Sobota, 29. január, 2022 | Meniny má Gašpar

Dixi, Barbus, Nubian. Herba Drug zo Smižian oživila nostalgické značky

Predstavujeme nomináciu na biznis cenu INDEXU a Slovenskej sporiteľne.

Majiteľ firmy Herba Drug Ivan MilýMajiteľ firmy Herba Drug Ivan Milý (Zdroj: Herba Drug )

Žihľavový alebo brezový šampón Dixi či mydlo na holenie Barbus mali za socializmu pevné miesto v každej slovenskej kúpeľni. Charakteristická vôňa výrobkov vzbudzuje nostalgické spomienky na detstvo či blízkeho člena rodiny.

Biznis cena FéliX

Značky s retro nádychom sú stále v obchodoch. Ujala sa ich rodinná firma Herba Drug zo Smižian neďaleko Spišskej Novej Vsi, ktorú vedie Ivan Milý s manželkou Soňou.

Ivan Milý sa v drogeristickom biznise pohybuje už tridsať rokov, hoci ako vyštudovaný elektrotechnický inžinier až do pádu režimu pracoval v Ústave rádioekológie.

Kľúčová transakcia

Na podnikateľskú dráhu sa Ivan Milý vydal v roku 1991, keď rozbehol dovoz kozmetiky z Francúzska. O tri roky neskôr sa pustil aj do výroby čistiacich prostriedkov, receptúry na ne kúpil v Česku.

Zlom prišiel v roku 2010, keď Herba Drug od levickej firmy De Miclén prevzala legendárne značky Dixi, Nubian, Barbus a Oli. Nebola to náhoda. V Smižanom tieto produkty dobre poznali, pretože talianski majitelia De Miclénu práve tam ich výrobu roky outsourcovali.

Rozhodnutie De Miclénu o odpredaji značiek vzal Ivan Milý ako šancu resuscitovať kedysi rozšírené značky v silnej nadnárodnej konkurencii. Herba Drug preto nakúpil nové technológie, postavil novú výrobnú halu a zvýšil výrobu.

V súčasnosti firma dodáva kozmetiku a čistiace prostriedky primárne do obchodných reťazcov a sietí drogérií. Rastie mu aj odbyt v Česku, kde si značky známe z obdobia socializmu takisto pamätajú.

Majiteľ Herba Drugu sa pred rokmi pohrával aj s myšlienkou, že si vybuduje pozície v širšom regióne strednej Európy. Jeho plán však narazil na kapitálové limity a silnú konkurenciu. Dnes je už v otázke expanzie na zahraničné trhy opatrnejší.

Vlastný vývoj

Nie všetky produkty, ktoré Herba Drug odkúpila, prežili. Firma stopla napríklad výrobu krémov Fyto a prípravkov pre deti Oli, ktorá jej ekonomicky nevychádzala. Najdôležitejším produktom z jej portfólia je šampón Dixi, tvorí najväčší podiel na jej tržbách.

Mydlo na holenie Barbus je zasa "dinosaurom". V čase holiacich strojčekov sa na prvý pohľad zdá, že nemá trhovú logiku, v skutočnosti má vernú klientelu starších mužov. Ročne sa predá 250-tisíc balení Barbusu a rastie aj jeho popularita medzi barbermi.

"Barbus bol kedysi trójsky kôň, ktorým sme sa dostali do drogérií. Odvtedy sa časy zmenili, ale nikdy neviete, kedy sa klasické mokré holenie opäť dostane do módy, preto vo výrobe budeme pokračovať," dodáva Ivan Milý.

Receptúry pre svoje produkty už Herba Drug dávno nenakupuje. Vývoj zastrešuje interné vývojové laboratórium, na inováciu zabehnutých receptúr využívajú vlastné know-how.

"Všetky receptúry vyvíjame vo vlastnej réžii. Aj keď sme niektoré v minulosti nakúpili, aby sme vývoj urýchlili, takmer vždy sa vyskytli problémy, pretože neboli dostatočne kvalitné," tvrdí majiteľ firmy.

Výsledkom interného vývoja je aj luxusný brand Carpathia Herbarium, ktorým smižianska firma cieli na spotrebiteľov s vyšším rozpočtom. Zahŕňa produkty s vyššou pridanou hodnotou, základom sú šampóny, ktoré riešia špecifické problémy s lupinami, mastnými vlasmi alebo s vypadávaním vlasov.

"Táto značka vznikla ešte v roku 2005 a bola pôvodne určená pre lekárne, ale pred piatimi rokmi sme ju začali ponúkať aj v komerčných sieťach," dodáva Ivan Milý.

Výhody privátnych značiek

Časť výrobnej produkcie vyčleňuje Herba Drug na privátne značky pre reťazce Coop Jednota a CBA.

"Privátne značky však pre nás predstavujú vyššie riziko. Odberateľ nás môže kedykoľvek vymeniť za iného výrobcu," hovorí majiteľ firmy. A spomína skúsenosť z minulosti, keď takto stratili Kaufland a Herba Drug musel prebytočné kapacity riešiť prepustením 40 percent zamestnancov.

Príjmy z predaja produktov pod privátnymi značkami tvoria v súčasnosti zhruba 20 percent tržieb. V objeme výroby je to o niečo viac, keďže tieto výrobky sú lacnejšie než produkty pod značkami Herba Drugu.

V biznis modeli firmy však privátne značky hrajú dôležitú úlohu z viacerých dôvodov. Pomáhajú napríklad znižovať fixné náklady.

"Na privátne značky i naše produkty využívame tie isté suroviny. Keď ich nakupujeme vo väčších množstvách, ušetríme, a takto zlacňujeme výrobu aj našich výrobkov," vysvetľuje Ivan Milý.

To isté platí pre logistiku a distribúciu: "Percentuálny náklad na logistiku je nižší, ako keby sme do obchodov predávali len vlastné značky."

Privátne značky pôsobia aj ako stabilizačný prvok výroby, majiteľ firmy to ilustruje na príklade opaľovacích krémov Nubian. Nakoľko sú sezónnou záležitosťou, zamestnancov a výrobu viažu len časť roka. Aby Herba Drug nemusel prepúšťať alebo prijímať brigádnikov, na výrobu sezónneho sortimentu stiahne ľudí zo sekcie privátnych značiek.

Benefitom privátnej značky je aj niečo, čo Ivan Milý opisuje ako biznisovú psychológiu. Ak firma pre obchodnú sieť vyrába privátnu značku a so spoluprácou sú spokojné obe strany, získava lepšiu vyjednávaciu pozíciu a do obchodov dokáže ľahšie umiestniť aj vlastné značky, ktoré sú drahšie.

Článok nájdete v septembrovom čísle časopisu INDEX. Práve v predaji. Článok nájdete v septembrovom čísle časopisu INDEX. Práve v predaji. (zdroj: Maňo Štrauch)

Najlepší rok v histórii

Rodinný biznis Milých zabezpečujú tri firmy. Do svojich kruhov Ivan Milý okrem synov a manželky počíta aj švagra Jána Hlavačku. Ten má podiel vo firme Herba Drug Trade, ktorá vyrába obaly a prevádzkuje centrálny sklad v Topoľčanoch. Ďalšia firma Ymcod zabezpečuje logistické služby. Dohromady zamestnávajú 120 ľudí.

Samotná Herba Drug dosiahla v minulom pandemickom roku čistý zisk 265-tisíc eur, čo predstavovalo päťnásobný medziročný nárast. Tržby stúpli o štvrtinu na päť miliónov eur. Firma tak prežila najlepší rok vo svojej histórii.

V čase pandémie Herba Drug využil možnosť získať štátny koronaúver, ktorý použil na nákup nového technologického zariadenia a na financovanie zásob.

Dobré výsledky pripisuje majiteľ firmy flexibilite rozhodnutí. Podaril sa im skokovo zvýšiť predaj mydiel, no predovšetkým uviesť nový produkt, ktorý si vyžiadal trh – dezinfekčný gél na ruky.

Herba Drug sa popasoval s jeho registráciou v Centre pre chemické látky a prípravky, pretože úrad bol pre výmenu vlády a pandémiu spomalený. "Vlani bol na trhu nedostatok bežných prípravkov - od tekutých mydiel cez dezinfekčné výrobky ako gély. Ich predaj len v prvom polroku 2020 vyletel o 1600 percent,“ vraví Ivan Milý.

Rok 2021 bude z pohľadu hospodárskych výsledkov o niečo slabší. Hoci tržby na tom aj vďaka intenzívnejšiemu marketingu v Česku nebudú zle. Problémom sú však drahšie vstupné materiály.

Ivan Milý hovorí, že už niekoľko mesiacov preto evidujú výrazný pokles marže: "V niektorých prípadoch vstupné suroviny zdraželi o sto percent. Nedarí sa nám zdvíhať ceny tak rýchlo, ako by sme si to priali."

Napríklad papier zdražel medziročne o 30 až 40 percent, plasty na výrobu obalov šli nahor o 70 percent a rástli aj ceny energií. Ako hovorí šéf firmy, k miernemu rastu cien museli pristúpiť v júli aj v auguste a ďalší predpokladajú v budúcom roku.

Lidl či Kaufland, do ktorých Herba Drug svoje výrobky distribuuje, sú pritom veľmi citlivé na rast cien. Ivan Milý preto očakáva, že na jeseň sa rozbehnú "vyjednávacie boje". Predpokladá, že rast cien nebude dramatický, odhaduje ho na dve až tri percentá. Časť rastúcich nákladov tak pôjde na vrub ziskovej marže firmy.

Nová generácia

Víziou majiteľa Herba Drugu je udržať firmu na trhu udržať, jeho stratégia stojí na troch pilieroch: lepší marketing, vývoj nových produktov v podnikovom laboratóriu a zlepšovanie technického vybavenia vo výrobe.

Už dnes sa rodinná firma pripravuje, že nástupníctvo časom preberie mladšia generácia.

Najstarší syn Ivan sa už po ukončení vysokej školy angažuje v obchode, prechádza rôznymi pozíciami, aby firmu detailne spoznal. Najmladší syn Pavol pracuje na marketingu. A Ivanova manželka, vyštudovaná farmaceutka, je zasa zamestnaná vo vývoji Herba Drugu.

Zistiť viac o cene FéliX.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  4. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  5. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. Na Oddelení klinickej biochémie vykonali cez 900-tisíc vyšetrení
  2. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  6. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  9. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 12 488
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 3 994
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 3 634
  4. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 628
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 425
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 3 364
  7. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 207
  8. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 3 054
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 148
  10. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 1 886
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Andrej Lúčny

Za 1 800 eur sa Ethosu podarilo vylepiť bilbordy aj zaplatiť online kampaň.


27. jan
Na snímke zo 16. novembra 2021 si britský minister obrany Ben Wallace (vpravo) podáva ruku s ukrajinským prezidentom Volodymyrom Zelenským.

Legenda o rozpínavosti NATO len prikrýva úmysly Ruska. Nedajme sa zmiasť.


Ben Wallace 13 h
Radoslaw Sikorski

Rozhovor s Radoslawom Sikorským.


13 h

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Index

Na NFT zarobí len malá skupina ľudí.


27. jan
Boris Kollár.

Zadlžená škola ide do konkurzu.


26. jan
Michal Nalevanko

Michal Nalevanko radí, akú investičnú stratégiu má zvoliť drobný investor.


25. jan

Existujú bezpečnejšie platby ako kartou.


SME Creative 11. jan

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 14 418
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 135
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 6 017
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 837
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 664
  6. Matúš Lazúr: Kam nám uletia ceny nehnuteľností 4 347
  7. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 4 335
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 249
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu