BRATISLAVA. Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR) žiada prehodnotiť rozhodnutie naviazať poskytovanie podpory na udržania zamestnanosti na COVID automat.
Ako ďalej zástupcovia automobilového sektora informovali na tlačovej besede, zároveň požadujú presunutie účinnosti zákona o kurzarbeite na skorší termín ako január 2022. Podľa zväzu tento krok môže pomôcť konkurencieschopnosti Slovenska.

„Trvanie pomoci bolo prisľúbené do času, keď nadobudne platnosť zákon o kurzarbeite. Teraz prichádza k zásadnej zmene. Pomoc sa začne riadiť regionálnym COVID automatom. Priemysel je ale globálny. COVID ustúpil na Slovensku, ale v krajinách našich dodávateľov zúri ďalej. Aj čipovú krízu spôsobil COVID. Hlavne týmito opatreniami sa nám podarilo zachrániť pracovné miesta a teraz ich znovu ohrozujeme," uviedol prezident zväzu Alexander Matušek.
Zväz automobilového priemyslu zároveň požaduje výraznejšiu aktivitu Slovenska pri ceste k zelenej transformácii. Zo záväzku Slovenka voči Európskej únii vyplýva podpora štrukturálnej zmeny v oblasti pohonov v doprave a redukcia emisií. Vo väčšine štatistík sa pritom v súčasnosti Slovensko nachádza medzi poslednými krajinami v rámci Európskej únie. Za rok 2020 sa u nás predalo iba 1 771 nabíjateľných malých osobných vozidiel, dosahujeme najvyššie emisie CO2 z nových osobných vozidiel a lepšie na tom nie sme ani pri budovaní infraštruktúry. Momentálne máme v prevádzke rádovo 750 verejných nabíjacích bodov.
„Európski predstavitelia automobilového priemyslu považujú udržateľnosť životného prostredia za viac ako ekologický záväzok, ide o hospodársku budúcnosť Európy, jej súčasťou je aj Slovensko,“ upozornil Matušek s tým, že samozrejmým predpokladom je nabíjacia infraštruktúra napájaná z obnoviteľných zdrojov.
K ďalším dôležitým témam, ktoré vyplývajú z európskeho dohovoru, patria zelené riešenia v oblasti systému odpadového hospodárstva, budovanie kapacít na efektívne zhodnocovanie odpadu či výskum nových technológií spracovania.
Všetko o koronavíruse a ochorení COVID-19
