces zaberá minimálne jeden a pol mesiaca.

Ako je naladený trh v súčasnosti? Čo nové si pýta?

Najviac sa objavoval záujem o rastlinné produkty. Preto sme začali robiť rastlinné sendviče Sunshine Vege, v ktorých je tofu od spoločnosti Lunter. Máme ich tri, teda hummus, praženica a bolonský a sú bezmäsité a pripravované z čerstvých surovín. Podobné produkty zatiaľ nemá nikto iný, preto sú na trhu nové a jedinečné.

Pýta si trh aj nejaké tradičné chute, niečo, čo zostáva nemenné?

Áno, veľmi výrazne. Na Slovensku dominujú výrobky ako šunková a debrecínska bageta. Je to klasika, ktorá zostáva nemenná od roku 1997. Čo sa týka samotných chutí, predovšetkým musia byť vyvážené. Veľmi záleží aj na tom, či si chcete dať produkt na raňajky, na obed alebo večeru. Nedávno sme napríklad vyvinuli sladký croissant, čo doteraz nerobil nikto. Ľudia sú rôznorodí a naše výrobky sa tomu prispôsobujú. Dokonca u nás už nájdete aj výrobky, ktoré sa čiastočne vyrovnajú obedovému menu.

Existujú aj také jedlá alebo kombinácie chutí, ktoré zákazníci neprijali a pre nedostatočný záujem ste ich museli prestať vyrábať?

Nespomínam si na taký výrobok. V Grotto pracujem cez desať rokov a nepamätám si, že by sme nejaký výrobok museli stiahnuť z trhu. Veľmi nám v tom pomáhajú ankety a viaceré školy v okolí, kam dávame testovať výrobky a máme od nich spätnú väzbu. Pri vývoji teda dávame veľa degustovať a skladáme názory dokopy. Vývoj robíme neustále a šéfkuchár nám každý týždeň predstavuje nové výrobky, z ktorých sa ujmú len niektoré. Keď nám spätná väzba povie, že by o to nebol dostatočný záujem, tak do toho nejdeme.

Nedávno ste podľa šéfkuchára Michala Kordoša začali vyrábať aj vegánske sendviče, čo ste už naznačili. Aký je záujem o ne?

Veľmi dobrý. Navyše sme okrem sendvičov Sunshine Vege začali vyrábať aj vegetariánske bagety s produktmi Garden Gourmet. Veríme, že po týchto výrobkoch občas siahnu aj tí, ktorí majú najradšej debrecínsku alebo šunkovú bagetu. Nechceme stáť na dvoch výrobkoch, chceme ponúknuť zákazníkom aj možnosť zmeny.

O koľko sa rozšírilo vaše portfólio vďaka rastlinným výrobkom?

Presné číslo sa nedá povedať, ale na trhu sa rozšírili pomerne rýchlo. Nachádzajú sa na viacerých čerpacích staniciach aj v množstve potravinových sietí.

Zvažovali ste niekedy otvorenie aj vlastného bistra či kamennej prevádzky alebo ste sa vždy sústredili len na balené výrobky?

Toto sme nezvažovali. Ideme cestou rýchloobrátkového tovaru s trvanlivosťou do jedného týždňa. V tom sa cítime byť najsilnejšími.

Aké máte ďalšie plány?

Chceme naďalej rozširovať portfólio, investovať do technológií a modernizovať výrobu. Trh je tak rôznorodý, že chceme vyjsť v ústrety čo najväčšiemu počtu ľudí. Našou najväčšou víziou je teda nezaspať.

Čo znamená vo vašom prípade modernizovať výrobu?

Aj kvalitatívne veci v oblasti ingrediencií, aj lepšie zariadenia na krájanie, balenie a podobne. Všetko sú to možnosti a výzvy, kam sa môžeme posúvať, aby bol výrobok kvalitnejší.

Máte v pláne rozširovať aj zastúpenie na trhu?

Áno, ale skôr by sme chceli posilňovať zahraničný trh, pretože na Slovensku sme už skoro všade.

Budete kvôli zahraničnému trhu meniť aj zloženie produktov alebo stačí preložiť slovenčinu do cudzieho jazyka?

Je to diskutabilné, pretože najskôr si robíme vzorky a zisťujeme, či im vyhovujú naše chute. Vieme ich meniť aj prispôsobiť danému trhu. Najviac sa pozeráme po Rakúsku, Česku, Poľsku a Maďarsku.

Tento článok vám prináša Grotto.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Nová certifikovaná káva na vašich obľúbených čerpacích staniciac
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  6. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  10. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 186
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 681
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 222
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 992
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 637
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 091
  7. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 565
  8. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 408
  9. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 277
  10. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 2 210
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenský vedec Pavol Čekan zo spoločnosti MultiplexDX.

Vystúpi na Európskej noci výskumníkov.


18 h
Testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili takmer 405-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 592 obetí.


a 4 ďalší 11 h
Učiteľka s deťmi počas dištančného vyučovania v Košiciach.

Návšteva pápeža sa na číslach neukáže.


20. sep

Svet obletela správa, že na jednom z chorvátskych ostrovov našli nezámu ženu, ktorá si absolútne nič nepamätala.


Neprehliadnite tiež

Richard Sulík.

Europoslanci sa utrhli, strelíme si do kolena, varuje minister hospodárstva.


a 1 ďalší 17. sep
František Hodorovský.

Minulosť podnikateľa je poznačená pochybnosťami.


20 h
Čínska developerská spoločnosť Evergrande

Svet straší kolaps čínskeho gigantu.


21 h

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  3. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  4. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  5. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Martin Ondráš: Vidiek nestratil len 5 mld, stratil nádej a budúcnosť....
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 594
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 236
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 930
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 060
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 544
  6. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 5 004
  7. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 744
  8. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 3 731
Skryť Zatvoriť reklamu